سه شنبه , ۱۳ آبان ۱۴۰۴
تهاجم جدید چین به بازار اروپا

تهاجم جدید چین به بازار اروپا: خودروهای لوکس و پریمیوم، خط مقدم بعدی

1404-08-12 زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، ورود گسترده شرکت‌های خودروسازی چینی به بازار اروپا وارد مرحله تازه‌ای شده است. علی‌رغم وضع تعرفه‌های سنگین (تا ۴۵ درصد) از سوی کمیسیون اروپا در سال گذشته بر خودروهای برقی باتری‌دار (BEV)، خودروسازان چینی همچنان در سال ۲۰۲۵ فروش خود را در این قاره تقریباً دو برابر کرده‌اند. اکنون، هدف بعدی شرکت‌هایی نظیر BYD و رقبای آن، حمله به سگمنت خودروهای پریمیوم (لوکس) است؛ جایی که با تکیه بر فناوری‌های نوین و قیمت‌گذاری رقابتی، مستقیماً با برندهای معتبری چون BMW، پورشه و سایر سازندگان اروپایی رقابت خواهند کرد.

 

تعرفه‌ها بی‌اثر ماندند؛ رشد ۹۴ درصدی فروش

تعرفه‌هایی که بروکسل از اکتبر سال گذشته اعمال کرد، نتوانست مانع بزرگی در برابر نفوذ چین ایجاد کند.

  • بر اساس گزارش JATO Dynamics، سهم بازار خودروهای برقی ساخت چین در ۲۵ بازار اتحادیه اروپا، در هشت ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۵ به ۷.۶ درصد رسیده که نسبت به سهم ۷ درصدی سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است.
  • همچنین، خودروسازان چینی با تمرکز بر مدل‌های هیبریدی توانسته‌اند از برخی موانع تعرفه‌ای عبور کنند.
  • در مجموع، حجم کل فروش برندهای چینی در این ۲۵ کشور، بین ژانویه تا آگوست ۲۰۲۵، با ۹۴ درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل، به بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه افزایش یافته است.

 

دلیل اصلی تهاجم: ظرفیت مازاد و سود بالاتر

تمایل شدید شرکت‌های چینی برای افزایش فروش در غرب، ریشه در مشکلات داخلی این کشور دارد. به دلیل ظرفیت مازاد تولید (برخی گزارش‌ها حاکی از دو برابر بودن ظرفیت کارخانه‌ها نسبت به تقاضای داخلی است)، شرکت‌ها مجبور به کاهش قیمت در چین هستند. این در حالی است که صادرات، حتی با احتساب تعرفه‌ها، می‌تواند حاشیه سود بیشتری را به همراه داشته باشد. برای مثال، BYD توانسته است قیمت محصولات خود در اروپا را دو تا سه برابر قیمت چین تعیین کند.

 

هدف‌گیری سگمنت لوکس

در حالی که موفقیت اولیه چینی‌ها در اروپا با مدل‌های اقتصادی و پرفروش نظیر MG4 (از SAIC Motor) و LeapMotor T03 (با قیمت‌هایی حدود ۳۰ تا ۲۰ هزار یورو) رقم خورد، اکنون نوبت به خودروهای پریمیوم‌تری مانند پورشه تایکان یا مرسدس بنز EQS رسیده است.

  • اثر متقابل در چین: در بازار داخلی چین، جایی که تقاضای مصرف‌کننده ضعیف شده، فروش برندهای لوکس خارجی برای ۱۹ ماه متوالی تا آگوست ۲۰۲۵ کاهش یافته است. به طور مثال، تحویل خودروی پورشه در نیمه اول ۲۰۲۵ با ۲۸ درصد، مرسدس بنز با ۱۴ درصد و BMW با ۱۶ درصد کاهش مواجه بوده است.
  • در مقابل، برندهای محلی چینی توانسته‌اند سهم خود در سگمنت برقی‌های پریمیوم را افزایش دهند و اکنون بیش از نیمی از فروش این بخش را در چین به خود اختصاص داده‌اند.

 

فناوری و امکانات جذاب: برگ برنده چینی‌ها

موج جدید برندهایی که در حال ورود یا گسترش در اروپا هستند، شامل مدل‌های لوکس‌تری از زیربرندهایی مانند Denza (متعلق به BYD)، Hongqi، IM، Xpeng و Zeekr می‌شود. حتی شیائومی (Xiaomi) نیز که امسال اولین خودروی خود را عرضه کرد، برای ورود به اروپا آماده می‌شود.

اگرچه بسیاری از خریداران اروپایی هنوز به دلیل سابقه و اعتبار برندهای سنتی (Heritage)، تمایلی به خرید خودروهای چینی ندارند، اما این تولیدکنندگان با دو مزیت رقابتی مهم وارد می‌شوند:

  • نوآوری فناورانه: پیشرفت‌هایی مانند باتری‌های فوق‌برد بلند (برخی هیبریدی‌های BYD می‌توانند با یک بار شارژ بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر طی کنند) و سیستم‌های شارژ فوق‌سریع، برای مصرف‌کنندگان اروپایی جذابیت بالایی دارند.
  • ارزش خرید بالا (Value for Money): شیائومی مدل برقی SU7 Ultra خود را با قیمتی حدود یک‌سوم پورشه تایکان توربو در چین عرضه کرده است. علاوه بر قیمت، خودروهای چینی با ارائه امکانات لوکس‌تر و فضای داخلی چشمگیر (مانند کابین‌های آینده‌نگر Denza با صفحات نمایشگر فراگیر)، خریداران را جذب می‌کنند.

 

آینده‌ای نامعلوم برای اروپایی‌ها

مدیران خودروسازی اروپا، اگرچه هنوز به سابقه برندهای خود دلگرم‌اند، اما باید از تجربه شکست‌خورده‌شان در چین درس بگیرند. شرکت‌های چینی نیز با اتخاذ راهبردهای “در اروپا، برای اروپا” (مانند تأسیس مراکز تحقیق و توسعه محلی توسط Xpeng و BYD) سعی دارند محصولات خود را با ذائقه این بازار منطبق سازند.

اگر تعرفه‌های فعلی مانع این تهاجم نشوند، سیاستمداران اروپایی می‌توانند با ابزارهایی مانند افزایش بیشتر تعرفه‌ها، تعیین قیمت‌های حداقل و سهمیه‌بندی، یا وضع قوانین سختگیرانه‌تر برای خودروهای متصل (Connected Vehicles)، پاسخ دهند. با این حال، شرکت‌های چینی نیز با برنامه‌ریزی برای تولید محلی در اروپا (مانتند BYD که قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ تمامی خودروهای اروپایی خود را در همین قاره تولید کند)، گزینه‌های جایگزین را در دست بررسی دارند.

ورود خودروهای پریمیوم چینی، در کنار جنگ قیمت در چین و تعرفه‌های احتمالی آمریکا، نویدبخش سال‌های سختی برای برندهای اروپایی مانند مرسدس بنز و پورشه است که انتظار می‌رود حاشیه سودشان در سال آینده به نصف سطح سال ۲۰۲۳ برسد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×