برخی از شاسی بلندهای غول پیکر آنقدر که فکر می کنید ایمن نیستند
به گزارش مجله ماشین، این تصور که هرچه خودرو بزرگتر باشد برای سرنشینان امن تر است اشتباه است، چرا که IIHS مشکلاتی را در این سه خودرو پیدا کرد که باعث شد هیچکدام نتوانند بالاترین امتیاز ایمنی موسسه را دریافت کنند.
در واقع، اکسپدیشن و تاهو موفق به کسب هیچ جایزه ایمنی نشدند.
مهمترین نگرانی IIHS مربوط به تغییر شکل کابین در تست تصادف از روبرو با همپوشانی کم است.
این سناریویی است که در آن تنها بخش کوچکی از جلوی خودرو با یک جسم ثابت برخورد می کند.
واگنیر در این تست امتیاز خوبی کسب کرد و تنها شاهد فرو رفتن جزئی در فضای پای راننده و سرنشین صندلی جلو بود.
نتایج نشان دهنده خطر کمی برای آسیب دیدگی پای چپ و مچ پای راننده است.
اما اوضاع در تاهو کمی متفاوت بود که تنها امتیاز قابل قبول را دریافت کرد.
برخورد باعث شد کابین در قسمت پایین هم به سمت داخل برای هر دو سرنشین جلو خم شود.
این فرو رفتگی به اندازه ای بود که خطر قابل توجهی از آسیب دیدگی ساق پا برای راننده و خطر بالایی از آسیب به پای راست سرنشین را به همراه داشت.
همچنین خطر متوسطی برای آسیب دیدگی پای چپ سرنشین وجود داشت.
وضعیت در اکسپدیشن بدتر بود که تنها امتیاز ضعیف را برای این تست دریافت کرد.
علاوه بر فرو رفتگی گسترده در قسمت پایین کابین مسافر، ستون فرمان این خودرو نیز تا حدی جدا شد و ستون A از رکاب جدا شد.
IIHS خطر بالایی برای آسیب دیدگی پای راست راننده و خطر متوسطی برای پای چپ او را تعیین کرد. آسیب در سمت سرنشین به آن شدت نبود.
این تنها آزمونی نبود که این شاسی بلندها در آن با مشکل مواجه شدند.
IIHS تست تصادف از روبرو با همپوشانی متوسط را برای در نظر گرفتن معیارهای مربوط به سرنشینان ردیف دوم به روز کرده است و هیچکدام از این خودروها امتیاز خوبی دریافت نکردند
واگنیر و اکسپدیشن به دلیل نیروهای کمربند ایمنی که منجر به “خطر نسبتا بالای آسیب دیدگی قفسه سینه” شد، امتیاز ضعیف را دریافت کردند.
همچنین عملکرد سرنشین در تاهو نیز نشان دهنده خطر بالای آسیب دیدگی سر و گردن بود که منجر به امتیاز ضعیف آن شد.
خبر بد دیگری هم برای تاهو وجود دارد.
IIHS به دلیل تابش خیره کننده بیش از حد برای سایر رانندگان و عدم دید کافی نور پایین در سمت راست خودرو، به چراغ های جلو آن امتیاز ضعیف داد.
این مورد می تواند دلیلی باشد که IIHS به تاهو در تست ایمنی عابران پیاده نیز امتیاز ضعیف داده است.
در طول روز، سیستم ترمز خودکار فعال شد و یا از برخورد با فرد شبیه سازی شده که در حال عبور از خیابان بود جلوگیری کرد یا سرعت را به طور قابل توجهی کاهش داد.
اما در تاریکی با نور پایین، این خودرو حتی سرعت خود را کم نکرد.
جدول نتایج تست تصادف IIHS
خودرو | تصادف از روبرو با همپوشانی کم | تصادف از روبرو با همپوشانی متوسط (بروز شده) | برخورد از پهلو | چراغ جلو | پیشگیری از تصادف با عابر پیاده (جلو) | یادآوری کمربند ایمنی | سهولت استفاده از سیستم LATCH |
---|---|---|---|---|---|---|---|
۲۰۲۳-۲۰۲۴ جیپ واگنیر | خوب | ضعیف | خوب | خوب / قابل قبول | خوب | ضعیف | خوب+ |
۲۰۲۳-۲۰۲۴ شورولت تاهو | قابل قبول | ضعیف | خوب | ضعیف | ضعیف | قابل قبول | خوب+ |
۲۰۲۳-۲۰۲۴ فورد اکسپدیشن | ضعیف | ضعیف | خوب | ضعیف | خوب | خوب | قابل قبول |