جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » نجات صنعت خودرو از قیمت‌گذاری دستوری ضرورتی انکارناپذیر
نجات صنعت خودرو از قیمت‌گذاری دستوری ضرورتی انکارناپذیر

نجات صنعت خودرو از قیمت‌گذاری دستوری ضرورتی انکارناپذیر

۱۴۰۳-۰۴-۱۹ زمان مطالعه: 1 دقیقه

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز صنعت خودرو، بر لزوم نجات این صنعت از قیمت‌گذاری دستوری و حمایت همه‌جانبه از آن تأکید کرد.

به گزارش مجله ماشین، علی‌آبادی با اشاره به نقش کلیدی صنعت خودرو در اقتصاد کشور، گفت: این صنعت با ایجاد اشتغال برای ۹۰۰ هزار نفر و سهم ۱۲ درصدی در ارزش افزوده، جایگاه مهمی در اقتصاد ایران دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۷ خودروساز کشور موفق به تولید یک میلیون و ۳۳۵ هزار دستگاه خودرو شدند، افزود: با وجود این حجم از تولید، همچنان شاهد التهابات در بازار خودرو هستیم.

وزیر صمت در ادامه به رتبه ۱۶ ایران در تولید خودرو در دنیا اشاره کرد و گفت: هدف‌گذاری برای سال ۱۴۰۳، تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو است.

علی‌آبادی با انتقاد از سیستم تخصیص ارز چندنرخی، آن را عامل فساد در این صنعت دانست و اظهار داشت: سال گذشته به میزان مشخصی ارز به شرکتی پرداخت شد و تعدادی کالا وارد شد، اما امسال با وجود پرداخت دو برابر ارز، همان میزان کالا وارد شده است.

وی همچنین به موضوع داخلی‌سازی قطعات خودرو اشاره کرد و گفت: دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که باید بررسی شود. خودروسازان در مونتاژ خودرویی وارداتی از لاستیک ایرانی استفاده کرده و می‌گویند ۲۰ درصد داخلی‌سازی شده است، اما این امر اشتباه است و باید منظور از عمق ساخت داخل به طور دقیق تعریف شود.

وزیر صمت برقی‌سازی را یکی از راهبردهای اصلی در صنعت خودرو دانست و گفت: در حال حاضر روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف می‌شود که ۷ میلیون لیتر آن باید وارد شود. از این رو، برقی‌سازی راه حلی برای عبور از مصرف بنزین است.

علی‌آبادی در پایان بر لزوم داخلی‌سازی اجزای قوای محرکه خودروهای برقی از جمله باتری، موتور، گیربکس و سامانه کنترل تأکید کرد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×