پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » خرید اسپیکر جی بی ال
r16

خرید اسپیکر جی بی ال

۱۴۰۱-۰۳-۰۶

اسپیکرهای خودرو بر اساس ظاهر دو دسته دارند که شامل اسپیکرهای دایره‌ای و اسپیکرهای بیضی است.

رپورتاژ / یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اجزای سیستم صوتی در ماشین، که وظیفه پخش صدا و رساندن آن به گوش سرنشینان را بر عهده دارد، اسپیکر خودرو است. در واقع اسپیکر یا باند در آخرین قسمت زنجیره تولید و پخش صدا در خودرو قرار دارد و محصول نهایی را به گوش شنونده می‌رساند. این مطلب صحیح است که کیفیت صدای خروجی از اسپیکر به فرایندهایی است که از زمان خواندن اطلاعات موسیقی توسط سیستم پخش تا رسیدن سیگنال به اسپیکر برای پخش صدا وابسته است اما عملکرد و کارایی اسپیکر نیز می‌تواند تأثیر زیادی در بالا بردن کیفیت صدای خروجی داشته باشد. اسپیکرها جزو محبوب‌ترین اجزای سیستم‌های صوتی خودرو هستند که در مدل‌های متنوعی توسط برندهای مطرح جهان مانند برند جی‌بی‌ال طراحی و تولید می‌شوند تا بتوانند موسیقی را با بالاترین میزان از کیفیت برای سرنشینان خودرو پخش کنند.

اسپیکر چیست؟

اسپیکرها یک نوع مبدل از نوع الکتروآکوستیک هستند که طی یک فرایند که از مراحل مختلف تشکیل شده است صا را تولید کرده و به گوش شنونده می‌رسانند. سیگنال‌های صوتی که به اسپیکر می‌رسند به صورت یک جریان الکتریکی هستند که توسط اسپیکر دریافت شده و سپس به صوت تبدیل شده و پخش می‌شوند. این سیگنال‌های الکتریکی به صورت یک جریان متناوب برای اسپیکر ارسال می‌شود تا اسپیکر پس از دریافت این سیگنال‌ها، انرژی الکترومغناطیسی را برای تولید صوت به انرژی مکانیکی تبدیل کند. انرژی مکانیکی در واقع لرزش‌هایی است که در اسپیکر ایجاد می‌شود و می‌تواند مولکول‌های هوای اطراف خود را به حرکت درآورد تا از این طریق انرژی مکانیکی به انرژی آکوستیک تبدیل شده و در نهایت صوت تولید شود.

اسپیکرهای خودرو به صورت کلی در دو دسته اسپیکرهای کواکسیال و کامپوننت قرار می‌گیرند که هر کدام از این اسپیکرها کارایی و عمکلرد متفاوتی دارند. اسپیکرهای کواکسیال به این صورت طراحی شده‌اند که اجزای اسپیکر را به صورت یکپارچه و در یک مجموعه در کنار هم قرار داده‌اند. به این معنی که در اسپیکرهای کواکسیال، ووفر، توییتر و میدرنج که اجزای اصلی اسپیکر محسوب می‌شوند در کنار هم به صورت کامپکت طراحی شده‌اند. اما در اسپیکرهای کامپوننت شرایط کاملا متفاوت است و اجزای اسپیکر به صورت جداگانه طراحی شده‌اند. به همین دلیل اسپیکرهای کامپوننت معمولا با دو توییتر، دو ووفر و دو میدرنج همراه می‌شوند. طراحی ساده و امکان نصب و راه‌اندازی آسان باعث شده است که اسپیکرهای کواکسیال از محبوبیت و کاربرد بیشتری برخوردار باشند.

انواع اسپیکر

رپورتاژ / اسپیکرهای خودرو بر اساس ظاهر دو دسته دارند که شامل اسپیکرهای دایره‌ای و اسپیکرهای بیضی است. اسپیکر بیضی ماشین در بازار از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند زیرا عده‌ای از افراد باور دارند که این نوع اسپیکرها از نظر کارایی و قدرت تولید صدا عملکرد بهتری نسبت به اسپیکرهای دایره‌ای دارند. اسپیکرهای بیضی نیز بر اساس کارایی دو دسته هستند که یک دسته اسپیکرهای بیضی هستند که از آمپلی فایر پشتیبانی نمی‌کنند و دسته دیگر اسپیکرهای بیضی هستند که برای راه‌اندازی و نصب آن‌ها می‌توان نسبت به خرید آمپلی فایر خودرو اقدام کرد. معمولا اسپبیکرهای بیضی که توان خروجی آن‌ها کمتر از ۲۰۰ وات است برای تقویت صدا از آمپلی فایر پشتیبانی نمی‌کنند و عملکرد خوبی در تقویت و پخش صدا دارند.

اسپیکرهای دایره‌ای دسته دیگری از اسپیکرهای خودرو هستند که بر خلاف تصور عموم ضعف مشخصی نسبت به اسپیکرهای بیضی ندارند و در برخی موارد حتی از مدل‌های بیضی هم‌رده عملکرد بهتری از خود ارائه می‌دهند. یکی از ویژگی‌های بارز اسپیکرهای دایره‌ای طراحی آن‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف است که باعث می‌شود بتوان از این اسپیکرها در تمام قسمت‌های خودرو که برای نصب و راه‌اندازی اسپیکر در نظر گرفته شده است، استفاده کرد و آن‌ها را به راحتی جایگزین اسپیکرهای فابریک انواع مدل‌های خودرو کرد.

اسپیکر ماشین جی بی ال

یکی از نام‌های تجاری چند ملیتی و موفق و شناخته شده در جهان در زمینه طراحی و تولید اجزای مختلف سیستم‌های صوتی خودرو، برندی جی بی ال است که دفتر آن در کشور آمریکا قرار دارد. این برند که به صورت تخصصی در زمینه طراحی و تولید محصولات و تجهیزات صوتی پیشرفته مانند انواع اسپیکرف هدفون و غیره فعالیت می‌کند از دو بخش مستقل تشکیل شده است که هر یک از این بخش‌ها به صورت تخصصی بر روی طراحی و تولید یک سری تجهیزات خاص تمرکز دارند. JBL Consumer یکی از بخش‌های اصلی این کمپانی محسوب می‌شود که طراحی و تولید تجهیزات صوتی برای مصرف کنندگان خانگی، حیطه اصلی فعالیت‌های آن به حساب می‌آید.

بخش دوم این کمپانی که JBL Professional نام دارد که بر روی طراحی و تولید تجهیزات صوتی پیشرفته و حرفه‌ای تمرکز دارد که این تجهیزات در استودیوها، سالن‌های سینما و کنسرت و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برند در سال ۱۹۴۶ میلادی توسط فردی به نام جیمز لانسینگ (James Bullough Lansing) تأسیس شده است. نام برند جی بی ال مخفف حروف کامل بنیانگذار این کمپانی است که مهندس صوت و طراح اسپیکر بود. جیمز لانسینگ توانست با تکیه بر دانش و تخصص خود دو کمپانی با نام‌های تجاری Altec Lansing و JBL را تأسیس و راه‌اندازی کند که هر دو کمپانی در زمینه طراحی و تولید تجهیزات صوتی فعالیت می‌کردند. این دو شرکت بعدها با یکدیگر ادغام شدند و یک کمپانی واحد به نام جی بی ال را تشکیل دادند.

کلام آخر

برند جی بی ال یکی از برندهای مطرح دنیا محسوب می‌شود که با تکیه بر دانش و توان فنی متخصصان و کارکنان خود در طول بیش از ۷۰ سال فعالیت خود توانست با سرعت چشمگیری پیشرفت کرده و جایگاه خود را به عنوان یکی از برندهای مطرح در دنیا تثبیت کند.  این کمپانی که به صورت تخصصی در زمینه طراحی و تولید تجهیزات صوتی فعالیت دارد، محصولاتی مختلفی مانند انواع اسپیکرهای حرفه‌ای و پرتابل، سیستم‌های صوتی خودرو، سینمای خانگی و ساندبار، انواع هدفون و سیستم‌های صوتی حرفه‌ای در سبد تولید خود دارد که همگی جزو بهترین‌ها در دنیا به حساب می‌آیند. برند جی‌بی‌ال بعدها توسط کمپانی هارمن اینترنشنال خریداری شد و از سال ۲۰۱۶ میلادی به یکی از برندهای زیر مجموعه سامسونگ تبدیل شد زیرا این غول فناوری کره‌ای، سهام کمپانی هارمن را خریداری کرد و تمام برندهای زیر مجموعه آن به این کمپانی واگذار شد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

بنر انتهای مطلب فلش آرشیو مجله ماشین

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×