یکشنبه , ۱۸ آبان ۱۴۰۴
رانندگی با یک پدال (One-Pedal Driving) یکی از فناوری‌های نوین در خودروهای برقی و هیبریدی قابل شارژ (Plug-in Hybrid) است که به راننده اجازه می‌دهد تنها با رها کردن پدال گاز، خودرو را متوقف کند؛ بدون نیاز به فشردن ترمز.

رانندگی با یک پدال چیست و چرا چین در حال محدود کردن آن است؟

1404-08-18 زمان مطالعه: 4 دقیقه 2

به گزارش مجله ماشین، رانندگی با یک پدال (One-Pedal Driving) یکی از فناوری‌های نوین در خودروهای برقی و هیبریدی قابل شارژ (Plug-in Hybrid) است که به راننده اجازه می‌دهد تنها با رها کردن پدال گاز، خودرو را متوقف کند؛ بدون نیاز به فشردن ترمز.
در این سیستم، هنگام رها کردن پدال گاز، ترمز احیایی (Regenerative Braking) فعال می‌شود و انرژی حرکتی خودرو را به برق تبدیل کرده و به باتری بازمی‌گرداند. بسیاری از خودروهای برقی، مانند تسلا، نیسان لیف و ریویان، امکان تنظیم شدت این ترمز را نیز فراهم کرده‌اند تا راننده بتواند بین ترمز نرم یا قوی‌تر انتخاب کند.

اما با وجود محبوبیت این فناوری، همه با آن موافق نیستند. در حالی که بسیاری از کاربران رانندگی با یک پدال را ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌دانند، مقام‌های چین نگرانی‌های ایمنی درباره آن ابراز کرده‌اند.

🇨🇳 چرا چین استفاده از رانندگی با یک پدال را محدود می‌کند؟

بر اساس مقررات جدید سازمان استانداردسازی چین، خودروها نباید به‌صورت پیش‌فرض با حالت رانندگی تک‌پدال روشن شوند.
دلیل این تصمیم، نگرانی از کاهش واکنش راننده در شرایط اضطراری است. در برخی تصادف‌ها، به‌ویژه در میان رانندگان سالخورده، مشاهده شده که افراد در لحظه‌های حساس پدال گاز را با ترمز اشتباه گرفته‌اند.

به گفته مقامات چینی، هدف از این تغییر، افزایش ایمنی و حفظ رفتار طبیعی رانندگان است تا در شرایط خطر، کنترل کامل‌تری روی سیستم ترمز سنتی داشته باشند.

رانندگی با یک پدال (One-Pedal Driving) یکی از فناوری‌های نوین در خودروهای برقی و هیبریدی قابل شارژ (Plug-in Hybrid) است که به راننده اجازه می‌دهد تنها با رها کردن پدال گاز، خودرو را متوقف کند؛ بدون نیاز به فشردن ترمز.
رانندگی با یک پدال (One-Pedal Driving) یکی از فناوری‌های نوین در خودروهای برقی و هیبریدی قابل شارژ (Plug-in Hybrid) است که به راننده اجازه می‌دهد تنها با رها کردن پدال گاز، خودرو را متوقف کند؛ بدون نیاز به فشردن ترمز.

ترمز احیایی چگونه کار می‌کند؟

در خودروهای معمولی، فشردن ترمز باعث اصطکاک میان لنت و دیسک می‌شود و انرژی حرارتی زیادی هدر می‌رود. اما در خودروهای برقی، وقتی راننده پا را از روی گاز برمی‌دارد، موتور الکتریکی نقش ژنراتور را ایفا می‌کند و با مقاومت در برابر چرخش، خودرو را کند کرده و انرژی را به باتری بازمی‌گرداند.

به‌گفته‌ی نشریه Motor Trend، این سیستم می‌تواند تا ۲۰ درصد به برد حرکتی خودرو اضافه کند و در عین حال موجب افزایش عمر لنت‌های ترمز شود، چراکه استفاده از ترمز مکانیکی به حداقل می‌رسد. ایلان ماسک حتی ادعا کرده که در کامیون برقی تسلا، لنت‌ها تقریباً هرگز نیاز به تعویض ندارند.

عادت کردن به رانندگی تک‌پدال

تغییر از سیستم سنتی به رانندگی با یک پدال، نیاز به زمان و تمرین دارد. بسیاری از رانندگان تازه‌کار در این حالت، با رها کردن ناگهانی پدال گاز، خودرو را شدیداً متوقف می‌کنند. به مرور زمان اما، یاد می‌گیرند فشار پا را نرم و تدریجی کنترل کنند تا حرکت خودرو یکنواخت باشد.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند راننده تصور کند یک تخم‌مرغ بین پا و پدال گاز قرار دارد؛ این تمرین ذهنی کمک می‌کند تا فشار ملایم‌تری اعمال کرده و راندمان انرژی را افزایش دهد. همچنین، ترمز احیایی در رانندگی شهری و ترافیک متوقف-حرکت، بیشترین کارایی را دارد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×