رقابت سنگین خودروسازان اروپایی با رقبای چینی در نمایشگاه مونیخ
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، نمایشگاه خودروی مونیخ (IAA) امسال، بیش از آنکه محلی برای نمایش مدلهای جدید باشد، به صحنه نبرد و چالشهای بزرگی برای صنعت خودروسازی اروپا تبدیل شده است. در حالی که خودروسازان اروپایی با مسائلی چون افزایش تعرفههای آمریکا، هزینههای سنگین برقیسازی و کاهش سهم بازار در چین دست و پنجه نرم میکنند، رقبای چینی در حال تثبیت جایگاه خود در بازار اروپا هستند.
سه چالش اصلی پیش روی خودروسازان اروپایی
- قوانین سختگیرانه و برقیسازی: اتحادیه اروپا قانونی تصویب کرده که تولید خودروهای با موتور احتراق داخلی را از سال ۲۰۳۵ ممنوع میکند. این قانون از سوی مدیران ارشد خودروسازانی مانند بامو مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. الیور زیپسه، مدیرعامل بامو، این تصمیم را “اشتباهی بزرگ” خوانده و خواستار مقرراتی بر اساس کل زنجیره تولید (از جمله مواد اولیه) شده است. این در حالی است که برخی کارشناسان این لابیگری را بیفایده میدانند و معتقدند خودروسازان اروپایی باید انرژی خود را صرف تولید خودروهای برقی بهتر و ارزانتر برای رقابت با چینیها کنند.
- تعرفهها: تعرفههای ۱۵ درصدی جدید دولت آمریکا بر خودروهای اروپایی، فروش مدلهای کمسود این شرکتها را در بازار پرسود آمریکا با چالش مواجه کرده است.
- تسلط رقبای چینی: این چالش، بزرگترین تهدید برای خودروسازان اروپایی محسوب میشود.
- در بازار چین: سهم بازار خودروسازان جهانی در چین که در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۲٪ بود، در سال ۲۰۲۳ به ۴۶٪ کاهش یافت و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰ به ۲۸٪ برسد. شرکتهایی مانند پورشه نیز از این موضوع متأثر شدهاند؛ فروش این شرکت در نیمه اول امسال در چین ۲۸٪ کاهش داشته است.
- در بازار اروپا: برندهای چینی مانند BYD و چانگان به سرعت در حال نفوذ به بازار اروپا هستند. سهم این برندها در بازار اروپا در سال جاری میلادی، تقریباً دو برابر شده و به ۴.۸٪ رسیده است. پیشبینی میشود در یک دهه آینده، سهم بازار چینیها در اروپا به سطحی معادل خودروسازان ژاپنی و کرهای (به ترتیب ۱۴٪ و ۹٪) برسد.
آیا اروپا میتواند با چینیها رقابت کند؟
کارشناسان معتقدند خودروسازان اروپایی پس از سالها بیتوجهی، برای مقابله با این تهدید بسیار دیر اقدام کردهاند و حالا دیگر “چینیها در اروپا ماندگار شدهاند.” نمایشگاه خودروی مونیخ، فرصتی برای تقابل مستقیم محصولات چینی و اروپایی است و فشار بر مدیرانی همچون الیور بلومه، مدیرعامل فولکسواگن و پورشه، را برای ارائه یک استراتژی مؤثر برای رقابت با این رقبای قدرتمند، افزایش میدهد.