اولین خودرویی که با ترمز دیسکی استاندارد تولید شد، کدام است؟
به گزارش مجله ماشین، اینکه کدام خودرو برای اولین بار از ترمز دیسکی استفاده کرده، داستانی جذاب با چند قهرمان است. در حالی که تلاشهای اولیه در ایالات متحده چندان موفق نبود، خودروسازان اروپایی این فناوری را به موفقیت رساندند.
در اواخر دهه ۱۹۴۰، دو خودروی آمریکایی از ترمز دیسکی استفاده کردند. کرایسلر ایمپریال لیموزین (۱۹۴۹) به صورت استاندارد به یک سیستم ترمز دیسکی پیچیده مجهز بود، اما به دلیل خاص و گرانقیمت بودن، نمیتوان آن را اولین خودروی استاندارد برای عموم مردم دانست. کروسلی هات شات (۱۹۴۹) این خودروی کوچک اسپرت، ترمز دیسکی روی هر چهار چرخ را به عنوان یک آپشن ارائه داد، اما این ترمزها غیرقابل اعتماد بودند و به سرعت با ترمزهای کاسهای جایگزین شدند.
توسعه واقعی ترمز دیسکی در دهه ۱۹۵۰ و در اروپا آغاز شد. جگوار C-Type (۱۹۵۳) با ترمزهای دیسکی دانلوپ در مسابقات معتبر ۲۴ ساعته لمانز و میله میگلیا پیروز شد و ثابت کرد که ترمزهای دیسکی در شرایط سخت، عملکردی فوقالعاده دارند.

در حالی که جگوار در پیست مسابقه میدرخشید، خودروساز فرانسوی سیتروئن در حال آمادهسازی برای عرضه این فناوری به بازار عمومی بود. سیتروئن DS (۱۹۵۵) اولین خودروی تولید انبوه بود که با ترمز دیسکی مدرن روی چرخهای جلو به صورت استاندارد عرضه شد. ترمزهای DS برخلاف نمونههای آمریکایی، در معرض هوا قرار داشتند که خنکسازی بهتری فراهم میکرد. riumph TR3 (۱۹۵۶) نیز ترمز دیسکی را به عنوان یک آپشن ارائه کرد و در مسابقات هم موفق بود، اما عرضه آن به بازار چند ماه پس از سیتروئن DS انجام شد.

در نهایت، با اینکه تلاشهای مختلفی برای ارائه ترمز دیسکی انجام شد، سیتروئن DS مدل ۱۹۵۵ به دلیل ارائه این فناوری به صورت استاندارد و در حجم بالا، به عنوان اولین خودروی تولید انبوه با ترمز دیسکی شناخته میشود؛ نوآوریای که تا امروز به عنوان یک استاندارد جهانی در صنعت خودرو باقی مانده است.


