چهارشنبه , ۲۱ آذر ۱۴۰۳
مقایسه هیوندای آزرا گرنجور و هیوندای جنسیس سدان

مقایسه هیوندای آزرا گرنجور و هیوندای جنسیس سدان

1399-11-01

تولیدات هیوندای در ایران همواره از محبوبیت بسیاری برخوردارند. این خودروساز که در کلاس‌های مختلف هاچ‌بک، سدان، کوپه، کراس‌اور و شاسی بلند در ایران حضور داشته، در بین برند‌های مورد اعتماد و پرفروش خارجی بازار کشور است.

رپورتاژ / تولیدات هیوندای در ایران همواره از محبوبیت بسیاری برخوردارند. این خودروساز که در کلاس‌های مختلف هاچ‌بک، سدان، کوپه، کراس‌اور و شاسی بلند در ایران حضور داشته، در بین برند‌های مورد اعتماد و پرفروش خارجی بازار کشور است. طراحی زیبا و اصولی، امکانات به‌روز و مدرن و عملکرد فنی درخور از نکات مثبت تمامی محصولات هیوندای هستند.

شاسی بلند میان سایز سانتافه، سدان متوسط سوناتا، کراس‌اور توسان و سدان سایز کوچک اکسنت به ترتیب پرفروش‌ترین‌های هیوندای در بازار هستند. در ادامه هاچ‌بک می‌نی i10، هاچ بک کوچک i20 و هاچ بک ولستر و سدان کامپکت النترا قرار می‌گیرند. اما در این بین دو برند بسیار محبوب از این خودروساز هستند که به دلیل محدودیت واردات محجور مانده‌اند، اما حتی با گذشت سال‌ها از آخرین ورودشان، همچنان بازار خوبی تجربه می‌کنند و طرفداران زیادی دارند. آزرا گرنجور و جنسیس (سدان و کوپه) هر دو نقش اسطوره‌های هیوندای در ایران را بازی می‌کنند.

مقایسه مشخصات فنی

آخرین نسخه وارداتی از جنسیس مربوط به سدان‌ها و کوپه‌های سال ۲۰۱۳ می‌شود. این خودرو در ادامه به دلیل محدودیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲.۵ لیتر، از بازار خودروی کشور باز ماند. آزرا نیز پس از اعمال این محدودیت در نسخه‌هایی محدود وارد شد که به دلیل قیمت بالا و واردات محدود چندان مورد استقبال قرار نگرفته، ناشناخته ماند (برای کسب اطلاعات بیشتر قیمت ماشین های هیوندای را مطالعه کنید)، اما نسخه ۲۰۱۲ آن، همچنان از محبوبت فراوانی برخوردار است و طرفداران بسیاری دارد.

هر دو خودرو در سگمنت E قرار می‌گیرند و سدان میان‌سایز محسوب می‌شوند. هر چند وزن جنسیس حدود ۱۸۰ کیلوگرم بیشتر است. همچنین این خودرو در ابعاد بزرگتر از آزرا بوده و با حدود ۱۰۰ میلی‌متر فاصله محوری بیشتر، کابینی جادارتر دارد.

با تحلیل و بررسی تخصصی خودروهای هیوندای متوجه می‌شویم که جنسیس از موتور ۲.۷ لیتری خورجینی ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپ با سقف توان ۲۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتن‌متر بهره می‌برد. این خودرو همچنین، به جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته تیپ ترونیک مجهز است.

سقف سرعت جنسیس ۲۰۱۳ را ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت ثبت کرده‌اند و شتاب صفر تا صد آن را ۶ ثانیه. در مقابل هیوندای آزرا گرنجور هم‌سال جنسیس دارای موتور ۲.۴ لیتری ۶ سیلندر خورجینی ۲۴ سوپاپ است با سقف توان ۲۳۵ اسب بخار و گشتاور ۳۰۴ نیوتن‌متر. جعبه دنده به کار رفته در این خودرو ۵ سرعته اتوماتیک است. آزرا ۲۰۱۳ قادر است به سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت دست یافته و صفر تا صد کیلومتر را در ۷.۸ ثانیه بپیماید.

یک تفاوت عمده این دو خودرو در محور محرک‌شان است. جنسیس دیفرانسیل عقب و آزرا دیفرانسیل جلو است. همچنین، جنسیس با استاندارد آلایندگی یورو ۵ و دریافت ۵ ستاره ایمنی یورو انکپ، برتری دیگری بر آزرا با استاندارد آلایندگی یورو ۳ و ۴ ستاره ایمنی یورو انکپ ثبت کرده است.

مقایسه امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

با توجه به اینکه جنسیس پیش از ۲۰۲۰، به عنوان شاخه لوکس هیوندای شناخته می‌شد، انتظار امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بیشتری از آن می‌رود. این انتظار در سیستم‌هایی نظیر سنسور پارک جلو و عقب، سیستم راهنمایی پارک، دوربین نقطه کور جلو و عقب با قابلیت نمایش تصاویر به صورت رنگی و  کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل ظاهر شده است. چنین امکاناتی در آزرا تنها به کروز کنترل هوشمند و سنسور پارک عقب محدود می‌شود (مقایسه دقیق امکانات و تجهیزات آزرا و جنسیس در بررسی فنی سایت car.ir).

 در بخش طراحی بدنه و کابین باید گفت هردو خودرو شرایط مساوی دارند. جنسیس به فراخور جایگاهش اسپرت و لوکس‌ و آزرا اسپرت و کلاسیک‌ به نظر می‌رسند. با توجه به این حقیقت که در بخش خدمات پس از فروش و تامین قطعات، کیفیت ساخت و مونتاژ و سن و سال دو خودرو در شرایط مشابهی قرار دارند، می‌توان گفت اگر علاقه به سواری هیجان‌انگیز و سرعتی دارید، جنسیس انتخاب بهتری محسوب می‌شود. اما اگر به دنبال خودرویی مطمئن و کم‌استهلاک با بازده مناسب هستید که قیمت کمتری هم داشته باشد، می‌توانید به توانایی‌های آزرا اعتماد کنید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×