طرح مجلس برای تبدیل خودروی داخلی از کالای سرمایهای به مصرفی
به گزارش مجله ماشین، رئیس فراکسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که تلاشها برای رقابتی کردن محصولات داخلی آغاز شده و بهزودی جلسهای سهجانبه با حضور خودروسازان و دولت برگزار خواهد شد. هدف اصلی از این تعاملات، تغییر جایگاه خودرو در اقتصاد ایران، یعنی تبدیل آن از یک “کالای سرمایهای” به یک “کالای مصرفی” است.
حسنعلی محمدی، ضمن اشاره به تلاشهای خودروسازان برای واردات خودروهای خارجی، متذکر شد که صنعت خودروی کشور از دیرباز با چالشهای ریشهای متعددی دستوپنجه نرم کرده است. وی تأکید کرد که سوق دادن محصولات به سمت مصرفی شدن، نیازمند یک گفتمان تخصصی و نشستهای مستمر میان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، کمیسیون صنایع و معادن مجلس و خودروسازان است تا این مسئله یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود.
محمدی معتقد است که با وجود پیشرفتهایی که در این صنعت حاصل شده، خودروهای تولیدی داخلی همچنان از نظر کیفیت با استانداردهای بینالمللی فاصله دارند. وی به عنوان رئیس فراکسیون صنعت، معدن، ایمنی و استاندارد مجلس، تأکید کرد:
«تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو باید منجر به تبدیل این محصول به یک کالای مصرفی شود. زمانی که این مهم محقق شود، دیگر نیازی به سامانه ثبتنام نیست و اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار آزاد به صفر خواهد رسید.»
ایشان همچنین خواستار در نظر گرفتن سلیقهها و مطالبات مردم در خصوص کیفیت خودروها شد و رویکرد “تولید سفارشی بر اساس خواسته مشتری” را به عنوان مدل ایدهآل برای پیشبرد صنعت معرفی کرد.
محمدی لازمه رقابتی شدن تولید داخلی را در تثبیت قیمتها از مبدأ دانست و گفت: قیمت خودرو باید از مرحله تهیه مواد اولیه تثبیت شود تا خودروسازان بتوانند بودجه و تمرکز خود را صرف تحقیق، توسعه و ارتقاء کیفیت محصولات خود نمایند.
رئیس فراکسیون در پایان سخنان خود اظهار داشت که خودروسازان تأکید دارند که بیش از حمایت مستقیم دولت، نیازمند ایجاد انگیزههای تولیدی هستند. او افزود که با ایجاد رونق اقتصادی در سطح کلان کشور، میتوان رویه تولید خودرو را نیز به طور همزمان تقویت کرد.


