سه شنبه , ۱ آبان ۱۴۰۳
تاوارس در طوفان به دنبال راه حل

تار و پود بحران در استلانتیس: تاوارس در طوفان به دنبال راه حل

۱۴۰۳-۰۷-۲۳ زمان مطالعه: 3 دقیقه

کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس، با برنامه‌ای فشرده از رویدادهای عمومی در نمایشگاه خودروی پاریس در روز دوشنبه، نشان می‌دهد که حتی پس از اعلام تاریخ بازنشستگی‌اش، قصد دارد پس از هشدار سود هنگفت در اواخر سپتامبر با قدرت به میدان بیاید.

به گزارش مجله ماشین، هشدار ۳۰ سپتامبر از سوی چهارمین خودروساز بزرگ جهان، سرمایه‌گذاران را که به حاشیه سود بالا ناشی از فروش کامیون‌های پیکاپ و جیپ پرسود در ایالات متحده عادت کرده‌اند، شوکه کرد. سهام استلانتیس اکنون تقریباً ۴۵ درصد نسبت به ابتدای سال کاهش یافته است.

تاوارس ابتدا مشکلات ایالات متحده را به عنوان یک «اشتباه عملیاتی کوچک» رد کرد. اما سهام استلانتیس روز جمعه دوباره سقوط کرد، زیرا خبر خروج او در زمان انقضای قراردادش در سال ۲۰۲۶ و یک جابه‌جایی عمده مدیریت نتوانست سرمایه‌گذاران را آرام کند.

تاوارس که پس از احیای پژو سیتروئن (PSA) و سپس نظارت بر ادغام آن با فیات کرایسلر برای ایجاد استلانتیس، تقریباً شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسید، اکنون در شرایطی ناآشنا قرار دارد، زیرا روز دوشنبه به یک تور رسانه‌ای گسترده می‌رود.

قرار است این مدیر ۶۶ ساله در پنج رویداد سخنرانی کند، به اندازه لوکا دی مئو، مدیرعامل رنو، اما بیشتر از مدیران اجرایی ب‌ام‌و و بسیاری از خودروسازان دیگر. الیور بلومه، مدیرعامل فولکس‌واگن اصلاً در نمایشگاه حضور نخواهد داشت.

تاوارس در ۱۸ ماه باقی مانده از حضور در راس شرکت، تحت فشار است تا توضیح دهد که چگونه قصد دارد با توجه به رقابت فزاینده رقبای ارزان‌تر چینی، تقاضای ضعیف و افزایش هزینه‌ها، وضعیت استلانتیس را احیا کند.

تاوارس در رادیو RTL فرانسه با رد کردن احتمال تعدیل نیرو گفت، برای رقابت با چینی‌ها و حفظ سودآوری، احتمالاً نیاز به تعطیلی کارخانه‌ها یا واگذاری برخی برندها وجود دارد.

او گفت: «ما باید تلاش‌های بزرگی انجام دهیم» و افزود که تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام برندها آینده دارند و کدام یک ممکن است واگذار شوند، بر عهده مشتریان گروه است.

او همچنین گفت که مشکلات شرکت در ایالات متحده باید تا پایان سال برطرف شود.

تاوارس گفت: «این اساساً یک مشکل انبارداری بیش از حد است» و افزود: « فکر می‌کنم می‌توانم با اطمینان بگویم که این مشکل قبل از کریسمس ۲۰۲۴ حل خواهد شد.»

داده‌های تحلیلگران و مصاحبه‌ها با بازیگران صنعت، نشان‌دهنده اشتباهات عملیاتی عمده ایالات متحده در استلانتیس است. این شرکت قیمت‌ها را فراتر از بودجه مشتریان افزایش داد و سپس برای تخفیف مدل‌ها واکنش کندی نشان داد و ده‌ها هزار خودرو در نمایندگی‌ها انباشته شدند.

ارین کیتینگ، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی Cox Automotive که داده‌های او مشکلات موجودی در سراسر استلانتیس را نشان می‌دهد، گفت: «آنها برای مدت طولانی سعی کردند در مورد قیمت‌گذاری سرسخت باقی بمانند.»

«وقتی ایالات متحده گاوصندوق شماست، به نظر می‌رسد نادیده گرفتن آن سهل‌انگاری است.»

نمایندگی‌ها شکایت می‌کنند که علاوه بر قیمت‌گذاری بیش از حد، استلانتیس از محصولات سطح پایین صرفنظر کرد و سرمایه‌گذاری کمی روی خودروهای محبوب انجام داد، در حالی که رقبای از جمله فورد و جنرال موتورز محصولات خود را بازسازی کردند.

فورد به‌ویژه با خودروی شاسی‌بلند Bronco وارد بازار جیپ شده است.

کوین فاریش، رئیس شورای ملی نمایندگی‌های استلانتیس، در نامه‌ای در ۱۰ سپتامبر به تاوارس، از تمرکز بر سود کوتاه‌مدت انتقاد کرد و گفت: «این باعث تخریب سریع برندهای جیپ، دوج، رم و کرایسلر شده است» و افزود: «شما این مشکل را ایجاد کرده‌اید.»

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×