چهارشنبه , ۲۸ آبان ۱۴۰۴
تأکید ایران‌خودرو بر کاهش مصرف سوخت و آغاز تولید گسترده خودروهای هیبریدی از سال آینده

تأکید ایران‌خودرو بر کاهش مصرف سوخت و آغاز تولید گسترده خودروهای هیبریدی از سال آینده

1404-08-28 زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد برنامه این شرکت برای کاهش مصرف سوخت از سال گذشته و هم‌زمان با خصوصی‌سازی آغاز شده و اکنون با دستور صریح رئیس‌جمهور، با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایران‌خودرو، سه اقدام کلیدی را برای کاهش مصرف سوخت در کشور ضروری دانست:

  • اصلاح قیمت انرژی

  • اسقاط خودروهای فرسوده

  • ارتقای پلتفرم و موتور خودروهای جدید

وی گفت اکنون ۲.۵ میلیون خودروی کاربراتوری با مصرف بیش از ۱۴ لیتر در هر صد کیلومتر در کشور تردد می‌کنند و بدون حذف این ناوگان، هیچ برنامه‌ای موفق نخواهد شد. او همچنین به استاندارد پایین اکتان سوخت اشاره کرد که موجب افزایش مصرف، آلودگی و کاهش عمر موتور می‌شود.

مدیرعامل ایران‌خودرو تأکید کرد سقف پیشرفت موتورهای بنزینی در جهان تقریباً به پایان رسیده و تولید خودروهای هیبریدی تنها راه کاهش مؤثر مصرف سوخت و آلایندگی است.

به گفته پیرمحمدی:

  • توسعه خودروهای هیبریدی از سال گذشته آغاز شده است.

  • بخشی از خطوط تولید در حال آماده‌سازی است.

  • خرید تکنولوژی‌های موردنیاز انجام شده اما کمبود ارز روند توسعه را کند کرده است.

  • سرمایه‌گذاری ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلاری برای تولید باتری هیبریدی لازم است.

  • ایران‌خودرو آماده انجام این سرمایه‌گذاری است به شرط تأمین ارز از سوی دولت.

او افزود ایران‌خودرو تجربه موفقی در واردات و فروش خودروهای برقی نداشته، زیرا بدون حمایت دولتی، این خودروها با استقبال خریداران مواجه نمی‌شوند؛ درحالی‌که حمایت مالی دولت در همه کشورهای پیشرفته رایج است.

پیرمحمدی اعلام کرد تست‌های میدانی نشان می‌دهد مصرف سوخت خودروهای هیبریدی بیش از ۳۵ درصد کمتر از نسخه بنزینی است و حتی امکان رسیدن مصرف به زیر ۵ لیتر وجود دارد.

او گفت:

  • از سال آینده امکان تولید روزانه ۱۰۰۰ دستگاه هیبریدی وجود دارد.

  • این ظرفیت تا پایان سال به ۲۰۰۰ دستگاه در روز می‌رسد.

  • پروژه هیبریدی‌سازی در موتور، گیربکس و پلتفرم در حال انجام است.

طراحی گیربکس هیبریدی آغاز شده اما برای داخلی‌سازی کامل، ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری لازم است. با این سرمایه، ایران به ششمین کشور تولیدکننده این نوع گیربکس تبدیل می‌شود. در صورت تأمین نشدن منابع، مجبور به واردات و تحمل هزینه ارزی بالا خواهیم بود.

ایران‌خودرو برنامه دارد:

  • پروژه تارای هیبریدی را نیمه اول سال آینده تکمیل و نیمه دوم به تولید انبوه برساند.

  • ظرفیت تولید سالانه ۱۵ هزار دستگاه هیبرید در فاز اول (قابل افزایش تا ۲۵۰ هزار دستگاه) ایجاد کند.

  • پلتفرم‌های جدید مانند تارا و ری‌را را به نسخه هیبریدی تبدیل کند.

  • خودروهای CKD را نیز برای کاهش مصرف و آلایندگی، هیبریدی کند.

پیرمحمدی تأکید کرد اختلاف قیمت خودروهای هیبریدی با مدل‌های بنزینی حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار است و دولت باید با حذف مالیات یا ارائه یارانه خرید از مصرف‌کنندگان حمایت کند.

در پایان، وی اظهار کرد طرح رئیس‌جمهور برای کاهش مصرف سوخت کاملاً درست و راهبردی است و ایران‌خودرو آماده همکاری کامل است؛ به شرط آن‌که همه دستگاه‌ها وظایف خود را انجام دهند تا کشور بتواند مصرف سوخت را کنترل کرده و دوباره به صادرکننده بنزین تبدیل شود.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×