دوشنبه , ۲۷ مرداد ۱۴۰۴
وانت نیسان اکستند زامیاد

بررسی وانت نیسان اکستند زامیاد (Zamyad EX): جانشینی جدید

1404-03-21 زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش خبرنگار مجله ماشین، پس از بیش از ۴۰ سال حضور در جاده‌های ایران، وانت نیسان که به “نیسان آبی” مشهور است، به دلیل ناتوانی در رعایت استانداردهای ۸۵گانه، از خط تولید کنار می‌رود. شرکت زامیاد جانشینی به نام «زامیاد EX» را معرفی کرده که قرار است جای این وانت پرطرفدار را بگیرد.

نیسان آبی فقط یک خودرو نبود؛ وسیله‌ای بود که بخش بزرگی از حمل‌ونقل بار و فعالیت‌های اقتصادی کوچک را در کشور ممکن می‌کرد. ظرفیت حمل بار بالا (تا بیش از ۳ تن به‌صورت غیررسمی) و هزینه نگهداری پایین، از مهم‌ترین دلایل محبوبیت آن بود.

با اجباری شدن رعایت استانداردهای ایمنی و آلایندگی، تولید مدل قبلی نیسان دیگر ممکن نیست. زامیاد اعلام کرده که تولید آن به‌زودی متوقف می‌شود و زامیاد EX به‌عنوان گزینه‌ای ایمن‌تر و به‌روزتر معرفی شده است.

طراحی ظاهری وانت نیسان اکستند زامیاد

زامیاد EX ظاهر آشنای نیسان آبی را حفظ کرده اما در بخش‌هایی مثل جلوپنجره، سپر، چراغ‌ها و رنگ بدنه (آبی کاربنی) تغییراتی داده شده تا حس نوسازی را القا کند. با این حال، بسیاری از خریداران انتظار طراحی کاملاً مدرن‌تری داشتند.

طول، عرض و ارتفاع زامیاد EX نسبت به نسل قبل افزایش یافته و فاصله بین دو محور آن حدود ۱۶ سانتی‌متر بیشتر شده است. این افزایش، فضای داخلی کابین را بهبود داده، اما ابعاد اتاق بار تغییری نکرده است.

کابین زامیاد EX

نیمکت قدیمی جای خود را به صندلی‌های مجزای قابل تنظیم داده که ارگونومی بهتری دارند. طراحی داخلی به‌روزرسانی شده، اما برخی کاربران هنوز آن را قدیمی و ساده می‌دانند. سیستم تهویه و ایموبلایزر از امکانات استاندارد کابین هستند.

مشخصات فنی Zamyad EX

برای زامیاد EX دو نوع پیشرانه مطرح شده است:

  • M24 پلاس: موتور ۹۴ اسب بخاری، با تمرکز بر مصرف سوخت کمتر و آلایندگی پایین‌تر (یورو ۵).

  • N25: موتور قدرتمندتر با حدود ۱۵۳ اسب بخار، ۱۶ سوپاپ و فناوری VVT که با همکاری چینی‌ها توسعه یافته.

گیربکس ۵ سرعته دستی و انتقال نیرو به چرخ‌های عقب در هر دو نسخه یکسان است.شاسی مستقل، تعلیق جلو جناغی دوبل و عقب فنر تخت، پایداری و تحمل بار را تضمین می‌کنند. ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای‌اند و با سیستم‌های ABS و EBD همراه شده‌اند. فرمان هیدرولیک بازطراحی شده و سیستم ترمز اضطراری (AEB) و هشدار خروج از خط (LDW) نیز اضافه شده‌اند.

نکته منفی بزرگ: نبود ایربگ

با وجود تمام پیشرفت‌ها در ایمنی فعال، زامیاد EX فاقد ایربگ است. این نقطه‌ضعف آشکار، به‌خصوص برای خودرویی با ادعای رعایت استانداردهای جدید، می‌تواند تصمیم بسیاری از خریداران را تحت تأثیر قرار دهد.

مصرف سوخت، ظرفیت بار و محدودیت سرعت

ظرفیت بار رسمی این مدل ۲۰۵۵ کیلوگرم است که کمتر از مدل بنزینی قبلی است. مصرف سوخت نسبت به گذشته بهینه‌تر شده، اما برای موتور M24 پلاس، حداکثر سرعت فقط ۹۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده که بسیار پایین است و احتمالاً محدود شده است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×