پنجشنبه , ۲۹ آبان ۱۴۰۴
چرا رنگ فابریک شما هرگز به سادگی یک کد نیست؟

چرا رنگ فابریک شما هرگز به سادگی یک کد نیست؟

1404-07-13 زمان مطالعه: 6 دقیقه 3

به گزارش مجله ماشین، اگر تاکنون خودروی آسیب‌دیده خود را به صافکاری برده‌اید و درخواست کرده‌اید که حتماً از «رنگ اصلی و فابریک شرکت سازنده» استفاده شود، باید یک حقیقت جالب اما تلخ را بدانید: رنگ خودروی شما هرگز مستقیماً توسط کارخانه خودروسازی (مانند سایپا، تویوتا یا فورد) تولید نشده است!

شرکت‌های خودروسازی در تولید اتومبیل‌ها عالی عمل می‌کنند، اما تخصص آن‌ها تولید مواد شیمیایی نیست. در عوض، تولید رنگ‌های پیچیده را به شرکت‌های تخصصی و غول‌های شیمیایی مانند PPG، BASF و Axalta واگذار می‌کنند. نقاش خودرو در نهایت موظف است رنگی را که توسط یک ربات در کارخانه اعمال شده است، با مهارت و ابزارهای خود به شکلی بی‌نقص بازسازی کند.

چرا پیدا کردن رنگ خودروی شما یک چالش است؟

فرایند تطابق رنگ بسیار فراتر از استفاده از کد رنگ ثبت‌شده روی ستون درب یا سینی موتور است. این کد صرفاً نقطه شروع است. رنگ خودروی شما از همان لحظه‌ای که از کارخانه خارج می‌شود، شروع به تغییر می‌کند:

فرسایش نوری (Photodegradation): نور شدید خورشید به مرور زمان باعث تجزیه پلیمرها و رنگدانه‌های موجود در رنگ می‌شود و تغییر رنگ یا پریدگی رنگ (Fading) را ایجاد می‌کند.

تفاوت‌های کارخانه‌ای: حتی در کارخانه، به دلیل مقیاس بالای تولید، تغییرات جزئی در خطوط رنگ اجتناب‌ناپذیر است. به همین دلیل، یک کد رنگ واحد می‌تواند چندین زیرشاخه رنگی (Variants) مستندشده داشته باشد.

تاریخچه خودرو: عوامل محیطی مانند فضولات پرندگان، شیره درختان، نمک جاده و همچنین نقاشی‌های مجدد و غیرفابریک، باعث می‌شوند رنگ فعلی خودروی شما با رنگ تئوری آن متفاوت باشد.

چرا رنگ فابریک شما هرگز به سادگی یک کد نیست؟
چرا رنگ فابریک شما هرگز به سادگی یک کد نیست؟

ترکیب هنر و علم: ابزارهای نقاشان حرفه‌ای

نقاشان مدرن برای رسیدن به بالاترین دقت، ترکیبی از فناوری پیشرفته و مهارت دستی را به کار می‌برند:

۱. چشم دیجیتال: اسپکتروفتومتر (Spectrophotometer)

این ابزار دستی به‌عنوان یک «چشم دیجیتال» عمل می‌کند. دستگاه روی سطح خودرو قرار می‌گیرد و رنگ را از زوایای مختلف می‌خواند. این اندازه‌گیری نه تنها ته‌رنگ (Hue) بلکه اثر متالیک (Flop) را نیز ثبت می‌کند؛ یعنی نحوه تغییر ظاهر دانه‌های متالیک، پوسته‌های صدفی یا حتی لایه کیلر (Clear-Coat) در نورهای متفاوت.

اطلاعات به‌دست‌آمده به یک پایگاه داده جهانی عظیم ارسال می‌شود. شرکت‌های تولیدکننده رنگ، برای رفع و پوشش دادن این تغییرات جزئی که در طول زمان یا بین کارخانه‌های مختلف رخ می‌دهد، فرمول‌های اصلاحی (Service Mixes) را در این پایگاه داده به‌روز می‌کنند.

۲. هنر دستی: کارت تست و تینت‌زنی (Tinting)

تکنولوژی فقط نقاش را به بخش درستی از «زمین بازی» می‌رساند. جادوی اصلی در دستان نقاش رخ می‌دهد.

کارت تست (Spray-Out Card): قبل از پاشش رنگ روی خودرو، نقاش یک پنل تست کوچک می‌سازد تا تطابق رنگ را با چشم خود، تحت منابع نوری متفاوت، بررسی کند.

چرا رنگ فابریک شما هرگز به سادگی یک کد نیست؟
چرا رنگ فابریک شما هرگز به سادگی یک کد نیست؟

تینت‌زنی دقیق: اگر رنگ کاملاً بی‌نقص نباشد، نقاش با مهارت خود وارد مرحله تینت‌زنی می‌شود. در این مرحله، مقادیر بسیار جزئی از رنگدانه‌های دیگر به‌صورت دستی به فرمول اصلی اضافه می‌شود تا رنگ کاملاً با رنگ فعلی خودرو مطابقت یابد. این فرآیند با استفاده از ترازوهای دیجیتال با دقت تا یک‌دهم گرم انجام می‌شود.

نتیجه‌گیری:

فرآیند تطابق رنگ در صافکاری، یک پروژه نیمه‌علمی و نیمه‌هنری است. دفعه بعد که خودروی ترمیم‌شده خود را تحویل می‌گیرید، به یاد داشته باشید که این نتیجه کار «رنگ فابریک» نیست، بلکه حاصل دقت و مهارت نقاشی است که توانسته است رنگ منحصربه‌فرد خودروی شما را با تمام تغییرات تاریخی و جزئی آن، به‌طور کامل بازسازی کند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×