معرفی اشکودا انیاک RS ریس: خودروی مسابقهای تمام الکتریکی
1403-07-21 زمان مطالعه: 4 دقیقه 7
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، این کانسپت که ریشه در دیانای مسابقهای این برند چکی دارد، به توسعه فناوریهای نوآورانه و مواد پایدار کمک میکند و به عنوان یک پروژه آزمایشی برای مدلهای تولیدی آینده به کار گرفته میشود. این خودرو با ابعاد پایینتر و پهنتر از مدل انیاک کوپه vRS، به کمک استفاده از قطعات زیستکامپوزیت پایدار، وزنی سبکتر به میزان ۳۱۶ کیلوگرم نسبت به مدل استاندارد دارد.
یوهانس نِفت، عضو هیئتمدیره اشکودا آتو در بخش توسعه فنی میگوید: خودروی انیاک RS ریس به طور کامل توسط تیم موتوراسپورت اشکودا توسعه یافته است. این خودرو با طراحی خاص و دیانای مسابقهای، ایرودینامیک بهبودیافته و شتابی عالی ارائه میشود. قطعات زیستکامپوزیت استفادهشده در این خودرو باعث کاهش قابلتوجه وزن آن شده و ما در حال آزمایش آنها برای استفاده در خودروهای تولید انبوه آینده هستیم.
مهندسان اشکودا موتوراسپورت، خودروی مسابقهای الکتریکی را طراحی کردهاند که شباهت زیادی به خودرو موفق Fabia RS Rally2 دارد. پروژه توسعه انیاک RS ریس که از سال ۲۰۲۳ آغاز شده، نشاندهنده تعهد اشکودا به پیشرفت در حوزه مسابقات الکتریکی است. این خودرو ۷۰ میلیمتر پایینتر و در جلو ۷۲ میلیمتر و در عقب ۱۱۶ میلیمتر پهنتر از مدل تولیدی است. از قطعات زیستکامپوزیت شامل الیاف کتان در بدنه و کابین برای کاهش وزن استفاده شده است.
با استفاده از قطعات زیستکامپوزیت که توسط اشکودا و Bcomp توسعه یافتهاند، وزن خودرو به میزان ۳۱۶ کیلوگرم کاهش یافته است. این قطعات شامل سپرها، گلگیرها، سقف و بال عقب خودرو هستند. در داخل خودرو نیز از مواد سبک برای داشبورد، پنل درها و استراحتگاه پا استفاده شده است. سقف شیشهای پانورامیک نیز با یک پنل زیستکامپوزیت جایگزین شده است.
در مجموع، ۱۶ قطعه از خودرو با استفاده از مواد طبیعی مانند فیبر کتان ساخته شدهاند که جایگزین فیبر کربن در قسمتهای داخلی و خارجی شدهاند. این مواد در مسابقات آزمایش شدهاند تا به عنوان جایگزینی پایدار برای تولید انبوه مورد استفاده قرار گیرند.
بدنه انیاک RS ریس به طور کامل بازطراحی شده و با استفاده از رولکیج و صندلیهای مسابقهای Atech با کمربند شش نقطهای، ایمنی را به حداکثر رسانده است. بال عقب بزرگ، سقف بهینهشده از نظر ایرودینامیک و ورودی هوای NACA به بهبود جریان هوا کمک میکنند.
سیستم ترمز خودرو به یک مجموعه عملکرد بالا با دیسکهای کربن-سرامیکی و کولینگ جدید ارتقا یافته است. همچنین سیستم تعلیق مسابقهای و فرمان بازطراحی شده نیز برای عملکرد بهتر در پیست به کار گرفته شدهاند.
جدول مشخصات اشکودا انیاک RS ریس
مشخصات | اطلاعات |
---|---|
نوع خودرو | کانسپت مسابقهای تمام الکتریکی |
پایه | اشکودا Enyaq Coupé vRS |
وزن | ۳۱۶ کیلوگرم کمتر از مدل تولیدی |
کاهش ارتفاع | ۷۰ میلیمتر |
افزایش عرض | جلو: ۷۲ میلیمتر، عقب: ۱۱۶ میلیمتر |
نوع قطعات | زیستکامپوزیت (الیاف کتان) |
قدرت موتور | ۲۵۰ کیلووات (دو موتور الکتریکی) |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | زیر ۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر در ساعت |
سیستم ترمز | دیسکهای کربن-سرامیکی با ۱۰ پیستون در جلو و ۴ پیستون در عقب |
تکنولوژی استفادهشده | سیستم صدای Havas، فرمان مسابقهای، ترمز دستی هیدرولیک |