پنجشنبه , ۱۷ مهر ۱۴۰۴
وداع با دکمه آی‌ درایو ب ام‌ و

وداع با دکمه آی‌ درایو ب ام‌ و

1404-06-16 زمان مطالعه: 8 دقیقه 4

به گزارش مجله ماشین، ب ام‌ و در یک تغییر بزرگ، دکمه چرخشی آی‌درایو (iDrive) را که بیش از ۲۰ سال نماد سیستم اطلاعاتی این شرکت بود، کنار گذاشته است. خودروی iX3 مدل ۲۰۲۶ اولین مدلی خواهد بود که با سیستم جدید پانورامیک آی‌درایو و نمایشگری بزرگ معرفی می‌شود.

دکمه آی‌درایو ب ام‌ و که حدود ۲۵ سال پیش با هدف سهولت کنترل امکانات خودرو معرفی شد، همواره مورد بحث بوده است. اما اکنون این بحث به پایان رسیده، زیرا ب ام‌ و رسماً اعلام کرده که این دکمه را حذف کرده و از سیستم جدیدی در خودروهای خود استفاده خواهد کرد. خودروی ب ام‌ و iX3 مدل ۲۰۲۶ اولین محصولی است که با این رویکرد جدید، یعنی استفاده از کنترل‌های لمسی روی فرمان و یک نمایشگر بسیار بزرگ، به بازار می‌آید.

وداع با دکمه آی‌ درایو ب ام‌ و
وداع با دکمه آی‌ درایو ب ام‌ و

این تصمیم نقطه عطفی در تاریخ طراحی و مهندسی ب ام‌ و محسوب می‌شود. تمام خودروهای آینده از خانواده Neue Klasse (کلاس جدید) ب ام‌ و ، به سیستم عامل جدید “Operating System X” مجهز خواهند شد. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده تا راننده بتواند با کمترین میزان حواس‌پرتی، دست‌های خود را روی فرمان و چشم‌هایش را روی جاده نگه دارد.

سیستم جدید پانورامیک آی‌درایو ویژگی برجسته کابین iX3، نمایشگر بسیار عریض ۴۳ اینچی است که از ستون تا ستون امتداد دارد. این نمایشگر به صورت یکپارچه با دکمه‌های کنترلی روی فرمان ارتباط دارد. جالب است بدانید که این نمایشگر یک صفحه سنتی نیست، بلکه یک سطح مشکی‌رنگ است که محتوای دیجیتال روی آن “پروژکت” می‌شود.

وداع با دکمه آی‌ درایو ب ام‌ و
وداع با دکمه آی‌ درایو ب ام‌ و

کنترل‌ها و فرمان هوشمند:

  • کنترل‌های لمسی: دکمه‌های روی فرمان دارای بازخورد لمسی هستند. سمت راست فرمان برای تنظیم صدا، پخش موسیقی و تماس‌های تلفنی استفاده می‌شود. یک پد جهت‌دار نیز برای جابجایی بین منوهای مختلف مانند مسیریابی، اطلاعات سفر و عملکرد خودرو تعبیه شده است.
  • شخصی‌سازی: یک صفحه مخصوص در نمایشگر مرکزی وجود دارد که به راننده اجازه می‌دهد ۶ ویجت دلخواه خود را برای دسترسی سریع تنظیم کند.
  • عدم شلوغی: دکمه‌های روی فرمان تنها زمانی روشن می‌شوند که عملکردهای مربوط به آن‌ها قابل استفاده باشند.
  • کنترل‌های کروز: سمت دیگر فرمان، به کنترل سیستم کروز کنترل و امکانات رانندگی کمکی اختصاص دارد.
وداع با دکمه آی‌ درایو ب ام‌ و
وداع با دکمه آی‌ درایو ب ام‌ و

کنترل‌های محدود در کنسول مرکزی با نگاهی به بقیه بخش‌های کابین، به نظر می‌رسد هیچ دکمه فیزیکی دیگری وجود ندارد. تنظیمات سیستم تهویه و حتی جهت دریچه‌های هوا، همگی به نمایشگر منتقل شده‌اند. تنها یک دکمه برای انتخاب حالت دنده و یک پیچ چرخشی برای تنظیم صدا در کنسول مرکزی باقی مانده که به احتمال زیاد بیشتر توسط سرنشین کناری استفاده خواهد شد.

حذف دکمه آی‌درایو، یک ریسک بزرگ برای ب ام‌ و است. این شرکت وعده داده که سیستم جدید کنترل صوتی هوشمند و بدون تأخیر خواهد بود. اما اگر سیستم جدید نتواند نیاز کاربران را برطرف کند، شاید بسیاری از مشتریان قدیمی، دوباره خواهان بازگشت دکمه آی‌درایو باشند. زمان نشان خواهد داد که میراث این دکمه چرخشی، چگونه در تاریخ خودرو ثبت خواهد شد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×