پنجشنبه , ۲۹ آبان ۱۴۰۴
مایع ترمز باز شده چقدر عمر دارد؟

مایع ترمز باز شده چقدر عمر دارد؟

1404-07-09 زمان مطالعه: 6 دقیقه 2

به گزارش مجله ماشین، مایع ترمز (Brake Fluid) یکی از حیاتی‌ترین سیالات در خودروهای مدرن است که وظیفه انتقال نیرو به لنت‌ها و نهایتاً توقف خودرو را بر عهده دارد. این سیال هیدرولیک با وجود نقطه جوش بالا، خاصیتی منحصر به فرد و البته مشکل‌ساز دارد: جاذب رطوبت است.

عمر کوتاه مایع ترمز پس از باز شدن درب

انواع رایج مایع ترمز مانند DOT 3 و DOT 4 خاصیت هیدروسکوپیک (Hygroscopic) دارند؛ به این معنی که مانند اسفنج، رطوبت هوا را به خود جذب می‌کنند. این جذب رطوبت بلافاصله پس از شکستن پلمپ و باز کردن درپوش بطری آغاز می‌شود.

وقتی مایع ترمز رطوبت زیادی جذب می‌کند، نقطه جوش آن به شدت پایین می‌آید. برای مثال، در حالی که نقطه جوش مایع ترمز تازه (خشک) حدود ۴۹۵ درجه فارنهایت است، پس از جذب رطوبت (تر)، این عدد به ۳۱۵ درجه کاهش می‌یابد.

کاهش نقطه جوش برای سیستم ترمز خطرناک است. زیرا در ترمزگیری‌های شدید، گرمای زیادی تولید می‌شود و اگر مایع ترمز بجوشد، حباب‌های بخار آب در سیستم ایجاد می‌شوند که منجر به “اسفنجی شدن” پدال ترمز و کاهش شدید قدرت توقف می‌شود.

به همین دلیل، کارشناسان توصیه می‌کنند که بطری‌های باز شده مایع ترمز، بسته به شرایط نگهداری و رطوبت محیط، حداکثر بین سه تا دوازده ماه مصرف شوند. اگر بطری بیش از یک سال باز مانده باشد، حتی اگر ظاهر مایع شفاف و بوی آن تازه به نظر برسد، استفاده از آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و بهتر است مایع باقی‌مانده دور ریخته شود.

مایع ترمز باز شده چقدر عمر دارد؟
مایع ترمز باز شده چقدر عمر دارد؟

زمان‌بندی تعویض مایع ترمز در خودرو

مایع ترمزی که درون سیستم خودرو در گردش است نیز عمر محدودی دارد و برای حفظ عملکرد مطمئن ترمزها، باید به طور دوره‌ای سرویس شستشو و تعویض (Brake Flush) انجام شود.

از آنجا که مایع ترمز به مرور زمان رطوبت جذب کرده و کیفیتش افت می‌کند، توصیه می‌شود که مایع ترمز خودرو هر دو سال یا ۳۰,۰۰۰ مایل (۴۸,۰۰۰ کیلومتر) تعویض شود. البته بهتر است برای دانستن زمان دقیق سرویس، حتماً دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید.

نکات کلیدی:

  • ترمزگیری ضعیف: اگر هنگام رانندگی حس کردید پدال ترمز شما نرم‌تر شده یا قدرت توقف کاهش یافته، احتمالاً سیستم نیاز به تعویض یا هواگیری (Bleeding) دارد.
  • هواگیری و لنت: توصیه می‌شود حداقل سالی یک‌بار برای بهبود عملکرد سیستم، هواگیری سیستم ترمز انجام شود. همچنین، هنگام تعویض لنت‌ها، مایع ترمز نیز باید مورد بازرسی یا تعویض قرار گیرد.
  • خطرات خوردگی: در نهایت، هنگام کار با مایع ترمز مراقب باشید؛ این مایع بسیار خورنده است و در صورت ریختن روی بدنه خودرو، می‌تواند سریعاً به رنگ خودرو آسیب جدی وارد کند. در صورت نشت تصادفی، باید فوراً آن را پاک کنید.

 

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×