سه شنبه , ۱۳ آبان ۱۴۰۴
اگر آب وارد باک بنزین خودرو شود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر آب وارد باک بنزین خودرو شود چه اتفاقی می‌افتد؟

1404-08-12 زمان مطالعه: 3 دقیقه 2

اگرچه صنعت خودرو به سمت سوخت‌های جایگزین مانند اتانول و گاز مایع حرکت کرده است، اما یک حقیقت در مورد موتورهای احتراق داخلی ثابت باقی می‌ماند: موتور با آب کار نمی‌کند. ورود آب به باک سوخت، یک آلاینده رایج اما خطرناک است که می‌تواند عملکرد خودرو را به شدت مختل کرده و به سیستم سوخت‌رسانی آسیب جدی وارد کند.

آب از کجا وارد باک می‌شود؟

به گزارش مجله ماشین، آب می‌تواند به دو طریق اصلی وارد سیستم سوخت خودرو شود:

چگالش (Condensation): این شایع‌ترین حالت است. هوای مرطوب درون باک در اثر تغییرات دمایی، سرد شده و قطرات آب تشکیل می‌شود.

نفوذ (Infiltration): ورود آب از طریق منابع خارجی، که ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

ایراد یا عدم وجود درپوش باک (درب بنزین).

پر کردن سوخت در هوای بارانی یا محیط با رطوبت بسیار بالا.

پر کردن سوخت از یک پمپ آلوده که مخازن زیرزمینی آن دچار نشت یا آلودگی شده‌اند.

علائم وجود آب در باک بنزین

از آنجایی که آب با بنزین ترکیب نمی‌شود و به دلیل چگالی بیشتر در ته باک ته‌نشین می‌شود، در هنگام مکش سوخت وارد موتور می‌شود و علائم زیر را ایجاد می‌کند:

  • اختلال در استارت زدن: به‌ویژه هنگام شروع کار پس از مدتی خاموشی.
  • کارکرد نامنظم موتور: درجا کار کردن خشن و لرزش شدید (Rough Idling).
  • کپ کردن یا خاموش شدن ناگهانی: موتور در حین حرکت دچار کاهش قدرت یا خاموش شدن می‌شود.
  • سکسکه و ریپ زدن: شتاب‌گیری خودرو با تاخیر، مکث یا لرزش همراه است.
  • روشن شدن چراغ چک موتور (Engine Warning Light).
اگر آب وارد باک بنزین خودرو شود چه اتفاقی می‌افتد؟
اگر آب وارد باک بنزین خودرو شود چه اتفاقی می‌افتد؟

خطرات بلندمدت: آسیب به قطعات حساس

اگرچه آب در سوخت بلافاصله باعث از کار افتادن فاجعه‌بار موتور نمی‌شود، اما در طول زمان عواقب مخربی خواهد داشت:

  • زنگ‌زدگی و خوردگی: آب می‌تواند باعث زنگ‌زدگی فلزات در طول سیستم سوخت‌رسانی شود، به‌ویژه پمپ بنزین و انژکتورها که قطعاتی بسیار حساس و گران‌قیمت هستند.
  • سایش و خرابی: اختلال در روان‌کاری سوخت توسط آب، به پمپ سوخت فشار آورده و عمر آن را به شدت کاهش می‌دهد.

نحوه تشخیص و اقدام درمانی

  • تشخیص دقیق (روش خانگی): از آنجایی که آب در ته باک ته‌نشین می‌شود، با استفاده از چوب یا میله‌ای بلند که آغشته به خمیر تشخیص آب (Water Detection Paste) است، می‌توان آلودگی را تأیید کرد. تغییر رنگ خمیر نشان‌دهنده وجود آب است.
  • درمان حرفه‌ای: تنها راه مطمئن برای رفع مشکل، تخلیه کامل باک سوخت و شستشوی سیستم سوخت‌رسانی (Fuel System Flush) توسط یک مکانیک ماهر است. این کار باید با احتیاط کامل به دلیل خطر انفجار و آلودگی بیشتر انجام شود.

نتیجه‌گیری: به محض مشاهده علائم ورود آب به بنزین، برای جلوگیری از آسیب دائمی به قطعات حیاتی مانند پمپ بنزین و انژکتورها، باید در اسرع وقت اقدام به تخلیه و پاکسازی سیستم سوخت کنید.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×