جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » آموزشی » اگر سوخت اشتباه در باک خودروی خود بریزیم باید چکار کنیم؟
benzin1 3

اگر سوخت اشتباه در باک خودروی خود بریزیم باید چکار کنیم؟

۱۴۰۱-۰۶-۲۰

ریختن سوخت اشتباه در باک خودرو امری غیرممکن نیست و با وجود احتمال بسیار ضعیف این اتفاق، ممکن است برای هر کسی پیش بیاید که اشتباهی بسیار ناگوار بوده و صد در صد برای مالک خودرو بسیار گران تمام می شود.

مجله ماشین – نوشته : مهندس اشکان معصومی / ریختن سوخت اشتباه در باک خودرو امری غیرممکن نیست و با وجود احتمال بسیار ضعیف این اتفاق، ممکن است برای هر کسی پیش بیاید که اشتباهی بسیار ناگوار بوده و صد در صد برای مالک خودرو بسیار گران تمام می شود. از نظر تئوری، ریختن سوختی غیر از سوخت مخصوص موتور خودرو در باک آن، همانند این است که انسان یک لیوان سم را وارد بدن خود کند. البته احتمال این کار بسیار ضعیف است، مگر اینکه نتوانید روی آن را بخوانید. احتمال ریختن گازوئیل در باک خودروی بنزینی و یا ریختن بنزین در باک خودروی دیزل، مانند احتمال این است که یک انسان بالغ و عاقل، شیر را به جای قطره چشم در چشم خود بریزد. ولی آمارها نشان داده که این اتفاق زیاد می افتد و در این مطلب قصر داریم رانندگان را راهنمایی کنیم که رد صورت بروز چنین اشتباهی در پمپهای سوخت گیری، چه عملی باید انجام دهند.

هر اشتباهی ممکن است پیش بیاید: آمار انجمن خودرو(AA) در انگلستان، نشان می دهد که رانندگان این کشور هر سه و نیم دقیقه یکبار، سوخت اشتباهی در باک خودروی خود می ریزند و این انجمن تاکنون تلاش زیادی کرده است که به اینگونه افراد که با این بحران مواجه شده اند، کمک نماید. شاید این آمار کمی غیر معقول و غیر منطقی به نظر برسد، ولی جالب است بدانید که این اتفاق در کشور آمریکا نیز در هر سه تا چهار دقیقه یک بار رخ می دهد و در کشور استرالیا نیز رانندگان بارها با این مشکل مواجه بوده اند و ریختن سوخت اشتباه در باک خودروها در این کشور نیز یک اشتباه مرسوم و روزمره است. مشکلی که این امر را تشدید نموده و باعث بروز این اتفاق می گردد، این است که نازلهای سوختگیری گازوئیل و بنزین شبیه به هم بوده و به جای اینکه پمپهای سوختگیری گازوئیل و بنزین بدون سرب، در محوطه پمپ بنزین از هم جدا شده باشند، در بیشتر پمپ بنزین ها معمولاً حتی نازلهای آنها نزدیک به هم تعبیه شده اند. می خواهیم ببینیم اگر چشم شما ایراد ندارد و می توانید روی پمپهای سوختگیری را بخوانید، باید چگونه از بروز این بحران جلوگیری کنیم.

اگر بنزین را در باک خودروی دیزل ریختیم باید چه کنیم؟ این اشتباه یکی از متداول ترین و متأسفانه یکی از فاجعه بار ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای هر راننده ای پیش بیاید، مخصوصاً زمانی که قیمت خودرو نیز بالا باشد. احتمال اعمال بنزین در باک گازوئیلی، بسیار متداول تر می باشد، چرا که نازل بنزینهای بدون سرب به راحتی در سوراخ باک خودروهای جدید دیزل قرار می گیرد. البته تشخیص این دو نوع سوخت بسیار راحت است، حتی اگر باچشمانی بسته به پمپ نزدیک شوید، چرا که بوی بنزین بسیار قابل تشخیص است. اگر شما در باک خودروی دیزلی خود، نازل بنزین را قرار دهید و سوختگیری نمایید، به حد نهایت، به سبستم موتور خودروی خود آسیب رسانده اید و مانند این است که شما لوله تفنگ را روی سر خودروی خود گذاشته و ماشه را فشار دهید. در این صورت بنزین با گازوئیل موجود در باک خودروی شما مخلوط شده و محلولی ایجاد می کند که به شدت سیستم سوخت رسانی خودروی شما را نابود می کند و ممکن است حتی به یک موتور جدید برای خودروی خود نیاز داشته باشید، چرا که باید باک، فیلترها، پمپ بنزین و انژکتورهای خودروی خود را به طور کامل تعویض نمایید. سیستمهای انژکتور دیزل با ریل مشترک(CRD) در خودروهای مدرن امروزی، به طور خاص در زمان چنین اشتباهی، آسیب پذیرتر هستند و در صورت بروز این معضل در این متورهای جدید دیزل، صدای زیادی همانند موتورهای دیزل قدیمی ایجاد نمی شود و شما متوجه عملکرد نامناسب موتور نمی شوید، ولی باید دیگر فراموش کنید که مالک یک خودروی دیزل بوده اید! البته خبر خوب این است که راه حلی برای رفع این معضل وجود دارد و مهمترین نکته این است که بعد از سوختگیری و قبل از بازگشتن به داخل خودرو به اشتباه خود پی ببرید و موتور خودرو را استارت نزنید. تا زمانی که کلید استارت را نچرخانده اید و یا دکمه استارت را فشار نداده اید، ممکن است بتوان آسیب به خودرو را به حداقل رساند. در این حالت باید بدون روشن کردن موتور، گیربکس خودرو را در حالت خلاص قرار دهید و دستگیره ترمز دستی را بخوابانید و به کمک دو سه نفر خودرو را هل دهید و از پمپ بنزین خارج نمایید و آن را در محلی ایمن پارک کنید. سپس باید به یک متخصص امر تماس بگیرید، چرا که باید کل سوخت باک را خارج نموده و آن را دور بریزید. هر چه سریعتر این کار را انجام دهید، شانس بیشتری برای اصلاح این اشکال دارید. باید هر چه رودتر با نمایندگی خدمات پس از فروش مربوطه تماس بگیرید و یا توسط یک چرثقیل آن را به نمایندگی برسانید. البته این بهترین سناریو برای این اشتباه است تا اشتباه شما با حداقل میزان خسارت، جبران شود. ولی اگر در پمپ بنزین متوجه سوختگیری اشتباه بنزین به جای گازوئیل نشدید و موتور خودرو را روشن نموده و با آن رانندگی کردید، صدای ترسناک و ناخوشایندی از موتور خودروی خود خواهید شنید و اگر به راه رفتن با خودرو ادامه دهید، به زودی خودروی شما در جاده متوقف خواهد شد. در این خالت نیز، باید سریعاً موتور خودرو را خاموش نمایید و با نمایندگی تماس بگیرید و تنها می توانید دعا کنید تا خودروی شما خسارت کمتری دیده باشد.

اگر گازوئیل را در باک خودروی بنزینی ریختیم باید چه کنیم؟ ریختن گازوییل در باک خودروی بنزینی در نگاه اول، احمقانه به نظر می رسد، ولی طبق اعلام انجمن خودروی انگلستان(AA) حدود یک سوم از اشتباهات سوختگیری به این صورت بوده اند. عاملی که این امر را احمقانه تر جلوه می دهد، این است که نازل اعمال سوخت گازوئیل در محفظه سوراخ باک خودروهای بنزینی به راحتی جای نمی گیرد و همین امر نشان دهنده این است که شما در حال انجلم یک کار اشتباه هستید؛ بنابراین ما به شما توصیه می کنیم که در صورت انجام چنین اشتباهی، از این به بعد هرگز به سمت کارهای فنی نروید و امور خودروی خود را به نمایندگیهای آن بسپارید. انژکتورهای موتورهای بنزینی که با بنزین بدون سرب کار می کنند، هرگز شبیه به انژکتورهای موجود در موتورهای گازوئیلی نیستند. اگر برحسب اتفاق، گازوئیل را در باک خودروی بنزینی خود ریختید، خیلی وحشت نکنید، چون این اشتباه به اندازه اشتباه ذکر شده در پاراگراف بالا، فاجعه امیز و ترسناک نیست، ولی باز هم به خاطر داشته باشید که استارت زدن به خودرو در این حالت نیز بسیار حیاتی است. اگر در حالتی که در باک خودروی بنزینی، گازوئیل ریخته اید، موتور خودرو را روشن کنید و گازوئیل در سیستم سوخت رسانی خودرو بچرخد، گازوئیل باعث رسیدن آسیب جدی به موتور خودرو خواهد شد، مخصوصاً اگر خودروی شما از نوع تزریق مستقیم سوخت(GDI) باشد. در این حالت نیز باید با قیافه ای خجالت زده، از مردم اطراف برای خارج کردن خودرو از پمپ بنزین کمک بخواهید و به نمایندگی خدمات پس از فروش تماس بگیرید تا کل سوخت باک را از آن خارج نمایند.

پیشگیری بهتر از درمان است: ممکن است اشتباه سوختگیری برای کسانی که یک خودروی جدید خریداری نموده اند و یا عادت به رانندگی با یک خودروی جدید را ندارند، پیش بیاید، مثل زمانهایی که شما یک خودرو را اجاره کرده اید و یا آن را از یک دوست قرض نموده اید. همچنین رانندگی در یک کشور خارجی نیز می تواند به چنین اشتباهی منجر گردد و درصد بروز اشتباه را بالا ببرد. ولی باز هم به نظر می رسد بروز اشتباه سوختگیری گازوئیل به جای بنزین و برعکس، کمی دور از ذهن می باشد. به رنگ پمپهای سوخت دقت نکنید، بلکه عبارت درج شده بر روی آنها را بخوانید تا بروز اشتباه را به حداقل برسانید. همچنین قبل از رفتن به پمپ بنزین ابتدا مطمئن شوید، خودرویی که در حال رانندگی با ان هستید، سوخت بنزین مصرف می کند یا گازوئیل؟ اگر باز هم شک داشتید، زمانی که درب باک خودرو را باز می کنید، نوع سوخت مصرفی آن را متوجه خواهید شد، چون مثلاً در کنار آن نوشته شده: «فقط از سوخت گازوئیل استفاده کنید» یا «فقط از بنزین بدون سرب استفاده کنید». اگر باز هم در این خصوص مشکلی داشتید، با حدس و گمان کار نکنید و از متصدیان حاضر در پمپ بنزین سئوال کنید و از ایشان سئوال نمایید. ریختن سوخت اشتباه در باک خودرو نه تنها یک کار احمقانه و غیر قابل اجتناب است، بلکه می تواند برای شما بسیار سنگین و گران تمام شود.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×