شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » بازگشت آرامش به بازار خودرو: داستانی از سیاست‌های دولت سیزدهم
دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو

بازگشت آرامش به بازار خودرو: داستانی از سیاست‌های دولت سیزدهم

۱۴۰۳-۰۴-۱۴ زمان مطالعه: 1 دقیقه

بازار خودرو ایران در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ با نوسانات شدید قیمتی و تلاطم روبرو بود. افزایش تقاضا در کنار عرضه نامناسب، آشفته‌بازاری را به وجود آورده بود که به ضرر مصرف‌کنندگان تمام می‌شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰، گامی بلند در جهت ساماندهی این بازار آشفته برداشته شد.

به گزارش مجله ماشین،در رأس اقدامات انجام شده، دستور ۸ ماده‌ای رئیس جمهور برای بهبود وضعیت صنعت خودرو قرار داشت. یکی از مهم‌ترین بندهای این دستور، افزایش دست کم ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بود. وزارت صمت با اتخاذ تدابیر مختلف، به این هدف جامه عمل پوشاند و شاهد رشد قابل توجهی در تولید خودرو بودیم. به طوری که در سال ۱۴۰۱، تعداد یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۲ نیز به یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد.

اما افزایش تولید به تنهایی کافی نبود. در کنار آن، ساماندهی عرضه نیز در دستور کار قرار گرفت. در اواسط سال ۱۴۰۱، سامانه‌ای یکپارچه برای فروش و عرضه خودرو ایجاد شد و عرضه خودروها از طریق قرعه‌کشی به شیوه نوبت‌دهی تغییر یافت. در این روش، متقاضیان واقعی در نوبت تحویل خودرو قرار می‌گرفتند و خودروسازان ملزم به انجام تعهدات خود بودند.

این اقدامات اثر مثبتی در بازار خودرو داشت و به تدریج التلاطمات فروکش کرد. رشد قیمت‌ها متوقف شد و شاهد ثبات نسبی در بازار بودیم.

علاوه بر این، عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در سخنانی از مردم خواست تا برای خرید خودرو عجله نکنند و خودرو را به عنوان کالای سرمایه‌گذاری خریداری نکنند. وی همچنین از برنامه‌هایی برای تسهیل خرید خودرو توسط مردم خبر داد، از جمله ارائه وام به خریداران.

با وجود تمام چالش‌ها و مشکلاتی که صنعت خودرو با آن دست به گریبان است، اقدامات دولت سیزدهم در سه سال اخیر ثبات را به بازار خودرو بازگردانده و از التلاطمات شدید قیمتی جلوگیری کرده است. امیدواریم در آینده شاهد گام‌های موثرتری در جهت ساماندهی کامل این بازار و رفع مشکلات ریشه‌ای آن باشیم.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×