چهارشنبه , ۲۶ شهریور ۱۴۰۴
چرا خودروهای مدرن دیگر نیازی به «تنظیم موتور» ندارند؟

چرا خودروهای مدرن دیگر نیازی به «تنظیم موتور» ندارند؟

1404-06-24 زمان مطالعه: 8 دقیقه 2

به گزارش مجله ماشین، اگر از صاحبان خودروهای قدیمی باشید، حتماً با اصطلاح «تنظیم موتور» (Tune-up) آشنا هستید. این کار، یکی از سرویس‌های دوره‌ای مهم برای بهبود عملکرد پیشرانه بود. اما امروزه، خودروهای مدرن دیگر به این نوع تنظیمات نیاز ندارند. دلیل این تغییر، پیشرفت‌های شگفت‌انگیز در دنیای خودروسازی است.

در گذشته، موتور خودروها به قطعات مکانیکی زیادی وابسته بودند که برای عملکرد بهینه، به تنظیمات مداوم نیاز داشتند. اما با ورود فناوری‌های نوین، بسیاری از این قطعات جایگزین شده‌اند و وظایف آن‌ها را سیستم‌های الکترونیکی هوشمند بر عهده گرفته‌اند.

تفاوت خودروهای قدیم و جدید در نیاز به تنظیم موتور

۱. کاربراتور در برابر انژکتور: در خودروهای قدیمی، کاربراتور وظیفه مخلوط کردن هوا و سوخت را بر عهده داشت. این قطعه به دلیل کثیف شدن و فرسودگی، نیاز به تنظیمات مکرر داشت. اما در خودروهای مدرن، سیستم انژکتور الکترونیکی جایگزین آن شده است. این سیستم توسط یک کامپیوتر مرکزی (ECU) کنترل می‌شود که به صورت خودکار، نسبت سوخت و هوا را تنظیم می‌کند و نیازی به دخالت مکانیک ندارد.

۲. دلکو در برابر کویل: سیستم برق‌رسانی قدیمی شامل قطعاتی مانند دلکو (Distributor)، وایر و خازن بود که برق را به شمع‌ها می‌رساندند. این قطعات نیز مستعد فرسودگی و خرابی بودند. امروزه، سیستم کویل روی شمع (Coil-on-Plug) جایگزین این مجموعه شده که در آن، هر شمع یک کویل مستقل دارد. این فناوری، فرآیند جرقه‌زنی را بسیار دقیق‌تر و قابل‌اطمینان‌تر کرده و نیاز به تنظیم یا تعمیر مداوم را از بین برده است.

چرا خودروهای مدرن دیگر نیازی به «تنظیم موتور» ندارند؟
چرا خودروهای مدرن دیگر نیازی به «تنظیم موتور» ندارند؟

تفاوت «تنظیم موتور» و «سرویس دوره‌ای»

با توجه به این تغییرات، امروزه اصطلاح «تنظیم موتور» بیشتر به فرآیند تعمیر و تنظیم قطعات مکانیکی در خودروهای قدیمی اشاره دارد. در مقابل، سرویس دوره‌ای خودروهای مدرن شامل کارهای دیگری مانند چک کردن سطح مایعات (روغن موتور، مایع خنک‌کننده، روغن گیربکس)، بررسی لنت ترمز، تسمه‌ها و فیلترها می‌شود. این کارها نیز برای حفظ سلامت خودرو حیاتی هستند، اما فواصل زمانی انجام آن‌ها نسبت به گذشته طولانی‌تر شده است.

بنابراین، اگرچه خودروی مدرن شما به «تنظیم موتور» سنتی نیاز ندارد، اما نباید از برنامه‌ریزی برای سرویس‌های دوره‌ای غافل شوید. این سرویس‌ها، ضامن عملکرد صحیح و افزایش طول عمر خودروی شما هستند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×