جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
» مقاله » آموزشی » فک نکردن پلاک توسط خریدار
پلاک

فک نکردن پلاک توسط خریدار

۱۴۰۱-۱۱-۲۶

چنانچه تخلفی صورت گیرد، صاحب اصلی خودرو مسوول است.

به گزارش مجله ماشین، پس از یافتن مشتری اتومبیل، خریدار و فروشنده مبایعه نامه می‌‏نویسند و اقدام بعدی، انتقال خودروست.

بعضی ترجیح می‏‌دهند به علت مشغله‏‌های زندگی، ترافیک و زمان‏بر بودن مراحل تعویض پلاک و سند زدن خودرو به نام خریدار، کار را یکسره کنند و با گرفتن تمام مبلغ معامله، به دفترخانه بروند و یک وکالت محضری برای تعویض پلاک و تغییر سند را به خریدار بدهند تا وی به انجام ادامه امور اداری بپردازد.

این روش هرچند یک روز از پیگیری فروشنده کم می‏کند، اما گاهی دیده شده که عدم فک به موقع پلاک از سوی خریدار، باعث ایجاد مشکلاتی شده که ساعت‌‏ها وقت صرف آن شده است.

چنانچه تخلفی با پلاک قبلی صورت گیرد، صاحب اصلی خودرو که اقدام به تعویض پلاک نکرده، باید پاسخگو باشد. خریدار هر خلافی با خودرو بکند، به نام مالک پلاک ثبت می‌شود. پس اگر ناگهان ۱۰ امتیاز منفی در گواهینامه‌تان دیدید، تعجب نکنید.

یکی از شهروندان که اقدام به فروش خودروی خود کرده و خریدار اقدام به فک پلاک نکرده بود، دادخواستش را روی میز دادگاه می‏‌گذارد و می‏گوید: آقا لطفاً کاری کنید ماشین را توقیف کرده و خریدار متخلف را مجبور به فک پلاک کنند، زیرا هر چند روز یک بار، پیامک انواع تخلفات برای پلاکی که به نام من است، برایم می‏‌آید و هر لحظه استرس این را دارم که نکند تخلف سنگینی، جرمی بزرگی مثل تصادف با عابر، حمل مواد مخدر و یا حتی آدم‏ربایی و سرقت با پلاکی که به نام من است، اتفاق بیافتد و درگیر بازی ناخواسته‌‏ای شوم؟ و خواهش می‏کند اقدامی عاجل صورت پذیرد… اما به راستی داستان از چه قرار است و مقصر اصلی در این موارد کیست؟

بنا به توصیه‏‌های پلیس ناجا، فرایند معامله و تعویض پلاک را در صورت امکان شخصاً با حضور خود به انجام برسانید و از دادن وکالت به فرد خریدار بپرهیزید.

خوبی این روش آن است که هم خریدار و هم فروشنده، با توجه به طی طریق اداری به صورت گام به گام و با هم دیگر هردو خیالشان راحت است و پس از فک و نصب بدون مشکل پلاک، به دفترخانه رفته و سند قطعی را خواهند زد و کار به اتمام می‏‌رسد. پلیس همیشه تأکید دارد که خریدار و فروشنده به صورت هم‏زمان برای تعویض پلاک مراجعه کنند تا از وقوع جرایمی در این مورد جلوگیری شود.

حال اگر بنا به دلایلی، فروشنده قادر به حضور نباشد، همانگونه که ذکر شد اقدام به دادن وکالتنامه می‏‌کند. اگر تسویه حساب به طور کامل انجام شده باشد، باید این وکالتنامه دو مورد اساسی را شامل گردد:

۱- تعویض پلاک

۲- تنظیم سند انتقال خودرو توسط خریدار

پس از آن فروشنده با خریدار کاری ندارد و ماشین و مدارک آن را تسلیم وی می‏‌کند. اما معمولاً یک نکته مهم ممکن است به فراموشی سپرده شود. در هنگام تنظیم وکالت تعویض پلاک، حتماً به دفتردار یادآوری کنید که زمان محدودی برای این امر جزء شرایط قرار دهد، تا خریدار زودتر به فک پلاکی که همچنان روی خودروی مورد معامله قرار دارد اقدام کند.

 

فک نکردن پلاک توسط خریدار

اینکه خریدار فرد شریفی به نظر می‏رسد و یا آشناست را بهانه کار قرار ندهید، زیرا بعضاً دیده شده هنگامی که مدت زمانی برای این امر در وکالتنامه اختصاص نمی‏‌یابد، خودرو به همین صورت وکالتی ممکن است سال‏‌ها دست به دست شده و … خودتان ادامه ماجرا را حدس بزنید.

پلاک کنونی مختص شماست، یک شماره اختصاصی دارد و تا زمانی که خودرو انتقال نیافته، هرگونه تخلف از سرعت غیر مجاز گرفته تا جرم‏‌های بزرگی مثل قاچاق، حمل مواد مخدر، تصادف جرحی یا فوتی به نام شما نوشته خواهد شد و قانون شما را مقصر می‏‌داند.

بنابراین چنانچه در پیگیری‏‌های بعد فروش، خصوصاً در این امر مهم سهل انگاری کردید، انتظار آن را داشته باشید که دو سال بعد صبح زود درب خانه شما را بزنند و دستبند به دست به جرم قتل دستگیرتان کنند!

جرمی که شما ابدا مرتکب نشده‌‏اید و حتی فکر آن را هیچ هنگام در سر نپرورانده‌‏اید! در خوشبینانه‌‏ترین حالت و اثبات زود هنگام عدم تقصیر شما، مطمئناً چند روز در دادگاه را با ناراحتی سپری کرده که زمان‏برتر از هنگامی است که می‏‌توانستید اقدام درستی را انجام دهید.

اما اگر در زمان دادن وکالت، زمان را تعیین نکردید و الان جریمه‏‌ها یکی پس از دیگری به شما پیامک می‏گردد و خریدار هم پاسخگوی شما نیست، راه حل چیست؟

باید در اولین فرصت با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام به ثبت دادخواستی مبنی بر فک پلاک و توقیف خودرو کنید تا خودروی شما در اولین فرصت توقیف شود و خریدار ملزم به تعویض پلاک گردد.

در چنین مواردی مدارکی که لازم دارید وکالتی است که در دفترخانه به خریدار داده‏‌اید و مبایعه نامه‌‏ای که میان خودتان نوشته‌‏اید. البته اگر یکی از این دو مدرک نیز موجود بود باز می‏‌توانید اقدام قانونی خود را انجام دهید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.56
بنر انتهای مطلب فلش آرشیو مجله ماشین

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×