چهارشنبه , ۱۲ آذر ۱۴۰۴
چین الزام فرمان مکانیکی را حذف کرد

چین الزام فرمان مکانیکی را حذف کرد

1404-09-12 زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، چین با انتشار یک استاندارد ملی جدید برای سامانه‌های فرمان خودرو، استفاده از سامانه‌های فرمان تمام‌الکترونیکی (Steer-by-Wire) را رسماً مجاز اعلام کرد. در استانداردهای قبلی، وجود یک اتصال مکانیکی میان فرمان و چرخ‌ها الزامی بود، اما اکنون این شرط حذف شده و مسیر برای خودروهای پیشرفته‌تر باز می‌شود.

این استاندارد جدید، الزامات دقیق ایمنی و عملکردی را برای انواع سامانه‌های فرمان الکترونیکی و برقی تعیین می‌کند.

همکاری گسترده خودروسازان و شرکت‌های فناوری

در تدوین این استاندارد، مجموعه‌ای از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی و فناوری چین مشارکت داشته‌اند؛ از جمله:

  • Nio

  • Xpeng

  • BYD

  • BAIC

  • Geely

  • Xiaomi

  • Huawei

همچنین مراکز تحقیق‌وتوسعه مشترک با خودروسازان جهانی مانند تویوتا و مرسدس‌بنز نیز نقش داشته‌اند. این مشارکت گسترده نشان می‌دهد استاندارد جدید برای طیف وسیعی از خودروها و معماری‌های فرمان قابل‌اجراست.

خودروهایی که هم‌اکنون از فرمان الکترونیکی استفاده می‌کنند

چند مدل بازار جهانی پیش‌تر فناوری Steer-by-Wire را به‌کار گرفته‌اند:

  • Infiniti Q50 (با اتصال مکانیکی پشتیبان)

  • IM L6

  • Nio ET9 (اولین خودرو چینی با فرمان تمام‌الکترونیکی بدون اتصال مکانیکی)

  • Tesla Cybertruck

استاندارد جدید چین، علاوه بر سیستم‌های سنتی، معیارهای ایمنی و عملکرد کامل برای این نسل از فرمان‌ خودروها را مشخص می‌کند.

تمرکز بر ایمنی

در بخش ایمنی، استاندارد جدید نکات زیر را الزام‌آور کرده است:

  • تطابق با آخرین اصلاحیه‌های UN R79 مربوط به سامانه فرمان
  • رعایت سطوح ایمنی عملکردی ISO 26262 مخصوص سیستم‌های الکترونیکی خودرو
  • تعریف الزامات افزونگی (Redundancy) و عملکرد سیستم در شرایط خطا

مدیریت خطاهای احتمالی در:

  • منبع تغذیه
  • انتقال سیگنال کنترلی
  • مدیریت انرژی

سامانه باید هشدارهای لازم را برای مشکلات احتمالی مانند افت ظرفیت باتری یا اختلال در مدیریت انرژی به‌طور لحظه‌ای ارائه دهد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×