سه شنبه , ۶ آبان ۱۴۰۴
داستان محرمانه قرارداد F1 و اپل

داستان محرمانه قرارداد F1 و اپل

1404-07-27 زمان مطالعه: 4 دقیقه

اعلام رسمی قرارداد ۵ ساله شرکت اپل برای کسب حق پخش مسابقات فرمول یک در ایالات متحده، که جایگزین قرارداد دیزنی شد، در پی موفقیت چشمگیر فیلم سینمایی اخیر اپل با بازی برد پیت در گیشه، منطقی به نظر می‌رسید. اما شواهد نشان می‌دهد که علاقه غول فناوری کالیفرنیایی به این ورزش موتوری، در سطوح عالی، بسیار فراتر از دو سال اخیر است و ریشه در تقریباً یک دهه پیش دارد.

تامی بیکر، یکی از دوستان قدیمی و همکاران نزدیک برنی اکلستون (رئیس تجاری سابق فرمول یک)، جزئیاتی از یک ملاقات مهم در سال ۲۰۱۶ را فاش کرده است.

بیکر در گفتگو با رویترز اظهار داشت که او در آگوست ۲۰۱۶ (مرداد ۱۳۹۵) در لندن با ادی کیو (معاون ارشد بخش خدمات اپل با ۳۶ سال سابقه) و اکلستون ۹۴ ساله دیداری داشته است. در این جلسه، آن‌ها درباره یک مجموعه مستند ۱۲ قسمتی با موضوع F1 به نام «از گرید» (From The Grid) گفتگو کردند که اکلستون نیز از ساخت آن حمایت کرده بود.

بیکر در این باره گفت: «اپل برای شروع این پروژه در سال ۲۰۱۷ کاملاً آماده بود. آن‌ها قصد داشتند ابتدا حق پخش فرمول یک در آمریکا را از ان‌بی‌سی (NBC) بخرند و این مجموعه مستند را به‌عنوان یک برنامه جانبی برای چند سال پخش کنند تا زیرساخت‌های سرویس استریم خود را قوی‌تر کنند.» (حق پخش آمریکا از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در اختیار ان‌بی‌سی بود و سپس به ESPN رسید).

علاقه اپل تا جایی جدی بود که به گفته بیکر، در جایزه بزرگ مکزیک در اکتبر ۲۰۱۶، گروهی از نمایندگان اپل برای بررسی امکانات تولید، از نزدیک محل برگزاری مسابقه بازدید کردند و حتی می‌خواستند یک ماه بعد، قسمت آزمایشی (Pilot) این سریال را در ابوظبی فیلم‌برداری کنند.

این گروه در آن زمان، مهمان تیم ردبول بودند، اما به دفتر اکلستون نیز دسترسی داشتند. در همین حین، چیس کری که قرار بود پس از نهایی شدن خرید F1 توسط لیبرتی مدیا (Liberty Media) جایگزین اکلستون شود، نمایندگان اپل را مشاهده کرد و از اکلستون پرسید که این شش نفر چه کسانی هستند؟

بیکر تعریف می‌کند که اکلستون در پاسخ به کری گفت: «اوه، آن‌ها یک شرکت میوه‌جات هستند!»

این توضیح مرموز، نشان‌دهنده سبک خاص اکلستون در حفظ محرمانگی مذاکرات بود. او نمی‌خواست در آن زمان که لیبرتی مدیا در حال خرید F1 بود، حضور اپل به سرعت برای مدیر جدید (چیس کری) افشا شود و باعث سردرگمی گردد. هرچند که اکلستون در ژانویه ۲۰۱۷ کنار گذاشته شد و پروژه مستند هرگز ساخته نشد، اما این ماجرا ثابت می‌کند که اپل پیش از موفقیت سریال «رانندگی برای بقا» (Drive to Survive) نتفلیکس، به پتانسیل فرمول یک پی برده بود.

ادی کیو، معاون ارشد بخش خدمات اپل که از مدت‌ها پیش عضو هیئت مدیره فراری است و سابقه آشنایی عمیقی با استفانو دومنیکالی (رئیس فعلی فرمول یک و رئیس سابق تیم فراری) دارد، علاقه دیرینه خود را تأیید کرد.

کیو پس از اعلام قرارداد جدید گفت: «من شخصاً مدت‌های زیادی بود که به این [قرارداد پخش] فکر می‌کردم. آشنایی قبلی من با استفانو (دومنیکالی) و همچنین همکاری نزدیک تیم‌های ما در جریان ساخت فیلم [برد پیت]، به هر دو طرف اطمینان داد که می‌توانیم چه کارهای بزرگی را با هم انجام دهیم.»

این قرارداد جدید، مهر تأییدی بر برنامه‌ریزی بلندمدت اپل در حوزه استریم محتوای ورزشی و جاه‌طلبی‌های این شرکت برای تبدیل فرمول یک به یکی از محتواهای اصلی خود در پلتفرم اپل تی‌وی پلاس (+) است.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×