سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
» مقاله » آموزشی » تصادف با تصادفی‌ها / ترفندهای کلاهبرداران خرید خودروی تصادفی
Accidents with accidents 1

تصادف با تصادفی‌ها / ترفندهای کلاهبرداران خرید خودروی تصادفی

۱۴۰۱-۱۱-۰۵

تعداد قابل توجهی از متقاضیان شماره‌گذاری، هنگام تعویض پلاک متوجه سوءاستفاده فروشندگان اتومبیل‌های خود شده‌اند. این افراد که بیشترشان خودروهای مدل بالا با ظاهر و مشخصات اتومبیل صفر یا در حد صفر را با قیمت مناسب خریده‌اند، پس از خرید دریافته اند که خودروی تصادفی به آنها فروخته شده است.

مجله ماشین – نوشته: مهندس جواد علیپورصدری / «از همه گران‏تر می‏خریم»، گران خریدن هنر ماست، بهترین خریدار تصادفی و. . . نمونه‏‌هایی از آگهی‌‏های خرید اتومبیل‏‌های تصادفی هستند که همواره مالکان خودروهای تصادفی را تشویق به فروش می‌‏کنند.

با اینکه بسیاری از افراد شاغل در معاملات خودروهای تصادفی، این کار را تنها به چشم یک شغل و ممر درآمد نگاه کرده و در پی کسب روزی حلال هستند، اما متأسفانه موضوع به همین جا ختم نشده و موارد تعجب برانگیز دیگری نیز مشاهده شده است!

برای مقابله با این معضل و آشنایی بیشتر با ترفندهای کلاهبرداران در فروش یا علاقه شدید بعضی افراد به خرید برخی اتومبیل‏‌های تصادفی، شما را به مطالعه این نوشتار دعوت می‏‌کنیم.

 

به گزارش مجله ماشین تاکنون تعداد قابل‏ توجهی از متقاضیان شماره‏‍‌گذاری، هنگام تعویض پلاک متوجه سوءاستفاده فروشندگان اتومبیل‏‌های خود شده‏‌اند.

این افراد که بیشترشان خودروهای مدل بالا با ظاهر و مشخصات اتومبیل صفر یا در حد صفر را با قیمت مناسب خریده‏اند، فقط به دلیل از دست‏ندادن چنین موارد اکازیونی از دریافت نظر یک کارشناس خبره چشم‏ پوشی کرده‌‏اند.

در این معاملات، کلاهبرداران با شماره تلفن همراه اعتباری در آگهی‏‌ها و قرارگذاشتن با خریدار در خیابان، خودرو را به او نشان می‏دهند. هم‏زمان هم‏دستان او به عنوان خریدار وارد معامله شده و با معرفی خود به عنوان کارشناس، صافکار یا مکانیک، شروع به تعریف و تمجید از خودرو و قیمت پایین آن کرده و برای بازار گرمی، وعده پرداخت مبلغی بیش از درخواست فروشنده را ارائه می‏‌کنند تا خریدار ساده لوح، گمراه شده و برای خرید، با چشم بسته وسوسه شود زیرا این معامله را برد تلقی کرده و نگران از دست دادن آن است!

پس از اتمام مراحل خرید و بیشتر مواقع در مراکز شماره‌‏گذاری، پرده از راز نهفته کنار رفته و روشن می‏شود فروشنده، اتومبیلی تصادفی (یا حتی سرقتی) را به عنوان یک خودروی سالم به خریدار قالب کرده است!

در حالی که برای مثال یک خودروی چپی (واژگون شده) بسته به نوع و مدل آن، بین ۲۵ درصد تا ۴۵ درصد کاهش قیمت دارد.سودجویان به بهانه‌‏هایی مثل سفر یا احتیاج مالی، حتی از نوشتن قول‏نامه نیز خودداری کرده و مدعی هستند به دلیل نیاز فوری و شدید مالی خودرو را زیر قیمت بازار می‏فروشند!

اما جالب است بدانید برابر مقررات برای اوراقچیان، فروش خودروهای تصادفی و فرسوده‏ غیرقابل بازسازی و خارج از کاربری، باید با مجوز اوراق کردن از راهنمایی و رانندگی انجام شود.

 

ترفندهای کلاهبرداران خرید خودروی تصادفی

 

در ترفندی دیگر، عده‏ای از سارقین با تکیه بر شیوه‌‏های فنی در تغییر مشخصات خودروهای مسروقه و همسان‏سازی آنها با اسناد و پلاک اتومبیل‌‏های تصادفی، به راحتی اقدام به فروش آنها می‏‌کنند.

این سارقین و عاملین جرایم سرقت خودرو، طعمه خود یعنی خودروهای تصادفی را می‏خرند تا اسناد و پلاک آنها را برای اتومبیل‏‌های مسروقه به‌‏کارگیرند.

بنابراین بهتر است با شناخت نسبی، سراغ خریداران خودروهای تصادفی و فرسوده رفت تا با فروش به افراد بزهکار، زمینه سرقت اتومبیلی همانند خودروی شما فراهم نشده و هم‏چنین عواقب این کار دامن‏گیرتان نشود. این موضوع وقتی بغرنج‏تر می‏‌شود که بدانید حدود ۹۰ درصد خودروهای مسروقه کشف‏ نشده در ۲۰ سال اخیر، با استفاده از اسناد و پلاک خودروهای تصادفی، فروخته شده‏‌اند.

پس چنانچه برای خرید اتومبیل تصادفی خود با پیشنهاد اغوا کننده‏ای روبرو شدید، بهتر است تا حدودی نسبت به آینده این معامله مشکوک باشید! حتی ممکن است این کلاهبرداری از راه آگهی در جراید صورت گیرد.

به گزارش مجله ماشین کاهش کیفیت و نبود تنوع در محصولات خودروسازان داخلی، موجب رونق خرید‏ و‏‏فروش خودروهای دست دوم خارجی به موازات رشد واردات آنها شده است. بر این اساس مشتریانی که از داشتن خودروی داخلی ناامید شده‌‏اند، با خرید خودروی کارکرده خارجی، به‏نوعی دنبال پوشش نیاز خود هستند و با اعتقاد به اینکه خودروهای دست دوم خارجی با توجه به کیفیتشان نیاز کمتری به تعمیر پیدا می‏‌کنند، آن را به خودروی صفر کیلومتر داخلی ترجیح می‏‌دهند.

از این رو به موازات رونق قابل‏توجه معاملات خودروهای دست دوم خارجی، نگرانی‏‌هایی نیز در مورد سوء‏استفاده برخی کلاهبرداران از بازار یادشده شکل گرفته است.

دیگر روش‏ سودجویی در این بحث، به‏ کارگیری بیمه خودروهای تصادفی برای دریافت هزینه چند برخورد ساختگی است، موضوعی که به سبب تکرار آن، شرکت‏ های بیمه ‏گذار به همه مشتریان خود بدبین‏تر شده و یک دستاویز خوب نیز برای سختگیری و عدم پرداخت خسارت در بسیاری از موارد یافته ‏اند تا دود این کلاهبرداری به چشم بیشتر مردم برود!

در نهایت چنانچه توصیه‏ های ساده زیر به‏ کارگرفته شوند، زیان‏های حقوقی و مادی در معامله چنین اتومبیل ‏هایی به کمترین میزان خواهد رسید، راه‏ حل‏ هایی که هزینه‏ چندانی نیز در پی ندارند.

قبل از خرید خودروی مورد نظر، حتماً آن را آزمایش کنید و تنها به گفته ‏های فروشنده بسنده نکنید. خودروی دست دوم را بدون مشورت با یک فرد متخصص درباره صحت و سلامت آن، نخرید زیرا می‏تواند ضرر مالی زیادی برای شما داشته باشد.

ممکن است خودرویی که قصد خرید آن را دارید ظاهری بسیار مناسب داشته اما ایرادهای فنی آن پنهان باشد، دستکاری کیلومترشمار، اشکال در قطعات اصلی تولید و انتقال نیرو، ایراد در شاسی و. . . از جمله این عوامل هستند که با حضور یک تعمیرکار ماهر یا شخص متخصص، می‏توان از هزینه‏ های آینده باخبر شده و انتخاب راحت ‏تری داشت. اطمینان از اصالت خودرو در بخش اتاق، موتور و شاسی و دریافت استعلامات لازم (در مواقع تردید) نیز یکی دیگر از روش‏‏ های عاقبت‏ اندیشی در این ماجراست.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.67
بنر انتهای مطلب فلش آرشیو مجله ماشین

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×