دوشنبه , ۳ آذر ۱۴۰۴
کلید توسعه جهانی فناوری خودروهای خودران

کلید توسعه جهانی فناوری خودروهای خودران

1404-07-15 زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، شرکت‌های چینی فعال در حوزه فناوری رانندگی خودران، پس از مواجهه با موانع جدی در بازار ایالات متحده، استراتژی خود را به سمت اروپا تغییر داده‌اند. این شرکت‌ها با تأسیس دفاتر مرکزی جدید، انعقاد قراردادهای انتقال داده و آغاز آزمایش‌های جاده‌ای در اروپا، موجی از نگرانی را میان رقبای محلی در مورد افزایش رقابت ایجاد کرده‌اند.

کشور چین در حال حاضر پیشروترین بازار خودرو از نظر پذیرش فناوری‌های خودران است؛ به طوری که در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، بیش از نیمی از خودروهای فروخته شده (شامل مدل‌های پایه) اکنون به نوعی از فناوری رانندگی خودران مجهز هستند که گاهی به صورت استاندارد ارائه می‌شود.

بسیاری از مدیران شرکت‌های چینی تأیید می‌کنند که اروپا به عنوان نقطه آغاز برای توسعه جهانی آن‌ها، نقشی حیاتی دارد؛ رویکردی که پیش‌تر در مورد گسترش بازار خودروهای الکتریکی چین در اروپا نیز دیده شده است.

دونگ لی، مدیر ارشد فناوری شرکت QCraft، که اخیراً برنامه‌های خود برای تأسیس دفتر مرکزی جدید در آلمان را در نمایشگاه خودروی مونیخ اعلام کرد، دلیل این تمرکز را “محیط بازتر” اروپا نسبت به آمریکا می‌داند. او اشاره کرد که نگرانی‌های امنیتی ایالات متحده در مورد جمع‌آوری داده‌ها توسط سیستم‌های خودران، موانع زیادی را در آن بازار ایجاد کرده است.

پکن شرکت‌های داخلی خود را ترغیب می‌کند تا در توسعه جهانی خودروهای خودران پیشرو باشند. این شرکت‌ها در اروپا فرصتی برای رشد می‌بینند:

  • QCraft: این استارتاپ مستقر در پکن که سیستم‌های کمک‌راننده (ADAS) تولید می‌کند و اتوبوس‌های سطح ۴ خودران آن در ۲۶ شهر چین فعال هستند، قصد دارد فناوری خود را ظرف دو سال آینده در اروپا به فروش برساند.
  • Momenta: یکی از پیشتازان فناوری خودران در چین، که به خودروسازانی چون تویوتا و جنرال موتورز نیز خدمات می‌دهد، قرار است سال آینده با همکاری اوبر، آزمایش‌های فناوری سطح ۴ خود را در آلمان آغاز کند. این شرکت همچنین همکاری‌های فنی با مرسدس بنز در اروپا را دنبال می‌کند.
  • Deeproute.ai: این شرکت نیز که بر فناوری سطح ۴ تمرکز دارد، در حال مذاکره با خودروسازان اروپایی و چینی برای راه‌اندازی یک مرکز داده اروپایی است.

شرکت‌های دیگری چون WeRide، Baidu و Pony.ai نیز در حال گسترش فعالیت‌های خود در قاره سبز هستند.

قیمت پایین و فناوری پیشرفته: در چین، سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته که در اروپا هنوز گران‌قیمت محسوب می‌شوند، توسط خودروسازان چینی با قیمت‌های پایین و حتی به صورت رایگان ارائه می‌گردند تا در رقابت قیمتی بازار متمایز شوند. طبق آمار Canalys، پیش‌بینی می‌شود بیش از ۶۰ درصد از خودروهای فروخته شده در چین (حدود ۱۵ میلیون دستگاه) در سال جاری مجهز به فناوری سطح ۲ (رانندگی خودکار مشروط به توجه راننده) باشند.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، با اذعان به پیشرفت‌های چین و آمریکا، خواستار تلاش سراسری در قاره سبز برای توسعه خودروهای خودران شد. برخی استارتاپ‌های اروپایی مانند Fusion Processing (بریتانیا) خواستار نظارت دقیق‌تر و حمایت دولتی برای ایجاد یک فضای رقابتی منصفانه شده‌اند، در حالی که برخی دیگر معتقدند رقابت چینی‌ها می‌تواند توسعه صنعت نوپای خودران اروپا را تسریع بخشد.

در حال حاضر، آزمایش فناوری‌های سطح بالاتر (فراتر از سطح ۲) در اروپا محدود به کشورهایی مانند آلمان و بریتانیا است، اما کمیسیون اروپا تلاش می‌کند تا مقررات پراکنده این حوزه را هماهنگ کند تا امکان استقرار سیستم‌های پیچیده‌تر در سطح قاره فراهم شود.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×