چین و ترمز سد راه سودآوری بامو
به گزارش مجله ماشین، سهام بیامو و رقبای آلمانی آن مانند فولکسواگن ، مرسدس بنز ( و پورشه بین ۳ تا ۵ درصد کاهش یافت. تحلیلگران همچنین به احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا و تهدیدهای وی برای وضع تعرفههای گسترده بر واردات اشاره کردند که میتواند فشار بیشتری بر صنعت خودرو وارد کند.
«یورگن مولنر»، استراتژیست سرمایهگذاری در شرکت کارگزاری RoboMarkets، گفت که اگرچه بیامو بیشتر کاهش سود خود را به ضعف بازار چین نسبت داده، تعرفههای تنبیهی که ترامپ تهدید کرده میتواند عامل منفی دیگری برای لیست بلند مشکلات تولیدکنندگان خودرو باشد.
با این حال، «اولیور زیپس»، مدیرعامل بیامو، تلاش کرد نگرانیها در این زمینه را کاهش دهد و گفت که بازار آمریکا بهطور کلی اهمیت زیادی خواهد داشت، صرفنظر از اینکه چه دولتی در آن کشور حاکم باشد و حتی تعرفههای احتمالی آمریکا ممکن است باعث شود بیامو بیشتر خودروهای خود را در داخل آمریکا به فروش برساند.
زیپس افزود: نباید خیلی نگران آنچه که ممکن است اتفاق بیفتد باشیم و به “پایگاه بسیار بسیار بزرگ” بیامو در آمریکا اشاره کرد، اما در عین حال ضعف مستمر بازار چین را نیز برجسته ساخت.
بیامو بزرگترین کارخانه خود را در اسپارتنبورگ، کارولینای جنوبی دارد و زیپس گفت که این شرکت همچنین ۳۰ شعبه در ۱۲ ایالت آمریکا دارد.
بیامو در سپتامبر ۲۰۲۴ پیشبینی خود برای سال جاری را به دلیل کاهش تقاضا در چین و مشکلات سیستم ترمز ارائه شده توسط شرکت کانتیننتال کاهش داد. در اکتبر ۲۰۲۴، این خودروساز آلمانی گزارش داد که فروش آن در چین در سهماهه سوم ۲۰۲۴ به میزان یکسوم کاهش یافته است.
دو خودروساز آلمانی دیگر، فولکسواگن و مرسدس بنز، نیز با کاهش فروش در چین بهدلیل وضعیت ضعیف اقتصادی و رقابت شدید روبهرو هستند.
بیامو در سپتامبر ۲۰۲۴ اعلام کرد که مشکل ترمز بر بیش از ۱.۵ میلیون خودرو تاثیر گذاشته و تأخیرهایی در تحویل حدود ۳۲۰,۰۰۰ خودرو بهوجود آمده است. این شرکت اعلام کرد که این خودروهای تأخیری را در سهماهه چهارم ۲۰۲۴ به مشتریان تحویل خواهد داد.
بیامو گزارش داد که سود عملیاتی این شرکت در سهماهه سوم به ۱.۷ میلیارد یورو (۱.۸۲ میلیارد دلار) کاهش یافته است، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۴.۳۵۲ میلیارد یورو بوده است. همچنین درآمد این شرکت با کاهش ۱۵.۷ درصدی به ۳۲.۴ میلیارد یورو رسید که پایینتر از پیشبینی تحلیلگران به مبلغ ۳۴.۳ میلیارد یورو بود.
با این حال، بیامو اعلام کرد که همچنان در مسیر دستیابی به حاشیه سود عملیاتی بین ۶ تا ۷ درصد در سال ۲۰۲۴ است. در سهماهه سوم، حاشیه سود عملیاتی بخش خودروسازی این شرکت تنها ۲.۳ درصد بوده است.
والتر مرسل، مدیر مالی بیامو، در بیانیهای گفت که «با مدیریت سختگیرانه»، گروه بیامو همچنان در مسیر دستیابی به هدف جریان نقدی آزاد خود در بخش خودرو برای سال ۲۰۲۴ قرار دارد. وی افزود: در سهماهه چهارم، تحویلهای بیشتر و ترکیب بهتر محصولات به سودآوری ما کمک خواهد کرد.