بررسی بیجینگ U5 پلاس دیار خودرو: سدان تازه نفس بازار
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، بیجینگ U5 پلاس (Beijing U5 Plus)، سدان جدید شرکت دیار خودرو، با ورود به خط تولید کارخانه این شرکت در گلپایگان، نویدبخش حضور پررنگتر در بازار خودرو ایران است. پس از رونماییهای متعدد در نمایشگاههای خودرو تهران و شیراز، طبق اعلام دیار خودرو، عرضه عمومی این خودرو از ماه آینده (مرداد ۱۴۰۴) آغاز خواهد شد. بیجینگ U5 پلاس، که پیش از این با نام سابرینا U5 پلاس نیز شناخته میشد، به عنوان سومین محصول از برند بیجینگ توسط دیار خودرو به بازار کشورمان معرفی میشود و قرار است با طیف وسیعی از سدانهای اقتصادی داخلی و مونتاژی به رقابت بپردازد.

طراحی و ابعاد
بایک بیجینگ U5 پلاس، حاصل نسل دوم خودرویی است که از سال ۲۰۱۴ با نام سنوا D50 و سپس از سال ۲۰۲۰ با نام بیجینگ U5 در بازارهای جهانی حضور داشته است. این مدل در سال ۲۰۲۱ دستخوش فیسلیفت قرار گرفته و چهرهای مدرن و هماهنگ با سدانهای اقتصادی روز دنیا را به نمایش میگذارد.

زبان طراحی بایک در این خودرو، با چراغهای باریک و کشیده و یک جلوپنجره بزرگ که هویت بصری قوی به آن میبخشد، کاملاً مشهود است. در بخش عقب خودرو نیز، چراغهای پیوسته به زیبایی و انسجام طراحی کمک کردهاند. نکته قابل توجه، ضریب درگ ۰.۲۸ بدنه است که نشاندهنده توجه سازنده به آیرودینامیک و کاهش مصرف سوخت است. همچنین، استفاده از فولاد با مقاومت حداکثر ۱۵۰۰ مگاپاسکال در ساخت سازه، نویدبخش ایمنی بالا در تصادفات است.
ابعاد بیجینگ U5 پلاس:
- طول: ۴.۶۶ متر
- عرض: ۱.۸۲ متر
- ارتفاع: ۱.۴۸ متر
- فاصله بین محورها: ۲.۶۷ متر
این ابعاد، فضای داخلی مناسبی را برای سرنشینان و باری فراهم میکند. بیجینگ U5 پلاس در چهار رنگ سفید، مشکی، نقرهای و قرمز قابل سفارش خواهد بود.

پیشرانه و مشخصات فنی
بیجینگ U5 پلاس در بازار ایران با پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی عرضه میشود. این موتور، ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. وظیفه انتقال قدرت نیز بر عهده یک گیربکس CVT است. این ترکیب، اگرچه برای رانندگی اسپرت و پرشتاب ایدهآل نیست، اما برای کاربریهای شهری و رانندگیهای روزمره، عملکردی روان و اقتصادی را ارائه میدهد.
گفتنی است در برخی بازارهای جهانی، این خودرو با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور نیز عرضه شده است که در صورت ورود به بازار ایران، میتواند جذابیت بیشتری به این سدان ببخشد.
سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع میله پیچشی است. این ساختار، با وجود سادگی، در بسیاری از سدانهای اقتصادی رایج است و توازن قابل قبولی بین راحتی و هندلینگ ارائه میدهد.

کابین و امکانات
یکی از نقاط قوت بیجینگ U5 پلاس، سطح نسبتاً خوب آپشنهای رفاهی و ایمنی آن است که میتواند مالکان را راضی نگه دارد. در کاملترین نسخه، این خودرو به امکانات زیر مجهز شده است:
- ایمنی فعال و غیرفعال: سامانه کنترل پایداری (ESP) و کنترل کشش (TCS)، ترمزهای ABS با EBD و BAS، ۴ کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی)، ترمز پارک برقی با اتوهولد، و حسگر فشار باد تایرها.
- کمکراننده: رادار هشدار خروج از خط و رادار نقاط کور که ایمنی در حین رانندگی را به طور قابل توجهی افزایش میدهند.
- امکانات رفاهی و تکنولوژی: دیلایت، کیلس و استارت دکمهای، سانروف، چراغهای LED، کروز کنترل، پشت آمپر ۷ اینچی دیجیتال و نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی مالتیمدیا در کنار یکدیگر برای دسترسی آسان به اطلاعات و سرگرمی، آینههای جانبی تاشو برقی با چراغ راهنما و گرمکن، آینه وسط حساس به نور، تهویه مطبوع با فیلتر کابین N95، روکش چرمی صندلیها با گرمکن برای ردیف جلو و تنظیم برقی صندلی راننده، و فرمان برقی.
این مجموعه از امکانات، بیجینگ U5 پلاس را در رده خودروهای با آپشنهای بالا در سگمنت خود قرار میدهد و میتواند تجربه رانندگی را برای سرنشینان دلپذیرتر کند.

قیمت
دیار خودرو قیمت تقریبی بیجینگ U5 پلاس را بین ۱ میلیارد و ۳۵۰ تا ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است. با این قیمت، این سدان چینی به رقیب مستقیمی برای خودروهایی نظیر تارا اتوماتیک، شاهین پلاس اتوماتیک، جک J4، افامسی ۵۱۱ و آریزو ۵ FL تبدیل میشود.
در این بازه قیمتی، حضور امکانات رفاهی و ایمنی کامل، میتواند برگ برنده بیجینگ U5 پلاس باشد. با این حال، موفقیت این خودرو در بازار، به عواملی نظیر خدمات پس از فروش، کیفیت ساخت و مونتاژ، و ثبات قیمت بستگی خواهد داشت.
مزایا و معایب بیجینگ U5 پلاس
مزایا:
- طراحی بهروز و جذاب
- امکانات رفاهی و ایمنی کام
- فضای داخلی مناسب
- اقتصادی بودن پیشرانه
معایب:
- پیشرانه تنفس طبیعی و نه چندان قدرتمند
- سیستم تعلیق عقب میله پیچشی
- خدمات پس از فروش (عدم قطعیت اولیه)
- رقابت فشرده در بازه قیمتی