شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » فرهنگ کار اجباری در چری / کارمندان ناراضی هستند
فرهنگ کار اجباری در چری / کارمندان ناراضی هستند

فرهنگ کار اجباری در چری / کارمندان ناراضی هستند

۱۴۰۳-۰۴-۱۳ زمان مطالعه: 1 دقیقه

شرکت‌های فناوری چینی به خاطر فرهنگ کار ۹۹۶ که توسط جک ما، رئیس علی‌بابا، ترویج می‌شود، بدنام شده‌اند. ۹۹۶ به معنای کار از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب به مدت شش روز در هفته است. با این حال، ادعا می‌شود که برخی از خودروسازان چینی فرهنگ کار ۸۹۶ را اعمال می‌کنند و کارمندان فارغ‌التحصیل با مدرک تحصیلی تکمیلی، به ازای هر ساعت تنها ۱۶ یوان (حدود ۲ دلار) دریافت می‌کنند.

به گزارش مجله ماشین، خبرگزاری Yiche گزارش داد که اخیراً چندین کارمند در مورد اجبار به اضافه‌کاری در چری بدون دریافت حقوق اضافه شکایت کرده‌اند. بخش زیادی از این اتهامات حول محور یک فارغ‌التحصیل جدید است که سال گذشته به چری پیوسته است. او می‌گوید که در ماه مه علاوه بر ۱۷۴ ساعت کاریِ معمول، ۱۲۰ ساعت نیز اضافه‌کاری کرده است. با این حال، حقوق او برای ماه مه تنها ۴۸۰۰ یوان (۶۶۰ دلار آمریکا) بوده است که به ازای هر ساعت کمی بیش از ۱۶ یوان (۲ دلار) می‌شود.

یک کارمند دیگر چری می‌گوید که این شرکت برای اجبار به اضافه‌کاری، به‌طور منظم جلساتی را بعد از ساعت ۶ بعد از ظهر و گاهی حتی تا ساعت ۱۰ شب برگزار می‌کند. جلسات ادارات نیز در روزهای شنبه برگزار می‌شود.شرکت چری سعی کرده است با دستکاری در سیستم ثبت ورود و خروج کارکنان و نشان دادن ساعات کاری آن‌ها از ۸:۳۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر، این موضوع را پنهان کند. این کار باعث نارضایتی بسیاری از کارکنان شده است. با این حال، برخی افراد در چری دیدگاه شرکت را در مورد اضافه‌کاری پنهان نمی‌کنند. سال گذشته رئیس بخش تحقیق و توسعه فناوری مهندسی خودرو چری در یک ایمیل داخلی گفته بود: «شنبه روز کاری برای افراد جاه‌طلب است.»

ظاهراً این ایمیل منجر به بحث‌های داخلی زیادی شد و چری در پاسخ گفت که هدف اصلی یادگیری از روحیه‌ی هواوی و تشویق افراد مشتاق به کار سخت بوده است. با این حال، کارکنان عموماً این ایمیل را به معنای انتظار کار در روزهای شنبه از آن‌ها تفسیر کرده‌اند.

اقدامات شرکت نیز این تفسیر را تأیید می‌کند. از ساعات اضافه‌کاری به‌عنوان روشی برای رتبه‌بندی بین بخش‌های مختلف استفاده می‌شود و کارمندانی که اضافه‌کاری نمی‌کنند، ممکن است اخراج شوند. لازم به ذکر است که تنها جبران خدمتی ارائه شده برای اضافه‌کاری، ۱۰ یوان (کمتر از ۱.۵ دلار) برای غذاست. علاوه بر این، کارکنان گزارش داده‌اند که درخواست مرخصی بسیار دشوار است و برخی از بخش‌ها مرخصی با حقوق را ممنوع کرده‌اند.

اینکه این مشکل تا چه حد در کل صنعت خودروسازی چین وجود دارد، نه تنها در چری، دشوار است. یکی از مشکلات در چین فراگیر بودن وی‌چت است که در آن انتظار می‌رود فرد همیشه در دسترس باشد و به همین دلیل تماس‌های مرتبط با کار در اواخر شب رایج است.

جالب اینجاست که به نظر می‌رسد شکایت‌های مطرح‌شده علیه چری بیشتر مربوط به بخش‌های بازرگانی و تحقیق و توسعه است تا بخش تولید واقعی خودرو. در ماه مه، گزارشی در مورد اعتصابی در کارخانه BYD منتشر شد که در واقع در مورد لغو اضافه‌کاری بود. کارگران کارخانه برای افزایش حقوق پایه ۲۴۹۰ یوان (۳۴۵ دلار) خود به ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ یوان (۶۹۰ تا ۸۹۷ دلار) به اضافه‌کاری متکی بودند. همچنین لازم به ذکر است که این دستمزد کارگری، حتی با احتساب اضافه‌کاری، از درآمد فارغ‌التحصیلان ورودی به چری بالاتر است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×