جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » واردات خودرو بدون انتقال فناوری! لغو شرطی که جنجال‌برانگیز شده بود
واردات خودرو بدون انتقال فناوری

واردات خودرو بدون انتقال فناوری! لغو شرطی که جنجال‌برانگیز شده بود

۱۴۰۳-۰۴-۱۷ زمان مطالعه: 1 دقیقه

در اقدامی که می‌تواند تحولات قابل توجهی در بازار خودرو ایجاد کند، الزام انتقال فناوری برای واردات خودرو حذف شد. این موضوع در قالب لایحه‌ای به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و امضای معاون اول رئیس جمهور به مجلس ارسال شده است.

به گزارش مجله ماشین، با برداشته شدن این شرط، واردات خودرو برای متقاضیان آسان‌تر خواهد شد و این امر می‌تواند به افزایش عرضه خودرو در بازار و تعدیل قیمت‌ها کمک کند.

این اقدام در راستای پاسخ به انتظارات عمومی برای رفع محدودیت‌های واردات خودرو و دسترسی آسان‌تر به خودروهای خارجی صورت گرفته است.

در متن این لایحه به این نکته اشاره شده که با توجه به وجود شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور، نیازی به الزام انتقال فناوری از سوی واردکنندگان خودرو نیست.

۱۰۰ درصد منابع حاصل از اجرای این تبصره به اجرای تکالیف موضوع قانون هوای پاک و توسعه فناوری‌های نوین در صنعت خودرو اختصاص خواهد یافت.

اولویت این منابع بر حمایت از فناوری‌های کاهنده مصرف سوخت و آلایندگی خودروها، مشوق‌های مرتبط با ساخت، تولید و توسعه خودروهای برقی و منطبق بر فناوری‌های نوین و با سوخت پاک و پایدار خواهد بود.

در حال حاضر این لایحه در مرحله بررسی در مجلس شورای اسلامی قرار دارد و پس از طی مراحل قانونی، در صورت تصویب نهایی، به قانون تبدیل خواهد شد.

در متن این ابلاغیه آمده است:

مقدمه :توجیهی

مطابق بند (۲) ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ ، یکی از شرایط لازم برای واردات ،خودرو انتقال فناوری میباشد با این حال با عنایت به لزوم تسهیل واردات خودرو برای تنظیم بازار آن و انتظارات عمومی برای رفع محدودیت مزبور در زمینه واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و شرکتها و مقرون به صرفه نبودن سرمایه گذاری برای انتقال فناوری با توجه به شرایط کنونی تجارت بین المللی و وجود شرکتهای دانش بنیان برای انتقال فناوری لایحه زیر برای انجام تشریفات قانونی مربوط تقدیم می شود.

لایحه الحاق تبصره (۳) به ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو

ماده واحده – تبصره زیر به ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب۱۴۰۰.۰۸.۲۶ با اصلاحات بعدی آن الحاق می شود.

تبصره – درصورت واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی براساس فهرست خودروهای مجاز اعلامی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت که دارای خدمات پس از فروش در داخل کشور هستند، وارد کننده میتواند به جای انتقال فناوری موضوع بند (۲) این ماده پنج درصد (۵) ارزش گمرکی خودروهای وارداتی مذکور و شرکتهای وارد کننده ای که قادر به انتقال فناوری در داخل کشور نیستند هفت درصد (۷) ارزش گمرکی خودروهای وارداتی یادشده را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته شرکت مادر تخصصی برای دریافت مجوز شماره گذاری پرداخت نمایند

منابع حاصل از اجرای این تبصره پس از واریز به خزانه در چهارچوب بودجه سنواتی به صورت صددرصد (۱۰۰۱۰۰) تخصیص یافته صرف اجرای تکالیف موضوع قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ و توسعه فناوریهای نوین در صنعت خودرو کشور با اولویت حمایت از فناوریهای کاهنده مصرف سوخت و آلایندگی خودروها و اعمال مشوقهای مرتبط با ساخت تولید و توسعه خودروهای برقی و منطبق بر فناوریهای نوین و با سوخت پاک و پایدار که در چهارچوب دستورالعمل توسط وزیر ،صنعت معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد می شود.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×