سه شنبه , ۱ آبان ۱۴۰۳
آیا رویای رانندگی با خودروهای برقی چینی در اروپا به پایان می‌رسد؟

آیا رویای رانندگی با خودروهای برقی چینی در اروپا به پایان می‌رسد؟

۱۴۰۳-۰۴-۱۶ زمان مطالعه: 1 دقیقه

اتحادیه اروپا در بزرگترین پرونده تجاری خود تا به امروز، تعرفه‌هایی تا سقف 37.6 درصد را بر روی خودروهای برقی ساخته شده در چین اعمال خواهد کرد. این اقدام باعث تشدید تنش با پکن می‌شود. با این حال، یک دوره چهار ماهه وجود دارد که طی آن تعرفه‌ها موقت هستند و انتظار می‌رود مذاکرات فشرده بین دو طرف همچنان ادامه یابد، زیرا پکن چین تهدید به تلافی گسترده کرده است.

به گزارش مجله ماشین، هدف از عوارض موقت ۱۷.۴ تا ۳۷.۶ درصدی کمیسیون اروپا بدون اعمال گذشته‌نگر، جلوگیری از سرازیر شدن خودروهای برقی ارزان‌قیمتی است که به گفته اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون، با یارانه‌های دولتی ساخته شده‌اند.

این تعرفه‌ها که در یک سند ۲۰۸ صفحه‌ای منتشر شده در روز پنجشنبه تشریح شده است، تقریباً مشابه تعرفه‌هایی است که توسط کمیسیون در ۱۲ ژوئن اعلام شد. این کمیسیون پس از اینکه شرکت‌ها اشتباهات جزئی محاسباتی را در افشای اولیه شناسایی کردند، تعدیلاتی انجام داد.

پکن در آن زمان اعلام کرد که برای حفظ منافع چین «تمام اقدامات لازم» را انجام خواهد داد. این اقدامات می‌تواند شامل اعمال تعرفه‌های تلافی‌جویانه بر صادرات محصولاتی مانند کنیاک یا گوشت خوک به چین باشد.

والدیس دومبروفسکی، کمیسر تجارت اتحادیه اروپا گفت که هیچ مبنایی برای تلافی چین وجود ندارد.

او در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: هدف ما تضمین رقابت عادلانه و زمین بازی برابر است.

تحقیقات ضد یارانه اتحادیه اروپا تقریباً چهار ماه دیگر به طول می‌انجامد. در پایان این مدت، کمیسیون، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، می‌تواند عوارض نهایی را پیشنهاد کند، که معمولاً به مدت پنج سال اعمال می‌شود و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد آن رأی خواهند داد.

دومبروفسکی گفت: «مذاکرات با چین در حال انجام است و در واقع اگر راه حلی دوجانبه و سودمند به دست آید، ما همچنین می‌توانیم راه‌هایی برای عدم اعمال تعرفه‌ها در نهایت پیدا کنیم.»

«اما کاملاً واضح است که این راه‌حل (باید) آن تحریف بازار را که در حال حاضر با آن مواجه هستیم حل کند و باید مطابق با بازار باشد.»

وزارت بازرگانی چین روز پنجشنبه اعلام کرد که دو طرف تاکنون چندین دور مذاکرات فنی در مورد تعرفه‌ها در این مورد برگزار کرده‌اند.

هه یادونگ، سخنگوی این وزارتخانه گفت: «امیدواریم طرفین اروپایی و چینی در یک راستا حرکت کنند، صداقت نشان دهند و روند مشاوره را در اسرع وقت پیش ببرند.»

بر اساس اعلامیه روز پنجشنبه اتحادیه اروپا، شرکت BYD با ۱۷.۴ درصد، Geely با ۱۹.۹ درصد و SAIC با ۳۷.۶ درصد تعرفه مواجه هستند. اینها علاوه بر عوارض استاندارد ۱۰ درصدی اتحادیه اروپا بر واردات خودرو است.

شرکت‌هایی که با تحقیقات ضد یارانه همکاری کرده‌اند، از جمله خودروسازان غربی تسلا و ب‌ام‌و، مشمول تعرفه‌های ۲۰.۸ درصدی و شرکت‌هایی که همکاری نکرده‌اند، مشمول نرخ ۳۷.۶ درصدی خواهند شد.

تولیدکنندگان خودروهای برقی چین باید تصمیم بگیرند که آیا تعرفه‌ها را جذب کنند یا قیمت‌های خود را برای پوشش میلیاردها دلار هزینه‌های جدید در مرزهای اروپا افزایش دهند.

تو لو، بنیانگذار مشاوره Sino Auto Insights گفت: «خودروسازان چینی از زمان آغاز جنگ قیمت داخلی، مشتاقانه به دنبال گسترش فروش خود در خارج از چین هستند.»

مخالفان تعرفه‌ها می‌گویند افزایش هزینه‌های خودروهای برقی برای مصرف‌کنندگان اروپایی، هدف اتحادیه اروپا برای دستیابی به کربن‌زدایی تا سال ۲۰۵۰ را تضعیف می‌کند.

برندهای چینی MG و Nio روز پنجشنبه پیشنهاد کردند که ممکن است قیمت‌ها را در اروپا در اواخر سال جاری افزایش دهند. تسلا ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد قیمت مدل ۳ خود را افزایش دهد.

احتمال اعمال عوارض ممکن است خودروسازان چینی را به سرمایه‌گذاری در کارخانه‌هایی در اروپا سوق دهد، هرچند هزینه‌های نیروی کار و ساخت در اروپا نسبت به چین بالاتر است.

بیشتر بخوانید

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×