پنجشنبه , ۲۶ مهر ۱۴۰۳
نیسان: نسل جدید GT-R یک سوپر اسپرت نیمه کاره نخواهد بود

نیسان: نسل جدید GT-R یک سوپر اسپرت نیمه کاره نخواهد بود

۱۴۰۳-۰۳-۲۱

به گزارش مجله ماشین، نسل فعلی GT-R که با کد R35 شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، اما ریشه‌های طراحی آن حتی به قبل از آن برمی‌گردد. با اینکه چرخه عمر یک سوپر اسپرت معمولا از ۶-۷ سال فراتر می‌رود، گودزیلا (لقب GT-R) حسابی قدیمی شده است.

با این حال، صحبت‌های اخیر مدیران ارشد نیسان حاکی از آن است که این خودروی با اصالت ژاپنی فعلا بازنشسته نمی‌شود.

معاون ارشد مدیرعامل نیسان در مصاحبه‌ای با مجله استرالیایی Drive قول داده که “هیچوقت یک GT-R نیمه‌کاره نسازیم، این اصلا هدف ما نیست.”

فرانسوا بیلی، معاون ارشد نیسان، با تاکید بر اینکه این شرکت همچنان به ساخت خودروهای اسپرت متعهد است، گفت که برای ساخت مینی‌ون استخدام نشده است.

انتظار برای باتری‌های حالت جامد

به نظر می‌رسد معرفی نسل جدید GT-R با کد R36 به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد.

دلیل آن هم این است که به گفته مدیران نیسان، تکنولوژی خودروهای الکتریکی فعلا برای چنین کاربردهای پرقدرتی آماده نیست.

فرانسوا بیلی به باتری‌های حالت جامد اشاره می‌کند که انتظار نمی‌رود تا قبل از ۲۰۲۸ به بازار بیایند.

خودروی مفهومی هیجان‌انگیز نیسان با نام Hyper Force که در سال ۲۰۲۳ معرفی شد و قدرتی معادل ۱۳۴۱ اسب بخار داشت، نشان از احتمال ساخت یک GT-R تمام الکتریکی با این تکنولوژی پیشرفته دارد.

از طرف دیگر، معاون بخش مهندسی پیشرانه نیسان اروپا هم بر اهمیت باتری‌های حالت جامد تاکید کرده است.

متیو رایت در مصاحبه‌ای با Auto Express گفت که این باتری‌ها “قوانین بازی را عوض خواهند کرد” چرا که سرعت شارژ و چگالی انرژی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند.

او همچنین اشاره کرد که باتری‌های حالت جامد یکی از مشکلات اصلی خودروهای الکتریکی فعلی، یعنی وزن بالا، را حل خواهند کرد.

نصب یک باتری کوچک‌تر باعث کاهش قابل توجه وزن می‌شود که برای خودرویی با عملکرد بالا مانند GT-R بسیار مهم است.

مدل فعلی GT-R در نسخه نیسمو با قیمت ۲۲۲,۸۸۵ دلار، وزنی معادل ۱۷۵۳ کیلوگرم دارد.

نیسان قرار است تست نمونه اولیه یک خودروی الکتریکی مجهز به باتری‌های حالت جامد را در سال ۲۰۲۶ آغاز کند و مدل نهایی آن در سال ۲۰۲۸ به بازار عرضه شود. اولین خودرویی که از این تکنولوژی بهره‌مند خواهد شد یک “خودروی ساخت ژاپن” است، اما فعلا هویت آن به طور رسمی اعلام نشده است.

با در نظر گرفتن این موارد، بعید به نظر می‌رسد که نسل جدید GT-R زودتر از ۲۰۲۹ یا ۲۰۳۰ عرضه شود. اگر مدل فعلی تا آن زمان همچنان به فروش برسد، تا پایان دهه شاهد یک GT-R با قدمت ۲۳ سال خواهیم بود.

احتمال توقف تولید فعلی

با این حال، ممکن است GT-R فعلی چند سال دیگر دوام نیاورد. نشریه ژاپنی Mag-X در ماه مارس اعلام کرد که ۲۰۲۵ آخرین سال تولید GT-R فعلی خواهد بود. تصمیم نیسان برای تولید محدود GT-R مدل ۲۰۲۵ در ژاپن، این شایعه را تقویت می‌کند.

اگر GT-R فعلی بدون جانشین مستقیم از خط تولید خارج شود، قطعا اتفاق تلخی خواهد بود، مخصوصا با توجه به توقف تولید مدل‌هایی مثل آئودی R8. لامبورگینی هوراکان هم به زودی با یک جانشین هیبریدی V8 جایگزین خواهد شد.

موتور احتراقی در نسل جدید؟

حتی اگر نسل جدید GT-R با موتور احتراقی عرضه شود، باز هم از یک موتور کاملا جدید بهره نخواهد برد. نیسان اخیرا اعلام کرده که دیگر روی توسعه موتورهای احتراقی جدید سرمایه‌گذاری نمی‌کند، بنابراین احتمالا R36 در صورت عدم استفاده از قوای محرکه الکتریکی کامل، از نسخه‌ای ارتقا یافته استفاده می‌شود.

با وجود ابهامات موجود، طرفداران نیسان GT-R می‌توانند به آینده این خودرو امیدوار باشند. تعهد نیسان به ساخت خودروهای اسپرت، به‌روزرسانی‌های اخیر در مورد پیشرانه‌های الکتریکی و تقاضای قوی برای GT-R، همگی نشان‌دهنده آن هستند که این خودرو افسانه‌ای هنوز در برنامه‌های نیسان جای دارد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×