کشف یک افسانه / معرفی نسل نو کامیون های کلاس هشت ماک
مجله ماشین – عماد احمدیوسفی / در نسل نو ماک ، شاهد نوشته بزرگتر ماک بر جلو پنجره و اضافه شدن یک بولداگ روی سپر جلو هستیم تا در چهره Anthem شاهد تضمین اصالت سازنده باشیم. نسل جدید ماک Anthem دردو تیپ Bold Black و Mirror Chrome Bright عرضه می شود که قطعات کروم بهکار رفته در پیشانی جلو آن نسخه بولدبِلک را متمایز میسازد.
آینه های نصب شده روی کاپوت هر چند موجب افزایش دید راننده شده، اما چهره Anthem را به طور کلی دگرگون ساخته، به سان یک مهندس خوشتیپ با دو عینک! این مورد را پیشتر در ولوو سری VNL 860 مشاهده کرده بودیم که البته ظاهر مدرنتری به نسبت آینه های کاپوت ماک جدید ارائه میدهد. کابین در سه مدل طراحی شده، مدل Day Cab که فاقد کابین خواب است. مدل Flat Top Sleeper دارای کابین خواب و سقف کوتاه و مدل Stand Up که با ۱۷۸ سانتیمتر طول بزرگترین کابین Anthem به شمار میرود که ۱۸ سانتیمتر کوچکتر از کابین VNL 860 است.
برای این نسل از کشنده های کلاس هشت ماک، رنگ های اختصاصی در نظر گرفته شده که شامل ۷ گزینه بوده و اصلیترین رنگ آن Mack Black بوده که کمپانی ماک تصاویر اصلی Anthem را نیز با همین رنگ منتشر ساخته است. از رنگ های دیگر میتوان به خاکستری گرافیتی، سفید قطبی و سبز کوهستانی اشاره کرد که از دید نگارنده هر ۷ رنگ بسیار زیبا و متناسب با طراحی کابین هستند.
چراغ های LED به کار رفته در این سری تا ۶۶ درصد روشنایی و طول عمر بیشتر ارائه میدهد. از دیگر ویژگی های سری Anthem میتوان به کاپوت و سپر ۳ تکه آن اشاره کرد که اگر گوشه ای از سپر صدمه دید راننده مجبور به خرید و تعویض تمام مجموعه نشود. وجود یخچال، تلویزیون و انواع کمد و قفسه های نگهداری وسایل در کشندههای کلاس هشت آمریکای شمالی جز وسایل و امکانات استاندارد به شمار میرود که سری Anthem نیز از این قاعده مستثنی نیست.
فضای داخل کابین با سه گزینه، امکان شخصی سازی را برای مشتریان خود فراهم کرده: تک تختخواب با فضای نگهداری کم، تک تختخواب با فضای نگهداری زیاد و جفت تختخواب با فضای نگهداری تمامعیار. داشبورد، صندلی ها و غربیل فرمان نیز در سه گونه مختلف ارائه شده اند؛ این گزینه ها شامل Standard، Premium و Ultra میشود که نسخه آلترا فقط برای کابین Stand Up قابل سفارش است. غربیل فرمان ساده، اما زیبا و کاربردی طراحی شده، در صفحه نمایشگر هم شاهد نمایش آنالوگ و هم دیجیتال پارامترهای مختلف هستیم. استفاده حرفه ای از پیچ های سر ستارهای روی غربیل فرمان و قاب نوشته MACK روی جلو پنجره، از نکات ریز و کلیدی طراحی Anthem به شمار میروند.
پیشرانه های نسل جدید کامیون های کشنده مسافت طولانی ماک شامل سه سری MP7 و MP8 و MP8-TC هستند؛ پیشرانه MP7 یک ۱۱ لیتری اقتصادی با محدوده قدرتی ۳۲۵ تا ۴۰۵ اسببخار و ۱۶۰۰ تا ۲۱۱۵ نیوتن متر گشتاور مجهز به ترمز موتوری اختصاصی ماک یعنی Powerleash هم هست. پیشرانه MP8 یک ۶ سیلندر ردیفی مجهز به سیستم Direct Injection با محدوده قدرتی ۴۱۵ تا ۵۰۵ اسببخار قویترین پیشرانه ماک با حداکثر گشتاور ۲۵۲۰ نیوتن متر به شمار میرود؛ قدرتی برابر با پیشرانه D13 ولوو VNL 860.
قدرت ترمز موتوری این پیشرانه ۳۷۲ کیلو وات در دور ۲۱۰۰ است. پیشرانه های نسل جدید ماک دارای سه نسخه متفاوت شامل Maxidyne و Maxicruise و Econodyne بوده که این اسامی از نام پیشرانه های نسلهای قبل ماک گرفته شده است. در نسخه مکسیداین، تنظیمات پیشرانه بر اساس قدرت بالا در دورهای پایین برنامهریزی شده و در مکسی کروز شاهد یک بالانس بین عملکرد اقتصادی و کشش بالا در ماموریت های On/Off Road هستیم. در نسخه اِکونوداین، تنظیمات کاملاً در راستای حداکثر بهره وری سوخت برنامه ریزی شده است. پیشرانه MP8-TC نیز دارای حداکثر ۴۴۵ اسب بخار و ۲۵۲۰ نیوتنمتر گشتاور است. ماک برای این پیشرانهها از پیستونهایی با طراحی فوقالعاده انحصاری و فوق پیشرفته ای استفاده کرده که تا ۲ درصد در مصرف اقتصادی سوخت و ۹۰ درصد در کاهش دوده اثر گذار هستند.
جعبه دنده های قابل سفارش برای Anthem شامل ۳ گونه خودکار و ۲ گونه دستی است. جعبه دنده های دستی در دو سری مکسیتورک ES ماک و ایتونفولر قابل انتخاب از سوی مشتریان بوده که مکسیتورک ES که مخفف ایزیشیفت است با محفظه آلمینیمی دارای مدل های ۶ تا ۱۸ سرعته است. جعبه دنده آلیسون مدل ۴۰۰۰ تمام خودکار بدون قابلیت تعویض دستی از جمله انتخابهای خاص برای دوستداران آلیسون است. جعبه دنده خودکار mDrive که قابلیت تعویض دستی نیز دارد یک ۱۲ سرعته ۲۷۰ کیلویی با دو پدال که ضریب سنگینترین دنده آن ۹۴/۱۴ است. اما مدرنترین و فوقالعاده ترین جعبه دنده ماک یعنی mDRIVE HD یک جعبه دنده با قابلیت انتخاب نوع انتقال بین اُوردرایو و دایرکت است.
در کنار نوع ۱۲ سرعته که تا پیشرانه های ۶۰۵ اسببخار نیز پشتیبانی میکند و در پشت سری MP10 ماک مورد استفاده قرار میگرفت دارای نوع ۱۳و ۱۴ سرعته نیز بوده که حداکثر قدرت را ارائه میدهند. جعبه دندههای mDRIVE HD با انتقال مستقیم قدرت (Direct) دارای مدل های ۱۲ و ۱۳ سرعته با سنگینترین ضریب ۳۸/۱۹ و با انتقال غیر مستقیم (Overdrive) دارای سه مدل ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ سرعته است که دو مدل آخر مجهز به دنده کِرال هستند؛ ضریب سنگین ترین دنده یعنی C1 در مدل ۱۴ سرعته ۰۴/۳۲ است! بسیار پر قدرت.
حتماً شما هم متوجه شباهت های آن با I-Shift شدهاید، اما به هر طریق سفارش این ۱۴ سرعته فوق سنگین میتواند جبران قدرت پایین پیشرانه های ماک را برای Anthem بکند. از نرمافزارهای در نظر گرفته شده برای این جعبه دنده میتوان به AVO برای تعویض آسان و AVO-ENH برای جادههای ناهموار و AVO-HD برای بخش فوق سنگین نام برد.
محورها هم طبق انتظار از ساخته های DANA و Meritor برای نسل جدید ماک استفاده شده و از محورهای ساخت خود ماک هم برای این کشنده قابل سفارش است. به طور استاندارد، سری Anthem با پیشرانه MP8 و جعبه دنده mDRIVE با محورهای ساخت ماک دارای بالاترین سطح از بهره وری سوخت است. در مورد هزینه های نگهداری نسل جدید کامیون های ماک با توجه به نوع کاربری که شامل Normal Duty و Heavy Duty و Severe Duty میشود تعویض روغن، فیلتر و فیلترهای سوخت به ترتیب روی ۷۵ هزار، ۶۰ هزار و ۴۵ هزار کیلومتر صورت میپذیرد؛ طول عمر مایع خنک کننده یک میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر و تعویض فیلتر آن طی ۲۴۰ هزار کیلومتر یا هر ۱۲ ماه یکبار انجام میگیرد که این ارقام تنها در صورت استفاده از مواد و قطعات اصلی ماک قابل دستیابی خواهند بود.
فیلتر باد و فیلتر تهویه مخزن سوخت نهایتاً هر ۲۴ ماه یکبار باید تعویض شود و تنظیم سوپاپها هم برای بار اول روی ۲۴۰ هزار کیلومتر و پس از آن با پیمودن هر ۵۰۰ هزار کیلومتر مسافت باید انجام بپذیرد که در مجموع نشانی از کاهش هزینه های نگهداری کشنده های نسل جدید ماک هستند.
سری Anthem به سیستمهای مختلفی مجهز است که در این فرصت مختصر میتوان به GuardDog Connect اشاره کرد. اگر در جاده برای کامیون شما اتفاقی پیش بیاید سیستم گاردداگ فوراً مشکل را تشخیص میدهد و در صورت نیاز به رفع سریع با مرکز OneCall ماک تماس میگیرد و کد خطا تشخیص داده شده را اعلام میکند. یک تیم از تکنیسین های با تجربه، کد خطا را ارزیابی و برای تعمیرات احتمالی برنامه ریزی کرده و با توجه به اطلاعات کاملی که از بروز این اتفاق ثبت شده، مدت زمان بازگشت کامیون به جاده کاهش خواهد یافت.
در مجموع، از حیث طراحی به نظر نگارنده این تمام آن چیزی بود که ماک و طراحان ماک میتوانستند انجام دهند، پس باید به تلاش ماکیها احترام گذاشت و به Anthem گفت: به جاده خوش آمدی!