سقوط سهام شرکتهای Xpeng و Geely پس از اقدام BYD
به گزارش مجله ماشین، سهام Xpeng تا ۹.۲ درصد و سهام Geely تا ۱۱.۴ درصد کاهش یافت که این بزرگترین افت درصدی یکروزه این شرکتها از ۱۶ مهر ۱۴۰۳ بود. در مقابل، سهام BYD در بازار هنگکنگ تا ۴.۵ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح تاریخی خود رسید، هرچند در پایان روز ۰.۷ درصد کاهش یافت.
BYD روز دوشنبه ۲۱ مدل از خودروهای خود را که به سیستم پیشرفته کمک راننده (ADAS) مجهز هستند، برای هیچ هزینه اضافی به بازار عرضه کرد. ارزانترین مدل این شرکت، Seagull، با قیمت ۹,۵۵۵ دلار به فروش میرسد.
اقدام BYD به طور قابل توجهی قیمت رقبا را تحت تأثیر قرار داده است و تحلیلگران پیشبینی میکنند که این اقدام ممکن است جنگ قیمت جدیدی را در بازاری که هماکنون رقابت شدیدی در آن جریان دارد، آغاز کند. آنها این اقدام را با ورود استارتاپ چینی DeepSeek در بخش هوش مصنوعی مقایسه کردند که با ارائه قیمتهای پایین، باعث تحول در این صنعت شد.
تحلیلگران شرکت Nomura در یادداشتی نوشتند: “عصر فراگیر شدن رانندگی هوشمند آغاز شده است.”
BYD سه نسخه مختلف از سیستم چشم خدا را در بیشتر مدلهای خود عرضه میکند. همه این سه نسخه ویژگیهای پارک خودکار و نگهداری خطوط جاده را ارائه میدهند که در محدوده فناوریهای سطح ۲ قرار دارد. نسخه پایه این سیستم از مدل Seagull تا مدلهایی که قیمت آنها تا ۲۱۹,۸۰۰ یوان (معادل ۳۰,۰۷۸.۶۹ دلار) است، قابلیت رانندگی خودکار در بزرگراهها را فراهم میکند، اگرچه راننده باید دستان خود را بر روی فرمان نگه دارد و در صورت لزوم کنترل خودرو را به دست گیرد.
نسخههای بالاتر این سیستم، که در خودروهای گرانتر برند BYD و برندهای لوکس Denza و Yangwang نصب میشوند، به خودرو این امکان را میدهند که به صورت خودکار در ترافیک شهری پیچیده حرکت کند، هرچند همچنان تحت نظارت انسان خواهد بود.
قبل از این، BYD چنین ویژگیهایی را تنها در مدلهایی با قیمت حداقل ۳۰,۰۰۰ دلار ارائه میداد. در چین، تسلا این ویژگیها را از مدلهای خود که قیمت آنها از ۳۲,۰۰۰ دلار شروع میشود، در دسترس قرار داده است. همچنین این شرکت در آمریکا برای نرمافزار کمک راننده Full Self-Driving (FSD) خود مبلغ ۸,۰۰۰ دلار دریافت میکند یا به صورت ماهانه ۹۹ دلار اشتراک میگیرد. این ویژگی هنوز در چین در دسترس نیست.
Xpeng از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد و به اظهارات He Xiaopeng، بنیانگذار این شرکت، که روز دوشنبه قبل از رویداد BYD منتشر شده بود، ارجاع داد. او در این خصوص گفت: “ما منتظر اعلام رسمی یک خودروساز پیشرو که من به شدت به استراتژی رانندگی هوشمند آن احترام میگذارم، هستیم؛ استراتژیای که منجر به محبوبیت رانندگی هوشمند نه تنها در چین بلکه در سطح جهانی خواهد شد.”
جان زنگ، رئیس پیشبینی بازار چین در شرکت مشاوره GlobalData، گفت که Xpeng و بسیاری از رقبای آن تحت فشار زیادی قرار دارند. او افزود: “اما برای آنها دشوار خواهد بود که بتوانند چنین ویژگیهای مقرون به صرفهای را ارائه دهند.”
Leapmotor، شریک چینی شرکت Stellantis، نخستین خودروساز چینی بود که به این اقدام واکنش نشان داد و روز سهشنبه یک خودروی جدید با تکنولوژی رانندگی هوشمند را با قیمت کمتر از ۱۵۰,۰۰۰ یوان (معادل ۲۰,۵۲۹.۶۷ دلار) به بازار عرضه کرد.
ریچارد یو، رئیس واحد راهحلهای خودرو هوشمند هوآوی، که به شدت در تلاش است تا به یکی از تأمینکنندگان برتر تکنولوژی خودروهای هوشمند در چین تبدیل شود، در حساب شخصی ویبو خود نوشت: “وقتی صحبت از رانندگی هوشمند میشود، کنار هم گذاشتن ویژگیهای کاربردی کاملاً متفاوت از ایمن و مؤثر بودن آنها است.”
چین، بزرگترین بازار خودروی جهان، از سال ۲۰۲۳ شاهد جنگ قیمت شدیدی بوده است که خودروسازان خارجی را مجبور به بازسازی عملیات خود کرده و استارتاپهای کوچکتر را به عقبنشینی واداشته است. BYD یکی از اصلیترین عوامل این روند بوده است که با تخفیفهای بیوقفه روی خودروهای خود، از جمله مدلهای پرفروش Dynasty و Ocean، و همچنین عرضه نسخههای جدید با سرعتی بسیار بیشتر از خودروسازان خارجی، این روند را تسریع کرده است.
رقبای کوچکتر تلاش میکنند تا خود را با این روند هماهنگ کنند. روز دوشنبه، ویلیام لی، بنیانگذار Nio، در یک پخش زنده اعلام کرد که این شرکت قصد دارد از ماه آوریل مدلهای جدید خود را هر سه ماه یکبار عرضه کند.