پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » ملاقات با اس‌یو‌وی سوزوکی جیمنی
سوزوکی جیمنی

ملاقات با اس‌یو‌وی سوزوکی جیمنی

۱۴۰۱-۱۰-۰۵

مجله ماشین – اس‌یو‌وی سوزوکی جیمنی همان خودرویی است که به کراس اوورهای شهری نازپرورده می خندد.

تاریخچه اس‌یو‌وی سوزوکی جیمنی

تاریخچه این اس‌یووی کوچک ژاپنی در سال ۱۹۶۸ آغاز شد، زمانی که شرکت هوپ موتور که به خاطر کامیون های ۳ چرخ خود شناخته می شود، اولین خودروی چهار چرخ محرک خود را به نام هوپ استار ON360 را به مردم معرفی کرد.

این شرکت برای تولید خود، صد موتور ME24 دو زمانه خطی با حجم ۳۵۹ سانتی متر مربع با خنک کننده مایع به میتسوبیشی سفارش داد اما با این وجود فروشش بسیار ضعیف بود و پس از تلاش برای فروش تنها ۱۵ اس‌یووی، هوپ امید خود را از دست داد و پروژه را به سوزوکی فروخت.

اولین قدم های سوزوکی پس از این معامله، تعویض بدنه و نصب موتور ۲۵ اسب بخاری کمی کارآمدتر خود بود. علاوه بر این به منظور با کاهش اندازه چرخ یدکی در ردیف عقب که پشت صندلی سرنشین قرار گرفته است ماشین ۳ نفره شد.

بنابراین در آوریل ۱۹۷۰ ، پدربزرگ جیمنی مدرن ظاهر شد. اس‌یوووی  LJ10 یک ماشین کوچک بود که در رده یک ماشین سبک قرار گرفت. و این بدان معناست که علاوه بر سیستم چهارچرخ محرک که قبلاً در این کلاس در دسترس نبود، مالک می‌توانست روی برخی از مزایای مالیاتی و سایر پاداش‌های خوشایند دولت حساب کند.

پس از تقریبا ۵۰ سال طولانی، سوزوکی شروع به فروش یک جیمنی جدید و چهارمین نسل آن با موتور ۱.۵ لیتری مدرن با ۱۰۲ اسب بخار قدرت کرد. یک طراحی بهتر باعث شد که جیمنی به یک اس‌یووی جادارتر و راحت تر تبدیل بشود.

سوزوکی جیمنی

اس‌یو‌وی سوزوکی جیمنی کوچک ولی خیلی باحال

فکر نکنید که جیمنی یک اسباب بازی است که فقط به طور مبهم شبیه به “جیپ ” جدی است. کسانی که با مدل قبلی کاملاً ناآشنا هستند و فقط به دلیل ظاهر کارتونی قصد خرید آن را دارند، باید بدانند که در مقابل یک کراس اوور دنج شهری نیستند، بلکه در مقابل یک اس‌یووی واقعی با حداقل مقدار لوازم الکترونیکی کمکی ولی هندلینگ دشوار با آیرودینامیک خیلی بالا قرار دارند.

پس از آماده سازی مناسب  (مانند یک بالابر کوچک، نصب وینچ و…) کاملاً به یک وسیله نقلیه عالی تبدیل می شود که قادر به رانندگی در جایی است که هر خودرویی از پس آن بر نمیاد. بنابراین اندازه جمع و جور در این مورد بیشتر یک مزیت است تا یک عیب.

موتور سوزوکی جیمنی

چاشنی تازه

همانطور که می دانید، زیر کاپوت جیمنی فعلی یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی پربازده و با گشتاور بالا قرار دارد که ۱۰۲ اسب بخار قدرت (در ۶۰۰۰ دور در دقیقه) و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور (در ۴۰۰۰ دور در دقیقه) تولید می کند. ماشین قبلی از موتور ۱.۳ قابل اعتماد، اما خواب آلود و نسبتاً پر سر و صدا با ظرفیت ۸۵ “اسب” برخوردار بود.

موتور جدید سبک تر، جمع و جورتر و به طور قابل توجهی شادتر از موتور قدیمی می‌باشد. با این پیشرانه، جیمنی با اطمینان بیشتری سرعت می گیرد و سوخت کمتری مصرف می کند. میانگین مصرف در کل زمان آزمایش از ۹.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تجاوز نمی کند.

کابین سوزوکی جیمنی

اس‌یو‌وی سوزوکی جیمنی بهتر از قبل

گیربکس آن از یک قاب اسپار از نوع نردبانی و یک سیستم تعلیق وابسته با محورهای جامد و فنرهای سیم پیچ، که به محور جلویی متصل است تشکیل شده ولی تحت مدرن سازی قرار گرفته اند. کل ساختار به لطف میله های عرضی اضافی و یک ضربدر جدید در قسمت مرکزی سفت تر شده است.  در حال حاضر ناودان ها در امتداد سقف گذاشته شده اند که به سختی می توان سودمندی آنها را دست بالا گرفت.

فضای داخلی ماشین جدید جادارتر بود و کنسول قدیمی با رادیو پدربزرگ با یک سیستم چندرسانه ای نسبتاً مدرن با صفحه نمایش لمسی و قابلیت اتصال تلفن های هوشمند جایگزین شده است.اگر فراموش نکنید که جیمنی یک ماشین دو نفره است، قطعاً مشکلی از نظر ظرفیت وجود نخواهد داشت. فضای ماشین  بسیار راحت تر از خودروهای نسل سوم است و با تا شدن ردیف عقب، محفظه بار از ۸۵ به ۸۳۰ لیتر افزایش می یابد.

 

نتیجه گیری

شاید این دقیقاً موردی باشد که سازندگان به سادگی یک ماشین قدیمی و آزمایش شده را گرفتند و آن را به معنای واقعی کلمه در همه چیز بهتر کردند. ممکن است تعصب داشته باشم، اما جیمنی همیشه احساسات بسیار مثبتی در من ایجاد می کند. او کم غذا می خورد، از حاشیه های بلند و جاده های سرسخت نمی ترسد و همیشه می‌شود که در حیاط یا یک خیابان باریک پارکش کرد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

تعداد دیدگاه‌ها: ۱

  1. کسری

    بهترین اس یو وی میانگین دنیا که اینقدر تقاضا براش زیاده که باید چندماه صبر کنی تو اروپا تا بهت برسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×