سه شنبه , ۲۸ مرداد ۱۴۰۴
واژگونی ری‌را در استان کرمان

واکنش ایران‌خودرو به سانحه واژگونی ری‌را در استان کرمان

1403-12-19 زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، ایران‌خودرو به تازگی در پاسخ به انتشار ویدیویی از یک حادثه واژگونی خودرو ری‌را در شبکه‌های اجتماعی که توسط فردی ناشناس منتشر شده بود، بیانیه‌ای رسمی صادر کرد. واژگونی ری‌را در استان کرمان که در تاریخ ۹ اسفند ۱۴۰۳ در محور زرند به سیریز رخ داد، واکنش سریع این شرکت خودروسازی را به دنبال داشت. در ادامه، جزئیات کامل این بیانیه را که توسط ایکوپرس منتشر شده، بررسی می‌کنیم.

ایران‌خودرو پس از اطلاع از حادثه واژگونی ری‌را در استان کرمان، تیمی متشکل از کارشناسان فنی را برای بررسی دقیق موضوع و وضعیت سرنشینان به محل اعزام کرد. نتایج این تحقیقات که به‌صورت جامع انجام شده، نشان‌دهنده ابعاد مختلف این سانحه است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

جزئیات بررسی فنی و گزارش پلیس

بر اساس اعلام ایران‌خودرو، خودرو ری‌را در پارکینگ محل توقیف به همراه مالک آن مورد بازدید قرار گرفت. گزارش پلیس راهور نیز نشان می‌دهد که علت اصلی این حادثه «بی‌احتیاطی راننده به دلیل عدم توجه به جلو» بوده و عواملی مانند «عجله و شتاب بی‌مورد» و «نیاز به آموزش بیشتر رانندگان» در بروز آن نقش داشته‌اند.

واژگونی ری‌را در استان کرمان
واژگونی ری‌را در استان کرمان

وضعیت سرنشینان و عملکرد ایربگ‌ها

خوشبختانه در سانحه واژگونی ری‌را در استان کرمان، راننده آسیب جدی ندیده است. تیم فنی ایران‌خودرو اعلام کرد که ایربگ جانبی سمت راننده به درستی عمل کرده و با باز شدن به موقع، از جراحات شدید یا فوت راننده جلوگیری کرده است. البته این عملکرد، جراحت جزئی در ناحیه کتف راننده را به همراه داشت. همچنین به دلیل عدم برخورد مستقیم از جلو، ایربگ‌های جلویی خودرو نیازی به فعال شدن نداشتند.

نقص فنی یا دستکاری غیرمجاز؟

یکی از نکات قابل توجه در حادثه واژگونی ری‌را در استان کرمان، کشف دستکاری جدی در سیستم برق خودرو بود. بررسی‌ها نشان داد که فروشنده خودرو، برای مخفی کردن میزان واقعی پیمایش در کیلومترشمار، فیوز مربوط به این سیستم را قطع کرده بود. این اقدام نه تنها عملکرد کیلومترشمار را مختل کرده، بلکه به دلیل ارتباط مستقیم این فیوز با سیستم کنترل پایداری (ESC)، عملکرد ترمز خودرو را نیز تحت تأثیر قرار داده بود. هیچ‌گونه نشتی روغن یا مشکل در اتصالات ترمز مشاهده نشد، اما این دستکاری عاملی کلیدی در از دست رفتن کنترل خودرو اعلام شده است.

شرح لحظه حادثه

طبق گزارش‌ها، راننده که مسئولیت انتقال خودرو به مشتری جدید را بر عهده داشت، به هشدارهای روشن شده در صفحه آمپر خودرو بی‌توجهی کرده و به مسیر خود ادامه داده بود. در حین رانندگی با سرعت بالا، راننده پشت یک کامیون اقدام به ترمزگیری کرده که به دلیل غیرفعال بودن سیستم ESC، خودرو از جاده منحرف شده و پس از عبور از مسیر مقابل، دچار واژگونی مکرر شده است. ضربات جانبی وارد شده به خودرو نیز باعث شکستگی و جدا شدن دیسک چرخ‌ها شد که در چنین حوادثی طبیعی است.

توصیه ایران‌خودرو به رانندگان

ایران‌خودرو در پایان بیانیه خود ضمن ابراز خرسندی از نبود تلفات جانی در این حادثه به دلیل سطح ایمنی بالای خودرو ری‌را، به رانندگان هشدار داد که از هرگونه دستکاری در سیستم‌های حیاتی خودرو مانند برق و ترمز خودداری کنند. این شرکت تأکید کرد که خارج کردن خودرو از شرایط استاندارد می‌تواند ایمنی راننده و سایر کاربران جاده را به خطر بیندازد.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×