اعتصاب گسترده کارگران فولکسواگن: تقابل کارگران و مدیریت بر سر آینده شرکت
به گزارش مجله ماشین، هزاران نفر در مقر فولکسواگن در ولفسبورگ تجمع کردند. تظاهرات مشابهی نیز در کارخانه هانوفر که حدود ۱۴ هزار نفر را استخدام میکند و سایر کارخانههای قطعهسازی و خودروسازی از جمله امدن، زالزگیتر و برانشویک برگزار شد.
منابع اتحادیه کارگری میگویند تنها در کارخانه اصلی فولکسواگن در ولفسبورگ، اعتصابی دو ساعته به معنای ساخته نشدن چند صد خودرو از جمله مدل نمادین گلف است.
این اعتصابات که در صورت عدم توافق در دور بعدی مذاکرات دستمزد، میتواند به توقفهای ۲۴ ساعته یا نامحدود تبدیل شود، در شرایطی صورت میگیرد که فولکسواگن با کاهش تحویل و سود روبرو است.
تورستن گروگر، رهبر مذاکرهکنندگان از طرف اتحادیه IG Metall گفت: مدت زمان و شدت این رویارویی بر عهده مسئولیت فولکسواگن در میز مذاکره است.
رئیس شورای کارگری فولکسواگن، تکرار کرد که سهامداران اصلی فولکسواگن، که به جز ایالت نیدرزاکسن، شامل یک شرکت هلدینگ تحت کنترل خانوادههای پورشه و پیچ است، ممکن است مجبور شوند در مورد سود سهام سالانه نیز فداکاری کنند.
او توضیح نداد که این امر به چه معناست.
وی گفت که چهارمین دور مذاکرات که برای ۹ دسامبر برنامهریزی شده است، یا به راهحلی دوجانبه منجر میشود یا به تشدید درگیریها میانجامد. متاسفانه، نشانههای اخیر که توسط مدیریت ارسال شده، واقعاً دلگرمکننده نیست. او افزود که تعطیلی کارخانهها، اخراجهای گسترده و کاهش دستمزدهای فعلی خطوط قرمزی برای کارگران در فرآیند مذاکره جاری است.
سخنگوی فولکسواگن گفت که این خودروساز به حق اعتصاب کارگران احترام میگذارد و اقداماتی را برای اطمینان از سطح پایه تامین برای مشتریان و به حداقل رساندن تأثیر اعتصاب انجام داده است.
اتحادیه هفته گذشته اقداماتی را پیشنهاد کرد که به گفته آنها ۱.۵ میلیارد یورو (۱.۶ میلیارد دلار) صرفهجویی در هزینهها را به همراه خواهد داشت، از جمله صرفنظر کردن از پاداشهای سالهای ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶، که بزرگترین خودروساز اروپا آن را رد کرد.
فولکسواگن خواستار کاهش ۱۰ درصدی دستمزد شده و میگوید برای حفظ سهم بازار خود نیاز به کاهش هزینهها و افزایش سود دارد، زیرا خودروسازان اروپایی با تقاضای ضعیف، هزینههای بالای تولید، رقابت با رقبای چینی و کندی روند انتقال به خودروهای برقی دست و پنجه نرم میکنند.
این شرکت همچنین تهدید کرده است که برای اولین بار در ۸۷ سال فعالیت خود، کارخانههایی را در آلمان تعطیل کند.
لوچیا هایم، کارگر کارخانه هانوفر فولکسواگن که در اعتصاب روز دوشنبه شرکت کرده است، گفت: مدیریت میخواهد میخ را محکمتر بکوبد.
او اضافه کرد: این یک دنیای عجیب و غریب است: در فوتبال، مربیان اگر بازی را نبرند، استعفا میدهند. در فولکسواگن، برعکس است. بازیکنان مجازات میشوند.
توافق برای عدم برگزاری اعتصاب شنبه به پایان رسید و به کارگران اجازه داد تا از روز یکشنبه در سراسر کارخانههای فولکسواگن آلمان دست به اعتصاب بزنند. اتحادیه کارگری از کارکنان کارخانههای زیرمجموعه فولکسواگن زاکسن گمبه، که کارخانه خودروسازی برقی تسویکاو را نیز شامل میشود، خواسته است که در روزهای دوشنبه و سهشنبه دست به اعتصاب بزنند.