دوشنبه , ۲۸ مهر ۱۴۰۴
شکست واردات خودرو بازار را سرمایه‌ای کرد

شکست واردات خودرو بازار را سرمایه‌ای کرد

1404-07-28 زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نابسامان کنونی بازار، اظهار داشت که دلیل اصلی هجوم مردم به بازار خودرو و تبدیل آن به یک کالای سرمایه‌ای، ناشی از کاهش پیوسته ارزش پول ملی و نوسانات نرخ ارز است؛ وضعیتی که مردم را مجبور می‌کند برای حفظ دارایی خود، به خرید خودرو روی آورند.

روح‌الله عباس‌پور، نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، تأکید کرد که صنعت خودروی کشور با دو چالش اساسی کیفیت پایین و قیمت تمام‌شده بالا روبه‌رو است که رفع آن‌ها نیازمند اقدامات جدی است.

عباس‌پور راهکارهای متعددی را برای ارتقای کیفی محصولات داخلی و ساماندهی بازار پیشنهاد کرد:

  • استانداردهای ۸۵ گانه: پیاده‌سازی و اجرای دقیق حداقل استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی که در کشور وجود دارد، می‌تواند سطح کیفی تولیدات را افزایش دهد.
  • تعامل با مراکز علمی: استفاده مؤثر از ظرفیت بخش تحقیق و توسعه (R&D) و تعامل با مراکز دانشگاهی و نخبگان علمی کشور، راهگشای نوآوری و خلاقیت در این صنعت خواهد بود.
  • تولید مشترک و بومی‌سازی: انجام تولیدات مشترک با خودروسازان بزرگ جهانی، ضمن ارتقای دانش فنی، می‌تواند به تدریج به بومی‌سازی قطعات داخلی نیز منجر شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، واردات را به عنوان اهرمی قدرتمند برای ایجاد رقابت در صنعت داخلی دانست و تصریح کرد:

  • فشار رقابتی: در صورت ورود مناسب خودروهای خارجی، خودروسازان داخلی برای بقا در بازار و ادامه حیات، مجبور به ارتقاء کیفیت محصولات خود خواهند شد.
  • تک‌نرخی شدن و کاهش تقاضا: در چنین شرایطی باید به خودروسازان داخلی اجازه داده شود تا سود واقعی خود را در حاشیه بازار کسب کنند و خودروها از حالت دو نرخی (قیمت کارخانه و بازار) خارج شوند؛ این اقدام منجر به کاهش تقاضای کاذب در این حوزه می‌شود.

عباس‌پور با انتقاد از عملکرد موجود در زمینه واردات، خاطرنشان ساخت: «متأسفانه در بحث واردات خودرو، آن هدفی که قانونگذار در مجلس تعیین کرده بود، به طور کامل محقق نشده است. اگر واردات خودرو متناسب با مصوبه مجلس شورای اسلامی انجام پذیرد، تأثیر قطعی خود را بر کنترل بازار و قیمت‌ها خواهد گذاشت.»

وی همچنین با اشاره به درخواست خودروسازان مبنی بر آزادسازی قیمت‌ها، دلیل اصلی آن را افزایش هزینه‌های تولید و قیمت مواد اولیه مانند مس، پلیمر و ورق‌های فولادی در شرایط تورمی کشور عنوان کرد.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×