جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
» مقاله » آموزشی » دلایل روغن سوزی موتور اتومبیل و چگونگی رفع آن
dudeegzoz

دلایل روغن سوزی موتور اتومبیل و چگونگی رفع آن

۱۴۰۱-۰۶-۱۴

وجود دود در اگزوز و خروج از آن نشانگر وجود مشکلی در اتومبیل بوده پون اگر وضعیت موتور مناسب باشد به هیچ عنوان نباید دود یاز اگزوز آن خارج شود.

مجله ماشین – نوشته: مهندس کیوان بنی‏ هاشمی / وجود دود در اگزوز و خروج از آن نشانگر وجود مشکلی در اتومبیل بوده پون اگر وضعیت موتور مناسب باشد به هیچ عنوان نباید دود یاز اگزوز آن خارج شود. البته در روزهای سرد زمستان بعد از روشن کردن موتور و قبل از گرم شدن این دود بیرنگی که نشانگر وجود بخار آب است از آن خارج می‏شود که ربطی به دود ندارد.

دلایل احتمالی به‏ وجود آمدن دود از اگزوز

 

دود آبی

در صورت مشاهده خروج دود آبی رنگ از موتور این نشانه خوبی نیست چون به معنای آن است که روغن در موتور در حال سوخته شدن است. دلایل آن می‏ تواند ناشی از خراش برداشتن یا شکسته شدن رینگ‏ های پیستون، زخمی شدن یا آسیب دیدن سیلندرها و بالاخره خراش برداشتن هادی سوپاپ‏ ها و یا کاسه نمدهای مربوط به هادی‏ های سوپاپ ‏ها باشد.

 

دود سفید

در صورت مشاهده خروج دود سفید باید گفت وضعیت بسیار جدی‏تر است چون نشانگر آن است که مایع یا ماده خنک کننده و یا روغن هیدرولیک در حال سوختن است. اگر دود مربوط به سوختن ماده خنک کننده باشد دلیل آن احتمالاً وجود نشتی در واشر سرسیلندر و یا وجود ترک در سرسیلندر است و اگر دود مربوط به سوختن روغن هیدرولیک باشد که مربوط به گیربکس بوده دلیل آن این است که موتور از طریق یک لوله خرطومی وکیوم مشغول مکیدن روغن هیدرولیک موجود در گیربکس است.

دود سیاه

وجود چنین دودی و خروج آن از اگزوز اتومبیل در اتومبیل‏ های دیزلی قدیمی پدیده ‏ای عادی است که معمولاً در ابتدای استارت زدن موتور از لوله اگزوز آن خارج شود ولی تحت هیچ شرایطی دود مشکی نباید از اگزوز اتومبیل‏ های با موتور بنزین‏ سوز خارج شود و چنانچه چنین دودی مشاهده شود به معنای آن است که مخلوط هوا و سوخت بیش از اندازه غلیظ بوده که دلیل آن احتمالاً ناشی از آن است که اگر اتومبیل قدیمی و مجهز به کاربراتور باشد موتور در حال ساسات اتوماتیک گیر کرده است و یا دلایل دیگر می‏تواند ناشی از وجود نشتی در انژکتور سوخت‏رسان، فشار بیش از حد سیستم سوخت‏رسانی و بالاخره گرفتگی فیلتر یا صافی هواکش باشد.

dudeegzoz3
عیب‏ یابی دود اگزوز

 

دود آبی

چنین دودی معمولاً رایحه ‏ای مانند نان برشته سوخته شده دارد. در این حالت باید سطح روغن را در موتور کنترل کرده و در صورت پائین بودن میزان آن باید روغن اضافه کرده تا به سطح عادی برگدد. هرگز اجازه ندهید سطح روغن موتور از میزان معین پائین ‏تر آید چون در آن صورت موتور لطمه و آسیب کاملاً جدی می ‏بیند. برای پر بردن و تشخیص اینکه رینگ‏ های پیستون و یا خود پیستون‏ ها خراب هستند باید آزمایش کمپرس پیستون را انجام داد که در صورت پائین بودن فشار و کمپرس وجود چنین عیوبی قطعی است.

دود سفید

اگر دود مربوط به سوختن ماده خنک کننده باشد اصطلاحاً به آن دود شیرین می‏گویند و اگر بوی سوختگی فقط باید مربوط به سوختن مایع هیدرولیک گیربکس است. در این وضعیت ابتدا باید سطح مایع خنک کننده را کنترل کرده و پس از آن اقدام به کنترل روغن هیدرولیک داخل گیربکس کرد. چنانچه سطح مایع خنک کننده پائین باشد و یا موتور بیش از حد گرم شود و درجه حرارت آن بالاتر از حد نرمال باشد باید آزمایش فشار را انجام داد تا مشخص شود که آیا سیستم خنک کننده قادر به حفظ و تحمل فشار بوده یا خیر؟ چنانچه سیستم نتواند فشار را تحمل کند به معنای آن است که واشر سرسیلندر خراب شده و نیاز به تعویض دارد. اگر فقط سطح روغن گیربکس پائین آمده بود باید با ریختن روغن سطح آن را به حالت عادی برگردانید و اقدام به بازرسی و کنترل لوله مکنده از گیربکس به موتور بمانید و اگر مشاهده کردید که آن لوله دچار مشکل شده باید اقدام به تعویص سوپاپ وکیوم مدولار که در گیربکس وجود دارد کرد.

دود سیاه

اگر اتومبیل شما قدیمی بوده و دارای کاربراتور است باید ساسات اتوماتیک آن را کنترل کنید و اگر موتوری که خیلی قدیمی نیست و مجهز به سیستم سوخت‏ پاش انژکتوری بوده فشار انژکتور را که عمل سوخت‏رسانی را انجام می ‏دهد کنترل کنید. آخرین مرحله مربوط به بازرسی فیلتر هواکش است.

dudeegzoz2

تعمیرات

به گزارش مجله ماشین تعمیرات بسته به دلیل روغن‏ سوزی موتور دارد. اگر موتور به سوزاندن روغن تولید دود آبی می‏کند احتمالاً نیازمند تعویض رینگ ‏ها و بالشتک‏ های راه‏ های سوپاپ‏ ها بوده که تعریف دیگر آن تعمیر موتور است. اگر چنانچه موتور با سوزندان مایع خنک کننده دود سفید می‏کند باید با باز کردن سرسیلندر اقدام به تعویض واشر سرسیلندر کرد و بالاخره اگر موتور دود سیاه می‏کند باید ساسات اتوماتیک کاربراتور را تنظیم کرده و یا اقدام به تعویض انژکتور سوخت‏رسان یا تنظیم ‏کننده فشار سوخت معیوب شده کرد و احتمالاً تعویض فیلتر هواکش مسدود شده نیز از دیگر اقداماتی است که باید انجام داد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×