حکم شورای رقابت درباره تعارض منافع کروز در ایرانخودرو تأیید شد
به گزارش مجله ماشین، کشمکشها بر سر مدیریت ایرانخودرو و حضور شرکت کروز در هیئت مدیره این شرکت خودروسازی بزرگ، سرانجام با تأیید حکم شورای رقابت توسط هیئت تجدیدنظر این شورا به پایان رسید.
مهدی عسگری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حساسیتهای افکار عمومی نسبت به واگذاری مدیریت ایرانخودرو به کروز، از تأیید حکم قبلی شورای رقابت توسط هیئت تجدیدنظر خبر داد. بر اساس این حکم، حضور شرکتهای تابعه کروز در هیئت مدیره ایرانخودرو، اخلال در رقابت محسوب شده و غیرقانونی است.
این پرونده پس از انتشار خبر واگذاری احتمالی مدیریت ایرانخودرو به کروز، به یکی از موضوعات داغ رسانهای تبدیل شد و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار داد. پس از آن، دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۹ تیر ۱۴۰۳ حکم قبلی شورای رقابت را برای بررسی مجدد اعاده کرد و دو ماه برای بررسی آن مهلت تعیین شد.
با پایان مهلت بررسی و نزدیک شدن به مجمع ایرانخودرو در ۱۷ بهمن، نگرانیها درباره نتایج این مجمع افزایش یافت. در این میان، انتشار هدفمند نامه پیشنهاد سران قوا درباره واگذاری ایرانخودرو و فضاسازیهای رسانهای، بر ابهامات این پرونده افزود.
با این حال، هیئت تجدیدنظر شورای رقابت در جلسه اخیر خود، رأی قبلی مبنی بر تعارض منافع شرکت کروز در مدیریت ایرانخودرو را تأیید کرد و نمایندگان این شرکت در هیئت مدیره ایرانخودرو را از حق رأی در مجامع این شرکت محروم کرد.
به گفته عسگری، این تصمیم در راستای مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه اتخاذ شده و از ایجاد انحصار و اخلال در رقابت جلوگیری میکند. با توجه به سابقه پروندههای مرتبط با گرانفروشی قطعات توسط این شرکت، جلوگیری از ورود آن به مدیریت ایرانخودرو، اقدامی مؤثر در حفظ حقوق مصرفکنندگان و توسعه سالم بازار خودرو خواهد بود.
این تصمیم شورای رقابت، میتواند نقطه عطفی در شفافسازی و سالمسازی صنعت خودروسازی کشور باشد و زمینه را برای رقابت سالم و عادلانه در این صنعت فراهم کند.