کاهش سوددهی تویوتا پس از دو سال
به گزارش مجله ماشین، انتظار میرود بزرگترین خودروساز جهان همچنان حدود ۸ میلیارد دلار سود عملیاتی در هر سه ماهه داشته باشد. این امر به دلیل ترجیح رانندگان در چندین بازار بزرگ به خودروهای هیبرید بنزینی-باتری است که معمولاً حاشیه سود بالاتری نسبت به خودروهای بنزینی استاندارد دارند.
با این حال، ارقام اخیر فروش و تولید نشاندهنده کاهش متوسط تویوتا است. این شرکت با تعلیق تحویل دو مدل در ایالات متحده مواجه شد و مانند رقبا، با رقابت شدید در چین، بزرگترین بازار خودرو در جهان، که تقاضا برای خودروهای برقی در آن کاهش نیافته است، دست و پنجه نرم میکند.
طبق میانگین ۹ برآورد تحلیلگران در نظرسنجی LSEG، انتظار میرود این خودروساز ژاپنی کاهش ۱۴ درصدی سود عملیاتی سالانه را در ماههای ژوئیه تا سپتامبر، به ۱.۲ تریلیون ین (۷.۹ میلیارد دلار) گزارش کند.
این اولین کاهش سود از همان سه ماهه در سال ۲۰۲۲ خواهد بود. این شرکت پیشتر اعلام کرده بود که فروش جهانی سه ماهه ۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و تولید ۷ درصد کاهش یافته است.
استراتژی تویوتا برای گسترش خط تولید هیبرید خود در ایالات متحده ممکن است آن را در برابر هرگونه کاهش در یارانههای خودروهای برقی یا تغییرات احتمالی سیاستهای مشابه در واشنگتن، بسته به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این هفته در ایالات متحده، کمتر آسیبپذیر کند.
طبق دادههای شرکت، هیبریدها ۴۱ درصد از فروش جهانی تویوتا در ماههای ژوئیه تا سپتامبر، یا ۱.۱ میلیون خودرو، از جمله برند لوکس لکسوس، را تشکیل میدهند، در مقایسه با ۳۳ درصد در مدت مشابه سال گذشته.
در میان خودروسازان سنتی، تویوتا به عنوان یکی از کندترینها در پذیرش خودروهای برقی شناخته میشود. خودروهای برقی باتریدار تنها ۱.۵ درصد از فروش جهانی آن در نه ماه اول سال را تشکیل میدهند.
آکیو تویودا، رئیس هیئت مدیره تویوتا، ماه گذشته استدلال کرد که آیندهای کاملاً برقی منجر به از دست دادن شغل در سراسر صنعت خودرو خواهد شد.
تویوتا هنگام گزارش درآمد برای سه ماهه آوریل تا ژوئن، برآورد سود سالانه خود را بدون تغییر نگه داشت و پیشبینی کرد که در مقایسه با سال مالی گذشته، با توجه به سرمایهگذاری مورد انتظار در استراتژی و تامینکنندگان خود، ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.
سهام تویوتا تاکنون در سال جاری ۳ درصد افزایش یافته است. از نظر دلار آمریکا، این رقم ۲ درصد افزایش یافته است، در مقایسه با کاهش ۲ درصدی رقیب خود تسلا در همین دوره.