جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » شفافیت در زنجیره تامین باتری با گذرنامه جدید ولوو
ولوو XC60 بلک ادیشن مدل 2024

شفافیت در زنجیره تامین باتری با گذرنامه جدید ولوو

۱۴۰۳-۰۳-۱۶ زمان مطالعه: 1 دقیقه

ولوو اولین گذرنامه باتری برای خودروهای برقی را پیش از قوانین اتحادیه اروپا ارائه می کند.

به گزارش مجله ماشین، کمپانی ولوو، خودروساز سوئدی، اعلام کرد که قصد دارد اولین گذرنامه باتری برای خودروهای برقی را در جهان برای مدل جدید خود، یعنی شاسی بلند برقی EX90، که به زودی تولید آن آغاز می شود، ارائه دهد.

این گذرنامه اطلاعاتی در مورد منشأ مواد خام، قطعات، مواد بازیافتی استفاده شده و میزان ردپای کربنی باتری را در خود جای خواهد داد.

این گذرنامه حاصل همکاری ولوو و یک شرکت نوپا بریتانیایی به نام Circulor است که از فناوری بلاک‌چین برای ردیابی زنجیره تامین شرکت‌ها استفاده می‌کند.

توسعه این گذرنامه بیش از پنج سال به طول انجامیده است.

از فوریه ۲۰۲۷، صدور گذرنامه باتری برای تمام خودروهای برقی فروخته‌شده در اتحادیه اروپا اجباری خواهد شد.

این گذرنامه حاوی اطلاعاتی در مورد ترکیب باتری، از جمله منشأ مواد کلیدی، ردپای کربن آنها و میزان مواد بازیافتی به کار رفته، خواهد بود.

به گفته رئیس بخش پایداری جهانی ولوو، هدف از معرفی این گذرنامه تقریبا سه سال قبل از اجرای قوانین جدید، شفافیت با خریداران خودرو است، زیرا ولوو قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تنها خودروهای کاملا برقی تولید کند.

بوتانی گفت: برای ما بسیار مهم است که پیشگام و رهبر باشیم.

تولید شاسی بلند EX90 با گذرنامه باتری به زودی در کارخانه ولوو در چارلستون، کارولینای جنوبی آغاز می شود و از نیمه دوم سال جاری به مشتریان در اروپا و آمریکای شمالی تحویل داده خواهد شد.

صاحبان خودروهای ولوو می توانند با استفاده از یک کد QR در داخل درب راننده به نسخه ساده شده گذرنامه باتری خود دسترسی پیدا کنند.

بوتانی گفت که این گذرنامه به تدریج برای همه خودروهای برقی ولوو ارائه خواهد شد.

نسخه کامل‌تر گذرنامه باتری در اختیار سازمان‌های نظارتی قرار خواهد گرفت. این نسخه همچنین شامل اطلاعات به‌روز در مورد وضعیت سلامت باتری خودرو برقی برای ۱۵ سال آینده خواهد بود (که برای ارزیابی ارزش خودروهای برقی کارکرده حیاتی است) و به گفته داگلاس جانسون پونسگن، مدیرعامل Circulor؛ هزینه آن حدود ۱۰ دلار برای هر خودرو خواهد بود.

سیستم Circulor مواد باتری را از معدن تا تک تک خودروها ردیابی می‌کند و با تکیه بر سیستم‌های تولید تامین‌کنندگان، مواد را در سراسر زنجیره تامین ردیابی می‌کند و صورت‌حساب‌های انرژی ماهانه تامین‌کنندگان را بررسی می‌کند تا میزان انرژی آن‌ها از منابع تجدیدپذیر باشد. ردپای کربنی کلی را محاسبه کند.

جانسون پونسگن گفت: اگر ولوو تامین‌کننده جدیدی را به کار گیرد، Circulor باید آن را برای به‌روز نگه داشتن اطلاعات حسابرسی کند.

این گذرنامه همچنین نیازمند تغییراتی در نحوه ردیابی قطعات توسط ولوو در فرآیند تولید برای درک منشأ هر قطعه در هر خودرو است.

جانسون پونسگن گفت: صنعت خودروسازی هرگز به دنبال این نبوده است که کدام سنگ معدن به کدام قطعه رفته و کدام قطعه به کدام خودرو وصل شده است. کشف کردن این موضوع زمان زیادی طول کشیده است.

اگرچه چنین الزامی در ایالات متحده وجود ندارد، اما خودروسازان به دلیل اینکه ممکن است برای دریافت یارانه‌های خودروهای برقی تحت قانون کاهش تورم ایالات متحده نیاز به اثبات صلاحیت خود داشته باشند، در آنجا علاقه نشان می‌دهند.

ولوو همانند جگوار لندروور و BHP، بزرگترین شرکت معدنی جهان، در Circulor سرمایه‌گذاری کرده است.

جانسون پونسگن گفت که خودروسازان برای ایجاد گذرنامه باتری عجله دارند و حتی اگر همین حالا شروع کنند، ممکن است بسیاری از آنها برای رسیدن به ضرب الاجل اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۷ با مشکل مواجه شوند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×