جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » سهام اروپا کاهش یافت، خودروسازان افت کردند و بازار سهام ایتالیا سقوط کرد
سهام اروپا کاهش یافت، خودروسازان افت کردند و بازار سهام ایتالیا سقوط کرد

سهام اروپا کاهش یافت، خودروسازان افت کردند و بازار سهام ایتالیا سقوط کرد

۱۴۰۳-۰۳-۲۶ زمان مطالعه: 1 دقیقه

بازارهای سهام اروپا روز پنجشنبه با کاهش روبرو شدند. سهام خودروسازان به دلیل نگرانی های مداوم در مورد تعرفه های جدید اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی وارداتی از چین، همچنان در حال کاهش بودند. در همین حال، سهام ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی عملکرد ضعیف تری داشت.

به گزارش مجله ماشین، شاخص سهام سراسری اروپا STOXX 600 با ۱.۳ درصد کاهش بسته شد. سهام خودروسازی (SXAP) با ۲.۴ درصد افت مواجه شد، زیرا سرمایه گذاران نگران واکنش احتمالی چین به تعرفه های جدید اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی وارداتی چینی بودند.

اتحادیه اروپا این تعرفه ها را برای مقابله با آنچه که یارانه های بیش از حد از سوی پکن می داند، وضع کرده است.

باس فان خفن، استراتژیست ارشد کلان رابوبانک گفت: “اگر تعرفه ها نتوانند به طور کامل زمینه بازی را برای تولیدکنندگان داخلی هموار کنند، یا حتی به نفع آنها تمام شود، اروپا ممکن است به ضرر خودش عمل کرده باشد.”

پکن این تعرفه ها را رفتار حمایت گرایانه خواند و گفت امیدوار است اتحادیه اروپا “رویه های اشتباه” خود را اصلاح کند و با گفتگو به حل و فصل تنش های تجاری بپردازد.

شاخص سهام ایتالیا (FTMIB) با ۲.۲ درصد کاهش از سایر بازارهای اروپایی عقب ماند. این پس از آن اتفاق افتاد که هزینه استقراض ایتالیا در حراج به بالاترین میزان از نوامبر گذشته رسید.

با توجه به عدم اطمینان سیاسی در فرانسه پس از برگزاری انتخابات زودهنگام، سهام اروپا پس از رسیدن به رکوردهای هفته گذشته (به دنبال کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا)، با کاهش روبرو شده است.

شاخص سهام فرانسه CAC 40 همچنان تحت فشار باقی ماند و تقریباً ۲ درصد کاهش یافت، در حالی که بانک های اروپایی (SX7P) 2.4 درصد کاهش یافتند.

همچنین فدرال رزرو آمریکا با حفظ نرخ بهره و به تعویق انداختن شروع کاهش نرخ بهره تا شاید دسامبر، باعث ایجاد احتیاط در بازارهای جهانی شد.

آخرین پیش بینی ها نشان می دهد که سیاستگذاران فدرال رزرو انتظار دارند تنها یک کاهش نرخ بهره یک چهارم درصدی در سال جاری داشته باشند، در حالی که در ماه مارس انتظار سه کاهش وجود داشت.

در اروپا، داده ها نشان داد که تولید صنعتی منطقه یورو در آوریل ۰.۱ درصد کاهش یافته است، در حالی که تحلیلگران انتظار رشد ۰.۲ درصدی داشتند.

تورم ۱۲ ماهه هماهنگ شده با اتحادیه اروپا در اسپانیا در ماه مه به ۳.۸ درصد رسید، در حالی که این رقم در دوره آوریل ۳.۴ درصد بود.

در میان سایر سهام ها، Wise (WISEa.L)، شرکت بریتانیایی انتقال وجه، پس از پیش بینی ضعیف تر از حد انتظار برای سود، ۱۱.۵ درصد کاهش یافت و به پایین ترین سطح در STOXX 600 رسید.

سهام لوفت هانزا (LHAG.DE)، شرکت هواپیمایی آلمانی، با قرار گرفتن در لیست نظارت بر عوامل منفی توسط جی پی مورگان، ۵.۵ درصد کاهش یافت.

از نکات مثبت، Halma (HLMA.L)، شرکت بریتانیایی تولیدکننده تجهیزات ایمنی و سلامت، پس از افزایش ۱۰ درصدی سود سالانه و افزایش ۴۵ ساله متوالی در سهام، ۱۳.۴ درصد جهش کرد.

شرکت مهندسی فنلاندی Valmet (VALMT.HE) پس از افزایش پیش بینی سود هسته ای خود (EBITA) برای سال ۲۰۲۴، ۱۲.۸ درصد افزایش یافت.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×