۵ کانسپت فراموشنشدنی آئودی که سزاوار تولید انبوه بودند
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، آئودی طی دههها فعالیت، کانسپتهای جسورانه و آیندهنگر زیادی را معرفی کرده است؛ اما در میان آنها، پنج مدل مفهومی چنان کامل و چشمگیر بودند که بهراحتی میتوانستند وارد خط تولید، یا حداقل در تیراژ محدود عرضه شوند.

۱. Audi Coupe Speciale Mittelmotor (مدل ۱۹۷۴)
اولین تلاش آئودی برای ساخت خودروی اسپرت موتور وسط، توسط طراح ایتالیایی “پیترو فروا” شکل گرفت. این کانسپت بر پایه آئودی ۱۰۰ کوپه S ساخته شد و با طراحی خاص و انتقال موتور به مرکز خودرو، ظاهری نزدیک به مازراتی پیدا کرد. با وجود استقبال در نمایشگاه ژنو، این پروژه هرگز به تولید نرسید و تنها یک نسخه از آن باقی ماند.

۲. Audi Quartz (مدل ۱۹۸۱)
پینینفارینا، طراح برجسته ایتالیایی، کانسپتی خاص بر پایه آئودی کواترو ساخت که بدنه آن با ترکیبی از فیبرکربن و کولار طراحی شده بود. ظاهر آیندهنگرانه و ساختار سبک، توجه زیادی را در نمایشگاه ژنو به خود جلب کرد، اما تولید انبوه آن هرگز در دستور کار قرار نگرفت.

۳. Audi RS 002 (مدل ۱۹۸۷)
یک خودروی موتور وسط با هدف رقابت در کلاس Group S رالی که فدراسیون جهانی اتومبیلرانی هرگز آن را اجرایی نکرد. این خودرو با وزن پایین، موتور ۶۹۰ اسب بخاری و بدنه آیرودینامیک، پتانسیل بالایی برای تبدیلشدن به یک سوپراسپرت خیابانی داشت، اما در مرحله آزمایش متوقف شد.

۴. Audi quattro Spyder (مدل ۱۹۹۱)
یکی از کاملترین مفاهیم آئودی، کواترو اسپایدر، با بدنه آلومینیومی سبک و طراحی مشابه فراری، بهقدری پیشرفته بود که تمام استانداردهای ایمنی را هم پاس کرده بود. این کوپه موتور وسط قرار بود آغازگر فصل تازهای برای آئودی در بازار خودروهای اسپرت باشد، اما هزینههای تولید بالا مانع آن شد.

۵. Audi A8 Coupe (مدل ۱۹۹۷)
در تلاشی برای ورود به بازار کوپههای لوکس، آئودی نسخه دو درِ A8 را معرفی کرد؛ پروژهای که توسط شرکت IVM آلمان اجرا شد. طراحی بدون ستون میانی و فضای داخلی مجلل، تحسینبرانگیز بود، اما این گرند تورر لوکس هیچگاه وارد مرحله تولید نشد.
جمعبندی
این پنج کانسپت نشاندهنده جسارت و خلاقیت آئودی در طراحی هستند؛ خودروهایی که در زمان خود فراتر از انتظار ظاهر شدند، اما هیچگاه به خیابان راه نیافتند. شاید اگر شرایط بازار و تصمیمهای مدیریتی متفاوت بود، امروز شاهد حضور آنها در کنار مدلهای افسانهای آئودی میبودیم.