تقاضای غیرمنتظره تسلا از دولت ترامپ
به گزارش مجله ماشین، در حالی که بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان خواستار لغو و بازنگری در قوانین سختگیرانه آلایندگی خودروها در ایالات متحده هستند، شرکت تسلا (Tesla)، تولیدکننده پیشرو خودروهای برقی، موضعی متضاد اتخاذ کرده است. تسلا رسماً از دولت دونالد ترامپ درخواست کرده است که نه تنها قوانین استاندارد انتشار گازهای گلخانهای را لغو نکند، بلکه مصوبه دیرینه دولت آمریکا مبنی بر خطرناک بودن این گازها برای سلامت انسان را نیز پابرجا نگه دارد.
تسلا در نامهای که اخیراً منتشر شد، تأکید کرده است که پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA) برای لغو این استانداردها، در حقیقت به منزله «تخفیف و چشمپوشی کامل از الزامات اندازهگیری، کنترل و گزارشدهی انتشار گازهای گلخانهای برای تمامی سازندگان پیشرانه و خودروهای جادهای» خواهد بود.
این موضع تسلا در مقابل درخواستهای هفته گذشته خودروسازانی مانند جنرال موتورز (GM)، تویوتا و فولکسواگن قرار میگیرد. این گروه از شرکتهای بزرگ خودروسازی از سازمان EPA خواسته بودند تا محدودیتهای تهاجمی آلایندگی را که هدف اصلی آن اجبار صنعت به تولید فزاینده خودروهای برقی (EV) است، کاهش دهد.
پافشاری تسلا بر حفظ این قوانین، مستقیماً به مدل درآمدی خاص این شرکت گره خورده است. با کاهش قوانین زیستمحیطی، تسلا در خطر از دست دادن میلیاردها دلار درآمد حاصل از فروش «اعتبارات نظارتی (Regulatory Credits)» است.
تسلا به دلیل تولید خودروهای با آلایندگی صفر، این اعتبارات را کسب کرده و آنها را به سایر خودروسازانی که برای رعایت استانداردها دچار مشکل هستند، میفروشد. سال گذشته، تسلا اعلام کرده بود که حدود ۲.۸ میلیارد دلار درآمد جهانی خود را از طریق فروش این اعتبارات به دست آورده است. برخی منتقدان، مانند سناتور برنی مورنو، هزینه این اعتبارات برای خودروسازان دیگر را «ظالمانه» توصیف کرده بودند.
تسلا معتقد است که اقدام پیشنهادی EPA نه تنها «ثبات برنامه را تضعیف میکند»، بلکه «ارزش مشوقهای مبتنی بر عملکرد را که تولیدکنندگان خودروهای برقی تحت این استانداردها به دست میآورند، کاهش میدهد و یک زمین بازی نابرابر ایجاد میکند؛ در نتیجه، انگیزه برای سرمایهگذاری در نوآوریهای خودرویی از بین میرود.»
تسلا همچنین به سرمایهگذاریهای خود در این زمینه اشاره کرد و افزود که از سال ۲۰۱۹، به ازای هر خودرو مبلغ ۲۵ دلار برای استفاده از سیستمهای تهویه مطبوع سازگار با محیط زیست هزینه کرده است. این سرمایهگذاری در مجموع، «به دهها میلیون دلار» برای میلیونها خودروی تولید شده در آمریکای شمالی بالغ شده است.
گفتنی است که علیرغم سابقه همکاری نزدیک بین ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا) و دونالد ترامپ، اخیراً تنشهایی میان آنها ایجاد شده است. ترامپ پیشتر لغو معافیتهای مالیاتی خرید خودروهای برقی را دلیلی بر اعتراضات ماسک به یک لایحه مهم بودجهای عنوان کرده بود. همچنین، دولت ترامپ در ماه جولای اعلام کرد که خودروسازانی که نتوانستهاند قوانین بهرهوری سوخت مدلهای سال ۲۰۲۲ را رعایت کنند، جریمه نخواهند شد.


