استعفا کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس
به گزارش مجله ماشین، جنگهای مداوم در مکانهایی مانند خاورمیانه، اختلالات مداوم در زنجیره تامین، هیاهوی پیرامون خودروهای تمام الکتریکی و سیاستهای عجیب و غریب برخی از سیاستمداران همگی دست به دست هم دادهاند تا فضای عدم قطعیت را در صنعت خودرو گسترش دهند. بنابراین، جای تعجب نیست که خودروسازان قدیمی مانند جگوار نیاز به بازسازی خود دارند. نیسان گفته است که ممکن است حدود یک سال طول بکشد تا برای بقای خود تلاش کند و استلانتیس در منطقه اصلی که فکر میکرد هرگز شکست نخواهد خورد، یعنی آمریکا، دچار لغزش شده است.
این کنگلومرای فرانسوی-ایتالیایی-آمریکایی در سال ۲۰۲۱ پس از ادغام فیات کرایسلر اتومبیلز و گروه PSA تشکیل شد. به عنوان مثال، این شرکت سال بسیار بدی را در ایالات متحده داشته است، به طوری که فروش در دوره ژانویه تا سپتامبر ۱۷ درصد کاهش یافته است. هر برندی در این پورتفولیو کاهش فروش داشته است، برخی شدید و برخی دیگر سقوط کردهاند. به همین دلیل، بسیاری کارلوس تاوارس، اولین و تنها مدیرعامل این شرکت، را متهم کردند که شرکت را در مسیر اشتباهی هدایت کرده است.
از سوی دیگر، استلانتیس به نظر میرسید که به حمایت از این تاجر پرتغالی اطمینان دارد و حتی چند ماه پیش بیانیهای مطبوعاتی صادر کرد تا تأیید کند که قرارداد پنج ساله مدیرعامل قبل از اوایل سال ۲۰۲۶ به پایان نخواهد رسید، هرچند تمدید هم نخواهد شد. با این حال، در اقدامی شوکهکننده ( حداقل برای ما، اما نه برای هیئت مدیره شرکت ) این مدیر اجرایی ۶۶ ساله استعفای خود را به تصمیمگیرندگان ارائه کرد که بلافاصله اجرایی شد.
طبیعتاً هیئت مدیره شرکت به ریاست جان الکان با استعفای کارلوس تاوارس از سمت مدیرعامل با کمال میل موافقت کرد. ظاهراً روند انتخاب مدیرعامل دائمی جدید قبلاً آغاز شده بود و توسط یک کمیته ویژه مدیریت میشد و در نیمه اول سال ۲۰۲۵ به پایان خواهد رسید. با این حال، تا آن زمان، جان الکان از طریق یک کمیته اجرایی موقت تازه منصوب شده، رهبر واقعی شده است.
هنری دو کاستریس، یکی از مدیران ارشد مستقل استلانتیس، گفت: «موفقیت استلانتیس از زمان تأسیس آن ریشه در همسو بودن کامل بین سهامداران مرجع، هیئت مدیره و مدیرعامل دارد. با این حال، در هفتههای اخیر، دیدگاههای متفاوتی ظهور کرده است که منجر به تصمیم امروز هیئت مدیره و مدیرعامل شده است.»
بدیهی است که این بدان معناست که بین دیدگاه تاوارس و طرفداران الکان درگیری قدرت وجود داشته است که به این نتیجه شوکهکننده منجر شده است. بدیهی است که دومی ( که رئیس هیئت مدیره استلانتیس، مدیر اجرایی و رئیس فراری است ) پیروز شده است. با این حال، او چند کلمه تشکرآمیز برای بازنده داشت: «از کارلوس به خاطر سالها خدمات فداکارانه و نقشی که در ایجاد استلانتیس ایفا کرده است، علاوه بر تحولات قبلی PSA و Opel، تشکر میکنیم و ما را در مسیر تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در صنعت خود قرار داد.»