تازه‌ها
یکشنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
واردات خودرو در انحصار ۲۰ شرکت

واردات خودرو در انحصار ۲۰ شرکت؛ ورود مجلس برای لغو انحصار

1403-09-26 زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در حال حاضر تنها تعداد محدودی شرکت مجوز واردات خودرو دارند و توزیع این مجوزها به صورت غیررقابتی مشکلات جدی برای بازار ایجاد کرده است. وی همچنین تاکید کرد که حتی تغییر در تعرفه‌های واردات نیز اگر مجوزها به شکل رقابتی توزیع نشوند، تأثیری در بهبود وضعیت بازار نخواهد داشت.

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به مصوبه جدید مجلس در خصوص واردات خودرو در سال ۱۴۰۴، گفت: «یکی از اصول مهم این مصوبه، توزیع مجوزهای واردات بر اساس شرایط رقابتی است که تأثیر زیادی بر تعیین حقوق ورودی ندارد.» وی توضیح داد که در شرایط رقابتی، متقاضیان واردات خودرو بر اساس پیشنهاد قیمتی خود برای دریافت مجوز اقدام می‌کنند و با کاهش حقوق ورودی، افراد ممکن است مبالغ بیشتری برای خرید مجوز پیشنهاد دهند تا سهم بیشتری از بازار به دست آورند.

چالش‌ها و نگرانی‌ها در رابطه با واردات خودرو

قادری با اشاره به نگرانی‌های مطرح شده در کمیسیون تلفیق مجلس، افزود: «در حال حاضر، تعداد کمی از افراد (۱۰ تا ۲۰ نفر) مجوز واردات خودرو را در اختیار دارند و این موضوع ممکن است به تمرکز بازار در دست گروه‌های خاص و کاهش رقابت منجر شود.» وی همچنین بیان کرد که فروش مجوزها به صورت مزایده‌ای ممکن است تأثیرات منفی در پی داشته باشد و رقابت آزاد را محدود کند.

راهکارهایی برای بهبود بازار خودرو

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر لزوم اتخاذ راهکارهایی برای بهبود وضعیت بازار خودرو تاکید کرد. به گفته وی، یکی از این راهکارها افزایش واردات خودرو و تخصیص ارز بیشتر برای واردات خودروهای خارجی یا قطعات خودرو برای مونتاژ در داخل کشور است. این اقدام می‌تواند از سه منبع تأمین عرضه خودروها، شامل خودروهای وارداتی، خودروهای مونتاژی با قطعات وارداتی و تولید داخلی، به تعادل بیشتری در بازار منجر شود.

پیشنهادات برای اصلاح مالکیت و استفاده از خودروها

قادری همچنین پیشنهاد کرد که برای مقابله با مشکل خرید خودروهای متعدد توسط افراد با توان مالی بالا و بهره‌برداری از سهمیه بنزین، اقدامات دیگری نظیر تخصیص کارت سوخت محدود به هر فرد یا وضع مالیات بر افرادی که خودروهای زیادی در اختیار دارند، انجام شود. به عنوان مثال، برای کسانی که مجموع ارزش خودروهایشان از یک مقدار مشخص بیشتر باشد، مالیات سنگینی در نظر گرفته شود.

تأثیر تعرفه‌ها و توزیع مجوزهای واردات بر بازار خودرو

قادری در پایان تاکید کرد که تغییرات در تعرفه‌های وارداتی به‌تنهایی قادر به ساماندهی بازار خودرو نیست. وی تأکید کرد که اصلاح نحوه توزیع مجوزها و ایجاد شرایط رقابتی واقعی می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی در بازار داشته باشد و در نهایت به نفع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×