کاهش دوباره سود تویوتا در سهماهه دوم
به گزارش مجله ماشین، شرکت تویوتا موتور، بزرگترین خودروساز جهان، انتظار دارد برای دومین فصل پیاپی با کاهش سود عملیاتی مواجه شود. این افت درآمد در حالی رخ میدهد که تعرفههای جدید آمریکا بر واردات خودرو و ریسکهای زنجیره تأمین فشار قابلتوجهی بر فعالیتهای جهانی این خودروساز وارد کرده است؛ هرچند فروش بالای خودروهای هیبریدی در سراسر جهان همچنان ادامه دارد.
بر اساس پیشبینی هشت تحلیلگر که توسط مؤسسه LSEG گردآوری شده، تویوتا در سهماهه منتهی به سپتامبر ۲۰۲۵ سود عملیاتی حدود ۸۶۳.۱ میلیارد ین (معادل ۵.۷۲ میلیارد دلار) را گزارش خواهد کرد؛ رقمی که ۲۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.
این عملکرد ضعیفترین نتیجهی تویوتا از سهماهه پایانی سال مالی ۲۰۲۲ تاکنون محسوب میشود و نشان میدهد اثر منفی عوامل کلان اقتصادی بر درآمد این شرکت حتی پس از دورهای از رشد بیسابقه همچنان ادامه دارد.
به گفتهی «سیجی سوگیورا»، تحلیلگر ارشد در مؤسسهی Tokai Tokyo، یکی از نکات مورد توجه بازار این است که آیا تویوتا پیشبینی مالی خود را تغییر خواهد داد یا نه.
او گفت: «از یک سو، تضعیف ارزش ین میتواند موجب بازنگری مثبت در پیشبینیها شود، اما از سوی دیگر، تعرفه ۱۵ درصدی واردات خودرو به آمریکا همچنان فشار زیادی بر سودآوری تویوتا وارد میکند.»
تویوتا و برند لوکس آن لکسوس (Lexus) در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی در مجموع ۷.۸ میلیون دستگاه خودرو به فروش رساندهاند که ۵ درصد بیش از سال گذشته است.
در بازار آمریکا – بزرگترین بازار تویوتا – میزان فروش ۸ درصد رشد داشته و خودروهای هیبریدی با حاشیه سود بالا سهم قابلتوجهی در این رشد داشتهاند.
در بازار چین نیز فروش ۵ درصد و در هند ۱۲ درصد افزایش یافته است.
تویوتا همچنان درگیر تعرفههای جدید دولت آمریکا است که واردات خودرو از کشورهای مختلف از جمله ژاپن را شامل میشود. این تعرفه برای خودروهای ژاپنی ۱۵ درصد تعیین شده است.
تویوتا در گزارش مالی قبلی خود در ماه اوت، زیانی معادل ۱.۴ تریلیون ین را بهدلیل همین تعرفهها برآورد کرده و پیشبینی سود سالانهاش را ۱۶ درصد کاهش داده بود. سرمایهگذاران اکنون منتظرند ببینند آیا این پیشبینی دوباره اصلاح خواهد شد یا خیر.
در نیمه نخست سال مالی ۲۰۲۵، خودروهای هیبریدی ۴۲ درصد از فروش تویوتا و لکسوس را تشکیل دادهاند، در حالی که خودروهای تمام برقی کمتر از ۲ درصد سهم داشتهاند.
در همین بازه، شاخص سهام تویوتا کمتر از ۱ درصد رشد کرده، در حالی که شاخص نیکی ژاپن (Nikkei 225) رشدی معادل ۲۹ درصد داشته است؛ نشانهای از نگرانی بازار نسبت به وضعیت اقتصادی جهانی و تأثیر تعرفهها بر صنعت خودرو.
منبع: رویترز


