چرا BYD به سراغ بازار شلوغ کِیکارهای ژاپن رفته است؟
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، بیوایدی در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۲۵ از نخستین کِیکار برقی مخصوص بازار ژاپن با نام Racco رونمایی کرد؛ خودرویی کوچک که نام آن از واژه ژاپنی «اُتِر / سمور دریایی» گرفته شده است. عرضه این مدل برای تابستان یا پاییز ۲۰۲۶ برنامهریزی شده و قرار است با دو نسخه برد و قیمت تقریبی ۲.۵ میلیون ین (حدود ۱۶٬۲۰۰ دلار) وارد بازار شود.
بازار بزرگ و حیاتی کِیکارها
کِیکارها یا «خودروهای سبک»، کوچک، کمهزینه و مناسب تردد شهری هستند و ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار خودروی ژاپن را تشکیل میدهند.
-
در سال ۲۰۲۴ حدود ۱.۵۶ میلیون دستگاه از این خودروها در میان فروش کل ۴.۴۲ میلیون خودرو به فروش رسید.
-
در ۹ ماهه نخست ۲۰۲۵ نیز فروش به ۱.۲۶ میلیون دستگاه رسید.
برای BYD، حتی کسب سهمی محدود از چنین بازاری میتواند به معنای حجم فروش بسیار بالا باشد.
رقابت سخت با برندهای ژاپنی
بازار کِیکار تقریباً در انحصار خودروسازان داخلی است:
-
سوزوکی: حدود ۳۸٪
-
دایهاتسو: ۲۲٪
-
هوندا: ۱۹٪

خودروسازان خارجی تاکنون موفقیت چشمگیری در این کلاس نداشتهاند. به همین دلیل، BYD مجبور شد Racco را کاملاً از پایه و بر اساس قوانین سختگیرانه ژاپن در زمینه ابعاد، توان و ظرفیت سرنشین طراحی کند. حتی سوزوکی نیز بهطور رسمی BYD را رقیبی جدی در این بخش معرفی کرده است.
مزایای مالی و یارانههای دولتی
کِیکارها به دلیل قیمت خرید پایین، مصرف انرژی کم، هزینه نگهداری کمتر و معافیتهای مالیاتی محبوبیت زیادی دارند. نسخههای برقی نیز تا ۵۵۰ هزار ین (حدود ۳٬۵۷۰ دلار) یارانه دریافت میکنند.
اما Racco که تنها برای ژاپن طراحی شده و قیمت پایینتری نسبت به خودروهای برقی معمولی دارد، برای سودآوری نیازمند بهرهوری بالا در تولید است. طبق تحلیل جیپیمورگان، سهم Racco از سود BYD در سال ۲۰۲۶ تنها ۱ تا ۲ درصد خواهد بود.
سودآوری در سطح هر دستگاه
با وجود هزینههای تحقیق و توسعه، حاشیه سود هر دستگاه Racco بین ۵٬۰۰۰ تا ۸٬۰۰۰ یوان (حدود ۷۰۰ تا ۱٬۱۲۰ دلار) برآورد میشود.
BYD اندازه بازار در دسترس کِیکار ژاپن را حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار دستگاه در سال میداند و امیدوار است ۲۰ تا ۳۰ درصد از آن را بهتدریج به دست آورد. در صورت رسیدن به ظرفیت کامل، سود سالانه این پروژه میتواند به ۴ تا ۱۰ میلیارد یوان (حدود ۵۶۰ میلیون تا ۱.۴ میلیارد دلار) برسد.
جمعبندی
ورود به بخش کِیکار ژاپن، بخشی از اهداف بلندمدت BYD برای گسترش جهانی است. این برند هماکنون در کشورهای مختلف از جمله برزیل، اندونزی، مالزی، تایلند، مجارستان و ترکیه پایگاه تولیدی دارد و از شبکه گسترده نمایندگیهای محلی استفاده میکند.
BYD اکنون در حدود ۷۰ کشور با ۹۰۰ تا ۱٬۰۰۰ نمایندگی فروش فعال است. با شدت گرفتن رقابت در بازار داخلی چین، حضور در ژاپن میتواند آزمون مهمی برای گسترش جهانی این شرکت باشد.


