پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » وزارت دفاع مجاز به تولید و فروش خودرو شد
خط تولید تارا

وزارت دفاع مجاز به تولید و فروش خودرو شد

۱۴۰۱-۱۲-۱۴

مجوز وزارت دفاع به تولید و فروش خودرو و ثبت پلاک ملی به منظور تنظیم بازار خودرو توسط نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم مجلس در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور تصویب شد.

به گزارش مجله ماشین، نمایندگان در مجلس، وزارت صمت را مکلف کردند در صورت درخواست وزارت دفاع برای تولید انبوه انواع خودروهای سبک و سنگین و خودروهای با کاربری خاص مجوزهای لازم را صادر و همکاری های لازم را معمول کند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم شنبه ۱۳ اسفندماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره ۷ ماده واحده لایحه مذکور  با ۱۲۱ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این بند الحاقی؛ وزارت صمت مکلف است در صورت درخواست وزارت دفاع برای تولید انبوه انواع خودروهای سبک و سنگین و خودروهای با کاربری خاص مجوزهای لازم را صادر و همکاری های لازم را معمول نماید. با توجه به زیرساخت ها و ظرفیت های موجود در صنعت دفاعی کشور، وزارت دفاع می تواند با رعایت ملزومات اصل ۱۱۰ قانون اساسی و اخذ مجوزهای لازم مرتبط با همین اصل با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به تولید و فروش خودروهای مذکور اقدام نماید.

هم چنین نمایندگان مردم در مجلس به وزارت صمت اجازه دادند تا به منظور تنظیم بازار خودرو نسبت به ثبت پلاک ملی خودرو های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اقدام کند.

براساس  بند الحاقی ۹ تبصره ۷ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ به منظور تنظیم بازار خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می شود نسبت به ثبت پلاک ملی خودرو های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اقدام نماید. آئین نامه اجرائی این بند ظرف مدت یکماه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

وزارت صمت باید پیرامون نحوه واردات خودرو توضیحاتی ارائه دهد

نماینده مردم خدابنده در مجلس با انتقاد از نحوه واردات خودرو که قرار بود به تنظیم بازار منتهی شود از هیأت رئیسه مجلس خواست تا طی جلسه‌ای از مسئولان مربوط وزارت صمت بخواهد تا در این باره توضیحاتی را ارائه دهد.

سیدالبرز حسینی در نشست علنی نوبت سوم شنبه ۱۳ اسفندماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، در قالب تذکر شفاهی گفت: موضوعات واردات خودرو از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و نیاز است مورد توجه قرار گیرد چرا که وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بود یکسری خودرو برای تنظیم بازار وارد کند و در این راستا از مردم خواسته است که ابتدا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان واریز کنند اما هنوز قیمت تمام شده، نوع و مدل خورو و زمان تحویل آن مشخص نیست.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: این موضوع نه تنها تأثیری در وضعیت بازار داخلی خودرو ندارد بلکه می‌تواند رانت نیز ایجاد کند بنابراین لازم است حتماً مسئولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه‌ای پیرامون نحوه رفتار خود برای واردات خودرو توضیحاتی ارائه دهند.

وی تأکید کرد: اگر قرار باشد در این زمینه به این صورت اقدام شود، نه تنها نمی‌توانیم واردات خودرو داشته باشیم بلکه ظرفیت بازار داخلی خودرو نیز به سمت گران شدن هدایت می‌شود بنابراین نیاز است این موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

بنر انتهای مطلب فلش آرشیو مجله ماشین

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×