جمعه , ۱۸ مهر ۱۴۰۴
چین مهد خودروهای برقی یا قبرستان مازاد تولید؟

چین مهد خودروهای برقی یا قبرستان مازاد تولید؟

1404-06-30

صنعت خودروهای برقی چین، با وجود رشد چشمگیر و تسلط بر بازار جهانی، با چالش‌های عمیقی درگیر است. یارانه‌های دولتی و جنگ قیمتی باعث شده تا تولید خودروها به مراتب بیشتر از تقاضای واقعی باشد، و این مازاد تولید مشکلات زیادی را به همراه آورده است.

انبوه خودروهای انبار شده و فروش‌های باورنکردنی

در حال حاضر، تعداد زیادی خودروی برقی تولید شده در چین در پارکینگ‌ها انباشته شده‌اند. برخی از خودروسازان برای خلاص شدن از این انبارها، به روش‌هایی مانند فروش خودروهای «صفر کیلومتر کارکرده» در خارج از کشور روی آورده‌اند.

یک گزارش از رویترز نشان می‌دهد که وضعیت تا چه اندازه بحرانی است؛ برای مثال، برخی از خودروهای آئودی تولید محلی با ۵۰ درصد و خودروهای شرکت FAW با ۶۰ درصد تخفیف به فروش می‌رسند. حتی شرکت‌هایی مانند Zcar خودروهای انبار شده را به صورت عمده خریداری کرده و با قیمت‌های بسیار پایین به فروش می‌رسانند، به طوری که حراج‌های آنلاین خودروهای نو در پلتفرم‌هایی مانند تیک‌تاک به امری عادی تبدیل شده است.

 

ریشه مشکلات: تولید فراتر از تقاضا

بر اساس آمار، چین در سال ۲۰۲۴ میلادی ۲۷.۵ میلیون خودرو تولید کرده، در حالی که ظرفیت تولید فعلی این کشور دو برابر این رقم است. این مازاد تولید نتیجه سال‌ها سیاست‌های حمایتی دولت و هدف‌گذاری‌های بلندپروازانه برای تولید بوده است.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که از حدود ۱۳۰ شرکت تولیدکننده خودروهای برقی در چین، تنها تعداد کمی می‌توانند در دهه آینده باقی بمانند. دولت چین از ورشکستگی گسترده این شرکت‌ها نگران است، زیرا این امر به از دست رفتن شغل و خدشه‌دار شدن اعتبار کشور به عنوان یک قدرت صنعتی منجر خواهد شد. به همین دلیل، دولت همچنان به تزریق یارانه برای ادامه فعالیت این شرکت‌ها ادامه می‌دهد.

حتی بزرگ‌ترین خودروساز برقی چین، یعنی بی‌وای‌دی (BYD) نیز با چالش‌هایی روبرو است. این شرکت پیش‌بینی فروش خود را برای سال ۲۰۲۵ از ۵.۵ میلیون دستگاه به ۴.۶ میلیون کاهش داده و حتی این رقم نیز خوش‌بینانه به نظر می‌رسد.

 

راهکار جدید: صادرات و تولید در خارج از کشور

جنگ قیمتی شدید در داخل چین، خودروسازان را مجبور کرده تا برای اولین بار، سرمایه‌گذاری بیشتری در خارج از کشور انجام دهند. شرکت‌های چینی مانند بی‌وای‌دی با احداث کارخانه‌های تولید در مناطقی مانند اروپا، امیدوارند از تعرفه‌های وارداتی سنگین جلوگیری کنند. برای مثال، بی‌وای‌دی اعلام کرده که اولین خودروی تولیدی خود در اروپا، مدل دلفین سرف (Dolphin Surf) خواهد بود که قرار است اواخر سال جاری میلادی در مجارستان تولید شود.

این وضعیت نشان می‌دهد که مدل اقتصادی چین که بر پایه تولید انبوه با حمایت دولت شکل گرفته، در بلندمدت پایدار نیست و در نهایت، مازاد عرضه و جنگ قیمتی شدید، صنعت را به سمت بحران سوق می‌دهد. مقامات چینی نیز به نظر می‌رسد که به مقیاس این مشکل پی برده‌اند و در حال تلاش برای مهار سرمایه‌گذاری بی‌رویه و پایان دادن به جنگ قیمتی هستند، اما با این حال، برخی از استان‌ها همچنان مشوق‌های مالی برای افزایش تولید ارائه می‌دهند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×